Jump to content

Hva slags opplagsbukker bruker man til en 33 fot FB båt?

Petter-B

Recommended Posts

Den triste dagen da båten skal opp nærmer seg og jeg trenger god tips til hva slags bukker man plasserer under kjølen på en 33 fot FB båt. Limtre-dragere i ca 80 cm lengde og 50 bredde er jo flotte men vanskelige å få tak i. Har dere noen andre gode tips? Min båt er med drev.

Hvorfor vi ikke har kjøpt bobil eller campingvogn? Jammen de flyter jo så dårlig..

Jeg har hatt litt forskjellige bukker til forskjellige båter, men den typen jeg kjøpte nå sist kan jeg ikke få fullrost.

Den eneste modifikasjonen jeg gjorde var å lime 2 x 2 impregnert der kjølen hviler og noen plater i vannfast finèr på støttebena som justeres oppunder skroget.

Bukkene tåler 5 tonn pr stk. og har en høyde på 60cm til kjølen. Vil tro det er tilstrekkelig for drev.

http://www.seasea.no/Uppl%C3%A4ggning/T%C3%A4ckning_Pallning/Bockar_Vaggor/TYRES%C3%96BOCK_3_0M_TYP1

Litt pris på dem, men det er de jaggu verdt. Veldig stødige og lette å justere, ikke minst nør man skal stoffe(justerer ned støttene foran, stoffer og lar det tørke og så det samme akter).

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Her er det vel flere ting som spiller inn. Hvor mye veier båten, og hvordan plasseres den på bukkene? Min båt er også 33 fot, og veier rundt 8 tonn. Vi har egen kran i havna, og båten blir satt rett i egen opplagshenger og kjørt på plass. Veier båten mye, er det enkleste måten å få den på opplaget på. Båthavna har også egen henger med hydraulisk løfter, slik at en kan sette båtene opp i krybber. Men det frarådes når båtene blir så tung som min. Det er store belastninger ute og går når båtene skal over på egne bukker/krybber, og det er fort gjort at noe forskyver seg. Brukes det truck, er jo mye av problematikken som jeg beskriver borte. Men en må fortsatt ha opplagsmateriell som er dimensjonert for båten. Det er fort gjort å undervurdere hva en trenger der. Båtene veier ofte mere enn en tror. Og belastningene på bukkene kan bli store hvis båten står litt utsatt for vind.

Skrev dette i en annen tråd nylig:

Min båt veier 6 tonn, og jeg laget meg 9 store treklosser av 2x8 biter som jeg skrudde sammen med lange og solide skruer. Ved å sette bitene sammen på rett måte blir de rektangulære og man kan "justere" høyden ved å snu dem. Satte fire støttepunkter under båten med disse og laget støttebukker, to på hver side.

Viser litt her:

baatheising_005.jpg

Sidebukkene er sammenleggbare og justerbare ved at støttestaget som går fra skråbjelken ut til støttebjelken på tvers har flere hull i lengderetningen. Vekten av båten hviler på klossene under kjølen og sidestøttene har liten belastning. De er kun der for at båten ikke skal velte.

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Jeg er veldig skeptisk til disse stålbukkene som er lenket til lenger opp dersom de skal brukes utendørs i vær å vind å grunnen ikke er betong eller tilsvarende stabil. Har sett et par eksempler i båthavna der et eller flere punkter siger å ødelegger hele dynamikken. Et system med uavhengige bærepunkter virker tryggere sett med mine øyne.

Noen av oss må og se etter løsninger som er greie å stue unna når de ikke er i bruk.

Det ligger noen opplagstråder rundt omkring her fra før om du har tid til å søke litt.

Disse kassene er kjekke

Redigert av free (see edit history)

De kassene som free linker til, er nesten helt like dem jeg har laget meg. Firmaet selger sidestøttebukker også, men for den prisen de tar for en kasse og en sidestøtte, laget jeg fire sidestøtter og ni kasser. Tre og skruer kjøpt på Byggmax...

Kjetil S

Redigert av Kjetil1 (see edit history)

Jeg er veldig skeptisk til disse stålbukkene som er lenket til lenger opp dersom de skal brukes utendørs i vær å vind å grunnen ikke er betong eller tilsvarende stabil. Har sett et par eksempler i båthavna der et eller flere punkter siger å ødelegger hele dynamikken. Et system med uavhengige bærepunkter virker tryggere sett med mine øyne.

Forstår ikke helt problematikken. Når man setter en båt på bukker er første krav at grunnen skal være stabil. Er den ikke det så skal du ikke sette en båt der. Det er mer problemer forbundet med uavhengige bærepunkter som forflytter seg når en båt "vugger" litt i vinden. Ta en runde i høst og se hvor mande som "fortøyer" uavhengige støttepunkter til de støttene som står under kjølen. Vekten er for øvrig plassert på kjølen og støttene er der for å støtte opp mot vipping og tar ingen spesiell vekt. Om man trenger flere støttepunkter under kjølen kan man benytte disse:

http://www.seasea.no...CK_5TON_51-66CM

Det er viktig å sette en båt i vater i krybba slik at den ikke hviler på sidestøttene.....

