Seilskøyte Startet 7.September.2012 Link til dette innlegget Startet 7.September.2012 Jeg skal montere rullegenoa på vår seilskøyte. Jeg er på jakt etter en 1-2-3 beskrivelse om hvordan man monterer en rullegenoa. Video, billedmontasje etc. Er det noen som kjenner til en slik beskrivelse? Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 7.September.2012 Link til dette innlegget Svart 7.September.2012 Fins ikke så mye der ute (google "roller furling installation"), men da jeg installerte Furlex gikk det greit med den veiledningen som fulgte med i esken. Tok dog en del lengre tid enn antydet, men kan sikkert gjøres på et par timer når man har det i fingra. Det er ikke vanskelig, men forstaget må jo kappes i riktig lengde, og man må være nøye med termineringa, så det holder. Blir det litt kort kan man til nød skjøte på med toggler el. men da løfter man jo Furlex og underlik, og det er ekstremt viktig at disse (togglene) kan flekse i alle retninger så de ikke blir stående i spenn. Har det blitt for langt så vet jeg ikke helt om det går an å få av terminatoren igjen og kappe av litt til, høres ikke helt ideelt ut. Jeg hadde opprinnelig en stagjusterer ( ca slik http://www.solberg-baat.no/productview/20185991/) som jeg valgte å beholde nettopp for at lengden på forstaget ikke skulle bli kritisk. Mistet jo da 15-20cm som kunne vært seilareal isteden, men beholdt isteden justeringsmuligheten. Ligger en uheldig i hjemmehavna mi med Furlex og mast som lener forover, han burde nok vurdere å gjøre et eller annet. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 7.September.2012 Link til dette innlegget Svart 7.September.2012 Har det blitt for langt så vet jeg ikke helt om det går an å få av terminatoren igjen og kappe av litt til, høres ikke helt ideelt ut. BTDT. Det går an å pirke ut StaLok kjerna med litt tålmodighet, kappe og sette sammen igjen. Koster uansett noen få kroner som reservedel. Sitér dette innlegget Link to post
Seewolf Svart 7.September.2012 Link til dette innlegget Svart 7.September.2012 Hva med denne her... ? http://www.boattube.eu/video/1852/Gör-det-själv-Furlex-rullfockssystem Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 7.September.2012 Link til dette innlegget Svart 7.September.2012 BTDT. Det går an å pirke ut StaLok kjerna med litt tålmodighet, kappe og sette sammen igjen. Koster uansett noen få kroner som reservedel. da er jo ikke egentlig løpet kjørt om man bommer bittelitt i noen retning. Men det beste er å treffe spot on. Så mål og dobbeltmål og trippelmål. Mener også å huske at monteringsanvisningen ikke anbefaler å beholde stagjusterer hvis man har dette fra før av. Jeg valgte å beholde min og det funka fint, skjønner ikke helt at de 15 cm av seilareal nederst egentlig er verdt å fraskrive seg litt ekstra trimmemulighet? Forøvrig lurt å gjøre jobben et sted hvor man kan holde på litt lengre enn de to timene det påstås at det tar, dette tar den tiden det tar, man ønsker ikke å pakke sammen halvferdig for å fortsette senere. Av samme grunn er det lurt å gå gjennom sjekklisten over hva man trenger (furlex har ihvertfall dette, ref video) og sørge for at man har alt man trenger før man setter igang. Alt i alt wn enkel og hyggelig jobb om man har god tid. Sitér dette innlegget Link to post
Artekno Svart 8.September.2012 Link til dette innlegget Svart 8.September.2012 SKjønner ikke hvorfor dere vil trimme forstaget underifra?? Selv på turbåter med mastheadrigg må det da være mulig å stramme opp forstaget med akterstaget. Hvis ikke så må det kanskje en muskelboks til der bak. Selv har jeg brøkdelsrigg med kraftig muskelboks på akterstaget (kan logge masta skikkelig for kryss i hard vind), samt at jeg har lensetakler som tar av på belastningen. Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post
Kristian_H Svart 8.September.2012 Link til dette innlegget Svart 8.September.2012 Vi trimmer rigg og forstag gør hver regatta, dette endrer formen på storseil, og har ingenring med stramming av forstaget å gjøre. vi btukte rundt 1 time på å skifte, dvs henge opp nytt og ta vekk gammelt Sitér dette innlegget Link to post
Seilskøyte Svart 12.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.September.2012 Supert, takk for hjelpen. Videoen var jo helt super, akkurat hva jeg behøver for å forstå prinsippet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.