Jump to content

Kjøp av daycruiser 400k 7 pers - trenger tips


Vannet

Recommended Posts

Finnmaster og Yamarin er meget sjødyktige og fine båter. Du kan få en fin 68DC til under budsjettet ditt avhengig av motor og annet utstyr. Fant en annonse med 250hk til 399000kr. Har selv vært i båten og den er veldig romslig, og den har vask, komfyr, du kan installere toalett med septikktank, og marsjfarten ligger på en 33-34 knop, og maksfart på 49 knop.

Finnmaster 68DC & Yamaha F225 V6 3.3

Link to post

Hovedutfordringen tror jeg her vil være å få oversikt over hvilke båter som er godkjent for 7 personer. Jeg hadde en Ibiza 22 touring som er mye større enn enkelte av modellene trådstarter har nevnt, men jeg mener bestemt at den var typegodkjent for 5 personer. Det var selvfølgelig ikke problemer overhodet å være 7 personer i båten, men godkjenningen var overskredet. Vet ikke helt hvor man kan få oversikt over typegodkjenning for båtmodeller, men det vet kanskje andre?

Link to post

Etter et kjapt Google søk fant jeg denne http://snakk.klikk.n...at/default.aspx

 

Ser ut til at jeg husket feil om Ibizaen, den ser ut til å være godkjent for 6. Forøvring det samme som AMT 180 HT som trådstarter har nevnt, og er dermed ikke godkjent for 7 personer.

 

Forøvrig helt utrolig at AMT 20 DC er godkjent for 7, mens Ibizaen er godkjent for 6. 22 touring er en mye større båt enn 20DC. Noen som har en forklaring på dette?

Redigert av Nejo (see edit history)
Link to post

Takk for velkomsten!

 

Det skal altså være en fabrikkny båt/påhengs, uten henger. De fleste jeg har listet har enten 115 eller 150 som anbefalt/standard, noe som er nok for meg. Alle er godkjent for syv personer, hvis jeg skal stole på nettsidene (AMT 200 DC er bekreftet, men sjekker selvsagt de andre før jeg evt. kjøper).

 

Med så mange kandidater, finner jeg sikkert en vinner fra listen min, men akkurat nå vet jeg ikke helt hva jeg skal se etter når det gjelder smarte løsninger og utstyr, for jeg vet ikke helt hva jeg vil ha/ikke ha. Jeg holder på å lage en sammenligningsliste ut ifra standard- og ekstrautstyrslistene jeg finner på diverse nettsider.

 

Altså smarte løsninger og utstyr, som dere erfarne her inne har en formening om, er det jeg trenger hjelp til. Ser f.eks. at noen båter kommer uten vindusvisker som standard. Dette virker jo helt bak mål. Biler selges jo ikke uten.

 

For de som er lokalkjent, skal båten brukes mellom Hillevågsvatnet og Byre. Det er derfor ikke behov for f.eks. kjøleskap og ferskvann.

Link to post

På små kalesjebåter hjelper det ikke alltid veldig mye med vindusviskere siden det kommer dugg på vinduene, og uansett, hvem kjører båt når det regner? Det går fint an å se gjennom vinduene hvis det er bare litt vann på dem. Finnmasteren jeg linket til tidligere er godkjent til 7 personer. Her er den offisielle siden. Selv ville jeg nok kjøpt en brukt båt med få timer på den, da du lett sparer mye penger på det. Båten jeg linket til tidligere har 250hk, og har kun 120 timer på den, mens hvis den skulle være fabrikksny med 250 hester ville den kostet rundt 580-600 000kr.

Finnmaster 68DC & Yamaha F225 V6 3.3

Link to post

Det er ikke bare antall grader på V- bunn som er av betydning for en båts sjøegenskaper.. Det er mange faktorer som spiller inn.

Vekt ballanse tyngdepunkt hvor brede er bæreflatene, bredde/lengdeforhold, hvilken utforming har forskipet er det step eller chines, steglistenes utforming trim, osv osv. Bare til opplysning! Det beste er selv å prøve de forskjellige båttypene.

