Jump to content

Instrumenter og lav spenning ved gløding og start

Trude III

Recommended Posts

:smiley:

Hei,

Jeg har en Silva 200 logg som går på med tenning. Men når glødingen av dieselmotoren starter + at motoren startes blir displayet bare tull. Startbateriet (nytt) klarer ikke å holde spenningen over 9V. Er motoren varm før start er instrumentet ok. Skulle gjerne slippe å sette inn en bryter da jeg øsnker at det skal gå på automatisk med tenning.

Finnes det noe lurt rele eller noe som kan forsinke påslaget av instrumentet kanskje 20-30 sekunder?

Har noen løst dette på en fiks måte?

Hilsen Harald L

Trude III

Hei.

Kan du ikke la instrumentet gå på vedlikeholdsbatteriet, styrt fra startbatteriet med et relé? Et vanlig 12volt relé burde ikke slippe selv ved 9volt.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Hei.

Kan du ikke la instrumentet gå på vedlikeholdsbatteriet, styrt fra startbatteriet med et relé? Et vanlig 12volt relé burde ikke slippe selv ved 9volt.

Lars H.

<{POST_SNAPBACK}>

Hei Lars og takk for svar!

Jo det var jo en god ide som jeg skal teste.

Jeg kan jo sette et rele på en variabel powersupply og sjekke hvor lavt den tåler før den slipper. :smash:

Takker!

Hilsen Harald L

Trude III

Hei,

Jeg har en Silva 200 logg som går på med tenning. Men når glødingen av dieselmotoren starter + at motoren startes blir displayet bare tull. Startbateriet (nytt) klarer ikke å holde spenningen over 9V. Er motoren varm før start er instrumentet ok. Skulle gjerne slippe å sette inn en bryter da jeg øsnker at det skal gå på automatisk med tenning.

Finnes det noe lurt rele eller noe som kan forsinke påslaget av instrumentet kanskje 20-30 sekunder?

Har noen løst dette på en fiks måte?

Hilsen Harald L

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg ville gått over alle koplinger og sjekket for spenningsfall under gløding. Det kan fort hende at du finner en "tyv" i form av en dårlig kobling el. lignende. Et nytt batteri skal _ikke_ droppe til 9V under belastning. Har hatt dette problemet ganske mange ganger i ex-båten som hadde ganske hjemmesnekret el-anlegg etter totalrenovering.

Et nytt batteri skal _ikke_ droppe til 9V under belastning.

<{POST_SNAPBACK}>

Ikke enig med deg i det, vil heller si at det er normalt med en slik spenning på et standard startbatteri i den tiden starteren drar mangfoldige hundre ampere, selv målt direkte på batteripolene.

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Hei !

Du kan la oljetrykksbryter trigge et lite relè som styrer driftspenningen til instrumenet. Da vil instrumenet først slå seg på når du har oljetrykk og motoren går. Dynamo kan også brukes, minussiden på ladelampa kan trigge et lite rele til driftspenningen for instrumentet. Prinsippielt samme kobling som ved bruk av skillerele for lading av startbatteri. Med lite relè menes f.eks. Clas Ohlson varenummer: 22-3822 (vekslende kontakter) eller et lite "bilrele" med vekslende kontakter.

Sven Arild

Jeg ville gått over alle koplinger og sjekket for spenningsfall under gløding. Det kan fort hende at du finner en "tyv" i form av en dårlig kobling el. lignende. Et nytt batteri skal _ikke_ droppe til 9V under belastning. Har hatt dette problemet ganske mange ganger i ex-båten som hadde ganske hjemmesnekret el-anlegg etter totalrenovering.

<{POST_SNAPBACK}>

Det er feil!

Store forbrukere kan gjøre at spenningen synker så mye. Det er ganske normalt.

Ser man på spenningen under gløding vil man ofte se at spenningen synker veldig mye i starten for så å øke noe.

Bruk av startmotor(særlig hvis motor er treg til å starte) og bruk av thruster vil også redusere spenningen mye.

:yesnod:

Hei Harald L

Det er flere ting som kan forårsake dette problemet. Bruk et voltmeter til å måle tilførselspenningen til instrumetet ved påslag av gløding. Hva skjer,er der lite spenning? Kan instrumentet hente drivspenning fra samme ledning som glødeplugger får sin tilførsel? Er der en egen ledning med drivspenning fra batteriet opp til instrumentene? Hva med minussiden opp til instrumentpanelet? Skal man finne en feil så må man bare gjøre dette litt systemmatisk med litt målinger, gjerne noter litt underveis, konkludere etterpå og så bestille evt. deler/gjøre utbedringer. Glødeplugger drar fort 15 amp. hver så her må du ha gode forbindelser i alle punkter. I starten drar de mer strøm for så å falle litt etter noen sekunder. Noen glødepluggkretser har også glødetid selv når motoren har startet.

Sven A

Redigert av XD3P (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...