Jump to content

to styreposisjoner, kva treng eg?

geirmund

Recommended Posts

Hei.

Etter å ha lese Walter sin tråd om ombygging av snekke til sjark, har eg blitt så hekta at eg vil prøve meg på noko liknande, men i litt mindre målestokk.

Prosjektet er ein 17" Herva, med ein55 hk yamaha 92 mod. totakter.

Denne vil eg bygge om med eit lite styrehus med ståhøgde.

Eg ser for meg styreposisjon både ute og inne.

Det er mekanisk styring på båten i dag, men eg har forstått eg må ha hydraulisk?

Reknar med at slikt er viktig å planlegge fra start, så difor ser eg fram til gode råd.

Mi erfaring med båt hittil begrenser seg til 13" pioner, så forklar gjerne med "teskjei"

helsing Geirmund

Min båt har hydraulisk styring. Det er bare T-stykker på rørene som går bakover til styresylinder, slik at to snekker er koblet til samme sylinder. Eg trur det kanskje er tilbakeslagsventiler i styresnekkene, slik at du ikkje sender kraft inn i eine snekka ved å betjene den andre.

I tilleg er det en slange fta bunn av øverste snekka til topp på nederste. Usikker på hvorfor. Eg trur at dersom det blir for lavt oljenivå, så fyller eg berre på den øverste.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Jeg har bygget opp til to posisjoner og har som Sæbø nevner T-stykker og styresylinder. Slangene kjøpte jeg hos Tess siden jeg naturlignok ville ha kvalitet. Sylinderen var innkjøpt i god tid men når montering sto for tur var jo den borte i rotet og måtte kjøpe en ny. Så nå har jeg altså en liggende etter å ha funnet den første igjen når alt var ferdig :lol: .

Arbeidet med å få det gjort er ihvertfall rimelig enkelt men husk lufting når du er klar for oljen.

På sleipner sine rattpumper er det bare å paralellkoble dem og så koble en slange mellom øvre dren på den laveste pumpen til nedre dren på den øverste. Utluftningen i den nederste pumpen tettes slik at en bruker bare den øverste til påfylling. Disse pumpene har innebygget tilbakeslagsventil. Dette er beskrevet i denne veiledningen: http://www.sleipner.no/ressurser/12/manualer/Innenbords/Steering-Power%20%201.1.pdf og i denne veiledningen er det beskrevet montering for utenbordsmotorer: http://www.sleipner.no/ressurser/12/manualer/Utenbords/Manual_SP150_NOR_v2.0.pdf

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...