Jump to content

lage telt over båten i vinter, tips?

Alternes.

Recommended Posts

Tenker at hvis du ikke dekker til hele båten så vil du få trøbbel med kondens?..Hvis du fyrer godt og varmt inne,så vil varmen fort varme opp dekket,til at is smelter?som igjen fører til frostsprenging og fukt..er jo temperaturforskjellene som ikke er bra..Ville satsa på ei lavtbyggende møneformet solid presenning eks.rekkemontert,da vil du alltid ha det tørt og fint på dekk,samtidig som det kommer masse luft til..mine tanker..lykke til

Maritim selger presenningstativ som kan stå på dekk eller monteres i rekka/rekkestøtter, jeg har et slikt av den rimelige sorten å det er helt greit hvis du er svært nøye med å avstive stativet langskips, jeg kan sjøsette båten med presenningen på å ratte rundt med burkaen på om det var nødvendig. Jeg har brukt ei billig presenning fra europris, den er armert men nesten gjennomsiktig, selv om det er noe billig dritt ville jeg gått for den, det er så lyst å trivelig å kommer det ei solstråle så blir det rene drivhuset under. Jeg tror at lys er en av trivselsfaktorene når du skal leve i båten i mørketida, ståhøyde i cockpit er en annen. Der jeg ligger blåser det endel fra nord så jeg har baugen mot nord å jeg har buet stativet ned mot dekket slik at det blir litt strømlinjeformet mot vindene å jeg har funnet ut at nesten uavhengig av kvaliteten på presenningen så er løse festepunkter bedre enn de originale festeøyene som ryker bare du slipper en fjert.

Du skylder vel å opplyse om at det er seilbåt du skal bo i? :)

Jeg er også inne på tanken å bo i båten i vinter. Kommer da til å legge en bjelke fra mast og aktenover til akterstaget, med en v-formet støtte. Bjelken festes i mast. presening som spennes over og tau som strekker den ut. Muligens også en bjelke fra mast og fremover ned mot bau med presening over. Beholder nok rekkestøtter og wire på for sikkerhet, og innfesting av presenning i rekkestøttefoten. Preseningen er da kun innenfor rekkestøttene, og ikke nedover skrogsiden. Alle rekkestøtter får da ny tetning i høst.

Jeg vil forsøke å beholde cockpitkalesjen på. Hensikten er å lage det så enkelt som mulig at det ikke blir et ork å dra på tur i vinter. Bli det ny orkan, kan jeg enkelt plukke ned alt, inklusiv kalesj og sprayhood for å redusere vindfang og skade.

Det er en seilbåt ja, på 25 ft :) jeg tenker å gå for samme løsning som deg Eureka. men rekka skal bort. jeg tenkte å teipe fast en bjelke fra bommen aterover og i akterstaget samt det samme i bauen og i forstaget. jeg tror nok det er lurt å kle inn hele båten godt da det lakkerte teakdekket mitt neppe vil like smeltende snø og is gjennom en lang vinter! jeg får bare håpe at presseningen holder seg der den skal gjennom vinteren da det blåser stort sett liten kuling med storm i kastene her i ukesvis i strekk til tider!

Jeg tenker faktisk på å flytte hjem til asker etterhvert pga akkurat dette. vintrene her er alt annet en koselig! havna fryser uavhengig av bobleanlegget da 25-30 minus er vanlig for å regne i lange tider. regner vi med all kald årstid har vil vel vinter 7 mnd i året :( det ligger fortsatt snø så lite som 600 meter opp i fjellet fra sist vinter som aldri forsvinner! sommer her er fra slutten av mai til ca 20 august! herlig :(

Redigert av Alternes (see edit history)

KNS MEDLEM

Eg har ikkje erfaring med å lage telt over båten for å bu i den, men har gjort meg nokre erfaringar om kva som har fungert (for meg) når båten sto i over 2 år utanfor huset mitt. Eg laga telt over båten for å lette oppussingsjobben. Teltet har tålt diverse stormar, også Dagmar som bles ganske kraftig på våre kantar... Litt interessant når teltet stod stødt medan store tre i nærleiken bles overende...

Eg kjøpte eit bakkestativ frå Maritim, festa det med jekkestropper, i tillegg hadde eg litt ekstra vekt på kvart bein, ca 20kg ballastkanner. Uansett om det er bakkestativ eller rekkestativ er det veldig viktig at stativet er godt forankra før ein legg presenningen over. Ein får sjeldan sjansen til å gjere store endringar i ettertid. Eg opplevde at t-stykka på Maritim sine presenningstativ vrei seg og knakk, veldig dårlig materialvalg såg det ut til... Bora litt og bytta koblinga ut med slangeklemmer, det fungerte vesentlig bedre.

Når ein skal arbeide under presenningen er det veldig fint med ein transparent presenning, kjøpte ein som var 240g pr m2, den fungerte greit for meg. Vil tru det er ein stor fordel å få så mykje dagslys inn som mulig også når du skal bu under presenningen.

Den viktigaste erfaringa eg har gjort meg er å bruke fleksible fester/ rykkdemparar til presenningen. Vinden vil uansett ta tak i presenningen av og til, viss du då berre har surra den fast og har faste fester vil vinden rive sund presenningen. Og når den først revnar er det gjort...

Dette er som sagt mine erfaringar, har forbrukt ein del presenningar og forskjellig festemateriell før eg kom fram til dette som iallefall for meg har gitt gode resultat...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...