Mvh

Ex. Opplagssjef :wink:

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Hvorfor kjøpe noe stålskrammel til 2 båtlapper når man kan lage seg en kloss som gjør samme nytten for 75 kr i material og skruer? Det er mer viktig at båten står støtt enn at det den står på skal se dyrt og komplisert ut. Man kan tilogmed bruke store isoporklosser, de former seg etter skroget og underlaget idet man setter båten nedpå. Ingenting som gir mer støtte enn det, selvom det ser "rasbillig" ut :wink: ...

Kjetil S

Redigert av Kjetil1 (see edit history)

Fordi "stålskrammelet" er justerbart i høyden.......

Isoporklosser er ikke spesielt egnet når man skal stoffe båten....man setter heller ikke 33 fot på isopor.

Ikke vær så vanskelig da Pjolter......man putter ikke kjølen på isopor, det er vel derfor du har pallene.

Unngå leca. Erfaringene mine er at er bakken litt ujevn sprekker dem. Står de i en vannpytt sprekker dem. Vi har hatt flere nødoppstøttinger der jeg har hatt båt for å støtte foran eller bak lecablokker som har sprukket og glir frahverandre i sprekken.

Dyrt treverk er fint. Men jeg har laget mine klosser i det som kalles industritømmer. Koster en brøkdel av justert trevirke, og er solid. Er vel omlag som 8"6" sånn cirka. Som sidestøtter forstår jeg ikke at noen bruker noenannet en Seaequip båtstøtter eller lignende. Har bruk en slik kombinasjon de siste årene, og forstår ikke hvorfor jeg gadd å bale med ilas støtter og andre lignede saker før. Kommer nok aldri tilbake til noe slikt igjen.

Industritømmeret mitt knekker aldri. Tåler vann og ujevnheter i bakken. Solid og kan ikke velte i noen retning. Støttebukkene tåler 8 tonn per stykk. Jeg har 6 av dem, og det kun for å støtte. De kan justeres. De kan flyttes. De kan etterstrammes. De stables ihverandre og tar nesten ikke plass i boden. Og summen av mitt utstyr er vel halv pris av en krybbe kjøpy av ilas eller noe lignende.

Isoporklosser er ikke spesielt egnet når man skal stoffe båten....man setter heller ikke 33 fot på isopor.

Feil og feil. Isopor er velegnet også under kjølen dersom du legger en trykkutjevnende planke under, noe slikt som du bruker på dine stålbukker burde være tilstrekkelig. Jeg vil allikevel anbefale disse kassene jeg lenket til da disse har flere bruksområder når båten er i vannet en stålbukker eller isopor.

Når du skal stoffe må du flytte litt på klossen som støtter båten sideveis eller la være å stoffe der klossen står å så sette klossen litt forskjellig fra år til år, jeg har brukt begge metoder.

Størrelsen på båten har ikke så mye å si , 33 fot på isopor er uproblematisk.

Redigert av free (see edit history)

Joda, om du benytter noe mellom kjøl og isopor så hjelper det.

Jeg tror jeg vil gi en annen anbefaling til trådstarter. Sjekk med havnen du skal ha opplag i hva de godtar. Det kan være individuelt fra havn til havn.

Eksempel fra egen havn:

Vi har generelt forbud mot opplagshenger til annet enn små båter hvor eier kan fjerne hengeren om sommeren. Det er krav om sammenleggbart opplagsutstyr som kan stues bort på oppmerket sted. Det er også krav om at opplagsutstyret skal være tilpasset båten, på en måte som gjør at det ikke tar uforholdsmessig lang tid å justere når båten skal i opplag. Dette grunnet at man spleiser på mobilkran og ikke har ubegrenset tid.

Sjekk med havn/opplassjef i aktuell havn om hva/hvordan de ønsker det......

• 2 uker senere...

Sjekk ut bukkene vi lager på jobben de er kjempekjekke, www.fonix.as eller søkeord båtbukk der dere vet! Ikke nok med at dere får billig båtbukk, men dere strøtter opp rundt en fin Vekstbedrift! Om dere ikke kjøper er det en god løsning!!!

Det er trinnløs regulering av vinkel, har en kjekk øyebolt øverst på bukken for å feste en lastestropp under kjølen!

Og så er det bare å løsne en bolt for å flatpakke bukken, menget lagringsvennlig løsning! :smiley:

Ps! vi har en kjekk løsning som erstatter Leca blokkene også!

Redigert av Båtbukken (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...