 

De fleste Daycruisere i størrelse 18-20 fort har behagelige sitteplasser bare til 5 voksne. Godkjenningen for antall personer har med skrogets bæring og fordeling av sitteplassene. På forrige Askeladden 16,5 var det Veritasgodkjenning for 8 stykker. den hadde rikelig med oppdriftsmidler, og ikke egen lugaravdeling men benker forran førerplass.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

 

Link to post

Skal båten være godkjent for 7 personer for å kunne være godkjent også ved de sjeldne anledninger, eller skal du faktisk regelmessig bruke den med 7 personer ombord? Opphavet har en AMT200DC; glimrende båt, og oppfattet den ved kjøp som en av de med mest sitteplass i klassen (stor U-sofa bak), men kan likevel ikke se for meg at det er plagsomt mye plass med syv sjeler ombord.

Link to post

Den faste besetning blir maks fem personer. De andre plassene er satt av til gjester og potensiell familieøkning.

 

Det er mange faktorer som spiller inn....Det beste er selv å prøve de forskjellige båttypene.

Ja, det var mange faktorer :worry::smiley:. Jeg vet ikke om det har så mye for seg å prøve ørten båter. Tror testene som klikk utfører er mer verdifulle for meg, men tenkte det kunne være til ytterligere hjelp med erfaringer fra båtfolket her inne.

 

Opphavet har en AMT200DC...

Prøvekjørte du mange båter før du valgte denne? Jeg har selv vært og sett på den, og er enig i at det er god plass i u-sofaen. Den er en av favorittene mine. Siden jeg er fan av Hondamotorer i biler, skal jeg inrømme at det frister med en Honda på hekken. Denne testen veien for. Kjøpte du båten av Rogaland Maritime? Er du fornøyd med evt. kundebehandling i ettertid?

 

Så også på Yamarin 63 DC, og selgeren var veldig flink til å "selge" meg båten. Han nevnte dette med at båten er helstøpt og har 23 graders bunn, og derfor de beste sjøegenskapene. Denne testen gjør heller ikke skamme på den uttalelsen. Det jeg ikke liker med den, er at u-sofaen ikke er en...u-sofa. Her forsvinner en plass, selv om den er godkjent for syv.

Link to post

ang. viskere er nok dette en fordel. På en hurtigående båt kan man klare seg med Rain-X og liknende storffer som gjør at vann preller av. Jeg bruker dette både på bil og båt, men har viskere. Blir det for mye sjøvann og salt så blir det jo problem uten viskere. Da jeg var i marinen brukte vi Rain-x på MTB`ene.. Det funka veldig bra. Men sjiktet blir ødelagt om man da bruker viskerne..I dårlig vær og masse sjø over rutene så er det kun viskere som gjelder. mange større båter har montert ferskvannspylesystem som er det eneste som hjelper når man får saltfilm på rutene

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

 

Link to post

vedr ny, kontra brukt båt

jeg har kjøpt 2 nye og 2 brukte båter hittil- i denne rekkefølgen

kommer aldri til å kjøpe nytt mer, - fordi :

1- det blir for dyrt og for dumt

2- de aller fleste steller like fint med båten sin, som det du selv kommer til å gjøre.

3 - det beste alternativet er , eldre kvalitets båt , med nyere motor og oppgradert utstyr. inkl kalesje.

( holdt på å avslutte med at du kunne kjøpe min båt fra 1982 med motor fra 2008, - men den skal jeg ha selv !!! )

Link to post

Prøvekjørte du mange båter før du valgte denne? Jeg har selv vært og sett på den, og er enig i at det er god plass i u-sofaen. Den er en av favorittene mine. Siden jeg er fan av Hondamotorer i biler, skal jeg inrømme at det frister med en Honda på hekken. Denne testen veien for. Kjøpte du båten av Rogaland Maritime? Er du fornøyd med evt. kundebehandling i ettertid?

 

Så også på Yamarin 63 DC, og selgeren var veldig flink til å "selge" meg båten. Han nevnte dette med at båten er helstøpt og har 23 graders bunn, og derfor de beste sjøegenskapene.

