Fusebox Startet 7.September.2012 Link til dette innlegget Startet 7.September.2012 Hei, Jeg synes de skapene til Coolmatic er litt mer moderne i design, men liker også den tradisjonelle trefronten til Isotherm. Jeg ser på to kjøleskap på 65 liter, og begge leverandørene har hvert sitt med omtrent samme innbyggingsmål. Men! Hvorfor oppgis Coolmatic til 1,6Ah i snittforbruk, mens Isotherm oppgir sitt til 0,7Ah ? Er virkelig Coolmatic så mye dårligere, eller er det testforutsetningene som er helt annerledes ? De bruker begge samme Danfos BD35F kompressor. Coolmatic CR-65 (1,6Ah i snitt, 5,7Ah driftsforbruk) (kjøleskap +5C, frys -18C) : http://www.waeco.com.au/products5.asp?id=339&catId=57&subCatId=61&subCatId2=72 Isotherm Cruise 65 (0,7Ah i snitt, 2,7Ah driftsforbruk) (kjøleskap ?, frys -6C) http://www.termomarin.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=279 Jeg har oppfattet at noen snakker om at kompressorene kan kjøre på forskjellig turtall/belastning, og det kan vel kanskje stemme med omtrent dobbelt driftsforbruk på Coolmatic skapet, hvis dette går dobbelt så "hardt". Vil dette gi mere støy ? Om noen har hatt anledning til å prøve begge typene, hvordan var opplevelsen av "bruken" av skapet ? Passer halvliterene, melka, brusen, vinflasken, etc.etc. inn greit uten å sløse med plassen ? Er fryseboksen i Coolmatic unødvendig stor med sine 7 liter, i forhold til Isotherm sin 4 liter ? Brukes den i Coolmatic eller går det på bekostning av skapet ellers ? Valgets kval. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 7.September.2012 Link til dette innlegget Svart 7.September.2012 Holder frysedelen på coolmatic virkelig -18 så er det vel der Amperene går. Ellers er det isolasjonstype og tykkelse det kommer an på mht kuldetap Dog under like forhold burde forbruket være tilnærmet likt da de har samme kompressor. Er det forhandlere i nærheten hadde jeg sjekket begge. Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 8.September.2012 Link til dette innlegget Svart 8.September.2012 Jeg har et Coolmatic skap i min båt. Er litt usikker på størrelsen, men tipper rundt 80 liter eller deromkring. Skapet er noen år, men ikke veldig gammelt. Det er grått av farge, men ikke slik "metallfarge" som i dag. Jeg er ikke spesielt fornøyd med det. Det virker litt "billig" i materialet, og strømforbruket er i høyeste laget sammenlignet med et Isotherm skap jeg hadde i forrige båten. Lokket til fryseboksen er svak i hengslingen, og sprakk en dag jeg var litt uheldig og døren beveget seg litt innpå det. Tålte omtrent ingen skjevbelastning. Det går fortsatt an å bruke boksen, men jeg må være veldig forsiktig når jeg åpner og lukker dette lokket. Den ekstra lille låsen på døren sprakk også i festene på samme måten. Synes også at pakningen rundt døren ikke sitter skikkelig rundt hele. Den har lett for å krølle seg litt. Alt i alt et dårlig skap i mine øyne, og jeg vurderer sterkt å skifte det ut. Mye mulig at de nye skapene er bedre i utførelsen nå, men jeg ville sjekket nøye før jeg kjøpte et slik skap. Sitér dette innlegget Link to post
Fusebox Svart 10.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.September.2012 Jeg tror nok -18 i fyseboksen er unødvendig for vår del, og sikkert årsak til at en del ekstra strømforbruk. De 2 literene ekstra har jeg heller bruk for til normal kjøling. Vi har hatt Isotherm tidligere, og fryseboksene med -6 er helt OK for vårt formål, som er noen isbiter i ny og ne, og korttidslagring av is til ungene. Blir vel Isotherm igjen da :-) Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 10.September.2012 Link til dette innlegget Svart 10.September.2012 Coolmatic har egen isolert fryseboks med egen evaporator. 2 stk evaporator krever mer energi. Det blir som du sier ett prioriteringsspørsmål. Trenger man -18 fryser eller ikke. For de fleste blir kanskje strømforbruk det viktigste... Sitér dette innlegget Link to post
Fusebox Svart 10.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.September.2012 Det var vesentlig informasjon, som jeg ikke kunne se i produktbeskrivelsen. Jeg kunne veldig godt tenkt meg to evaporatorer på en kompressor (antar det er slik ?), men da på en egen fryseboks utenfor kjøleskapet. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 10.September.2012 Link til dette innlegget Svart 10.September.2012 Det kunne jeg også tenkt meg. Men finnes vel neppe. Sitér dette innlegget Link to post
Free Lillehammer Svart 10.September.2012 Link til dette innlegget Svart 10.September.2012 Hvorfor ikke sette inn to separate bokser med hver sine kompressorer? Er sikkert ikke alltid det er nødvendig med fryser? Mulig seilere har for små ambisjoner, men har ikke savnet fryser i skipet selv sommerstid. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.