geirmund Startet 7.September.2012 Del på Facebook Startet 7.September.2012 Hei. Etter å ha lese Walter sin tråd om ombygging av snekke til sjark, har eg blitt så hekta at eg vil prøve meg på noko liknande, men i litt mindre målestokk. Prosjektet er ein 17" Herva, med ein55 hk yamaha 92 mod. totakter. Denne vil eg bygge om med eit lite styrehus med ståhøgde. Eg ser for meg styreposisjon både ute og inne. Det er mekanisk styring på båten i dag, men eg har forstått eg må ha hydraulisk? Reknar med at slikt er viktig å planlegge fra start, så difor ser eg fram til gode råd. Mi erfaring med båt hittil begrenser seg til 13" pioner, så forklar gjerne med "teskjei" helsing Geirmund Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 7.September.2012 Del på Facebook Svart 7.September.2012 Min båt har hydraulisk styring. Det er bare T-stykker på rørene som går bakover til styresylinder, slik at to snekker er koblet til samme sylinder. Eg trur det kanskje er tilbakeslagsventiler i styresnekkene, slik at du ikkje sender kraft inn i eine snekka ved å betjene den andre. I tilleg er det en slange fta bunn av øverste snekka til topp på nederste. Usikker på hvorfor. Eg trur at dersom det blir for lavt oljenivå, så fyller eg berre på den øverste. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
M/S AIOLOS Svart 8.September.2012 Del på Facebook Svart 8.September.2012 Jeg har bygget opp til to posisjoner og har som Sæbø nevner T-stykker og styresylinder. Slangene kjøpte jeg hos Tess siden jeg naturlignok ville ha kvalitet. Sylinderen var innkjøpt i god tid men når montering sto for tur var jo den borte i rotet og måtte kjøpe en ny. Så nå har jeg altså en liggende etter å ha funnet den første igjen når alt var ferdig . Arbeidet med å få det gjort er ihvertfall rimelig enkelt men husk lufting når du er klar for oljen. Sitér dette innlegget Link to post
geirmund Svart 8.September.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.September.2012 Takk for svar. Då veit eg litt meir. Så var det gass og girhendelen. Kan der koblast fra ein til neste?, eller korleis blir dette ordna? Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 8.September.2012 Del på Facebook Svart 8.September.2012 Noen er slik at du må sette båten i fri for og kunne gå til neste posisjon, jeg har pr i dag en sånn løsning og er ikke særlig glad i den. Derfor har jeg nå gått til innkjøp av en annen type der jeg kan gå fra den ene til den andre uten å gjøre noe som helst. Skal få det på plass i oktober på et verksted. Sitér dette innlegget Link to post
geirmund Svart 8.September.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.September.2012 Hei. Ja, det hørest ut til å vere beste løsningen, viss det ikkje er skremmande mykje dyrare. Har du ein link, eller noko til den typen du har kjøpt? Eg må orientere meg mest mulig nå før oppstart, så eg ikkje står der og bannar ein gong i framtida, med saker det ikkje er plass til ;)) Sitér dette innlegget Link to post
Golden Gate 37 Svart 8.September.2012 Del på Facebook Svart 8.September.2012 Les litt på disse sidene: http://www.wagnersteering.com/downloads.htm Her finner du skjema for å regne ut størrelsen på rattpumpe ift ror osv. De har også noen fine tegninger av oppsett for 2 styreposisjoner. Skal du i tillegg montere autopilot har de det også... Sitér dette innlegget Før skjønte jeg ingenting - nå skjønner jeg ikke det heller Link to post
EIN Svart 8.September.2012 Del på Facebook Svart 8.September.2012 På sleipner sine rattpumper er det bare å paralellkoble dem og så koble en slange mellom øvre dren på den laveste pumpen til nedre dren på den øverste. Utluftningen i den nederste pumpen tettes slik at en bruker bare den øverste til påfylling. Disse pumpene har innebygget tilbakeslagsventil. Dette er beskrevet i denne veiledningen: http://www.sleipner.no/ressurser/12/manualer/Innenbords/Steering-Power%20%201.1.pdf og i denne veiledningen er det beskrevet montering for utenbordsmotorer: http://www.sleipner.no/ressurser/12/manualer/Utenbords/Manual_SP150_NOR_v2.0.pdf Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 10.September.2012 Del på Facebook Svart 10.September.2012 De kontrollene jeg har gått for heter NHK MEC og koster ca 2500 pr.stk. Grunnen til at jeg valgte disse er at de er mye brukt av yrkesfiskere bla. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.