Prøvekjørte en del, liker at AMTen har såpass skarp V-form, den gjør det ganske greit i litt bølger. Men jeg er ingen kjenner av slike båter (eller andre, for den saks skyld ...). For øvrig er jo AMT og Yamarin rimelig nært beslektet, så ser ikke bort fra at sjøegenskapene er ganske tilsvarende, uten at jeg kjenner detaljene i 63DC.

 

Båten er kjøpt og befinner seg på østlandet, eller skulle du fått en prøvetur. Den har en Honda 150 på hekken, som er plenty og vel så det (men jeg er vant til 28hk diesel på 6 tonn seilbåt, så referansen er litt rar). Skumleste den testen, er i grunnen enig i det de skriver om førerstolkomfort. Den forreste delen av stolene kan vippes opp for å gi deg støtte å lene deg inntil når du står, men når dette "frontleddet" ligger i sitteposisjon er det ganske så hardt. Ikke noe jeg mister særlig mye nattesøvn over, men heller ikke det mest gjennomtenkte ved båten.

 

Jeg synes kabinen er for liten til å brukes som stort annet enn lagringsplass, men var du ute etter et sted å overnatte ville du kanskje kikket på en annen klasse i utgangspunktet. Klarer ikke helt se at nypriser er forsvarlig med dagens hyggelige bruktpriser, men det er og blir en individuell vurdering.

Link to post

De brukte på Finn ser ut til å ligge på ca 300k, nye koster ca. 70k mer. Jeg tipper videre at det er mer rom for pruting på de brukte enn nye (men overliggere, demomodeller og annet kan veie opp for dette), så reel forskjell i utgangspunktet er ca. 100k. Legg så til at de brukte gjerne har kartplotter og litt annet utstyr (havnekalesje, ålreit pris på henger mv.). Før du har båten ferdig utstyrt tipper jeg dermed det skiller 100-120k.

 

Det du betaler for ved kjøp av nybåt er tredelt:

(i) Garantier og forutsigbarhet. Du vet at ingen har tuklet med den på forhånd, og forhandleren har å stille opp om noe skjer. På den annen side er de brukte såpass nye at det også her er garantitid igjen, og mange kan nok også dokumentere servicehistorikk etc på sine brukte.

(ii) Nybåtfølelse.

(iii) Noe høyere bruktverdi.

 

Jeg ser liten grunn til at tredje punkt skal redde regnestykket i favør nybåt -- det tar nok ikke mange månedene før det er vanskelig å få solgt båten til noe over 300k. Hvor morsomt det er å selv være første eier (og hvor mye dette er verdt) får man ta en vurdering på selv. Jeg synes ikke det er særlig viktig, men så kjører jeg rundt i en bruktkjøpt Skoda.

 

Garantier, potensielle problemer etc kan beregnes noe enklere; hvor stor sjanse er det for at problemer oppstår, og hvor mye vil disse i tilfelle koste? Kan vanskelig se for meg at f.eks. 50k avsatt til formålet ikke skal være rikelig med såpass nye båter om servicehistorikk er grei og selger virker oppegående. Selvfølgelig finnes det en liten sjanse for et dyrt totalsammenbrudd som ellers ville vært dekket av garanti (selv om også brukte er i garantitid har du nødvendigvis lengre garanti ved nybåtkjøp), men hvor stor er sjansen? Hvor mye er du villig til å betale for å slippe denne risikoen? Har en følelse av at dette blir som å betale minst 30% av verdi for kaskoforsikring ...

Link to post

Har selv en yamarin 64dc og er superfornøyd etter og ha hatt den i 4 sesonger.Den har 150 yamaha som jeg syntes er nok for denne båt.Toppfarten bikker 40 knop.Bensinforbruket er heller ikke avskrekkende med ett snittforbruk på ca 10l time blandet kjøring.

Det ligger en del på finn betydelig under nypris.

Uansett lykke til med båtkjøp

[color=rgb(0,255,255)][color=rgb(0,0,255)]"The inherent vice of capitalism is the unequal sharing of blessings; the inherent virtue of socialism is the equal sharing of miseries"[/color][/color]
[color=rgb(0,255,255)][color=rgb(0,0,255)].Sir Winston Leonard Spencer Churchill (1874-1965)[/color][/color]

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...