Jump to content

Splittflagg med krone og V i midten, er det et kongelig flagg?

Nils1

Recommended Posts

Jeg synes et vanlig firkantet norsk flagg passer best på en lystbåt!

I nabolandet Danmark bruker båter i alle(?) båtforeninger splittflagg; er det ikke noe spesielt klubb- eller gruppemerke, så står det Y.F. i gul(l) i øvre hjørne nærmest flagglina. Den røde fargen i splittflagget er litt annerledes enn i handelsflagget.

Jeg klarer meg godt med det norske firkanta flagget, jeg.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Guest Avmønstret#

I forholdt til flaggene kongen bruker er det vel noe jus ute og går? Men ifht en båtforening så kan man vel gjøre som man vil? Er det ikke bare å sy seg et KNS flagg med splitt og dundre på hvis man vil? Har båtforeninger sine flagg juridisk beskyttelse, jeg har vanskelig for å tro det.

Sikkert noen kinesere som vil sy en haug med KNS splitter billig for de som ønsker det. Siden medlemskap er så dyrt så vil sikkert et billig flagg bli populært :lol:

Har jo skjønt at det dekker seg mange Landeman griller under Weber trekk. :giggle:

Ja, det er vel kongeskipets gjestesjalupp. Kongeskipet fører en Konegsjalupp, en gjestesjalupp og to landlovsbåter.

Klin rektig det Lippert.

Noen som kan redegjøre kort for flaggreglene for en fritidsbåt som ikke er i KNS? å reglene i KNS og gjerne.

Du kan vel redegjøre for KNS Contraband? Du som er medlem der med blazer å silkesjerf å greier kan vel muligens dette til fingerspissene?

Artig tråd, men KNS flagget har vel regler som følger med det i forhold til bruk (se tidligere innlegg) Utover det er det vel kun offentlige flaggstenger som skal følge flaggreglene. Vi andre kan vel egentlig flagge som vi vil - men god kotyme er osv. osv. dette er frivillig.

Så hvis jeg vil la mitt hekkflagg henge å dingle hele natta i havn kan jeg det.......men god kotyme er det ikke..

Jo fler leketøy, jo bedre...

Guest Avmønstret#

Artig tråd, men KNS flagget har vel regler som følger med det i forhold til bruk (se tidligere innlegg)

Joda, men i bunn og grunn kan de som måtte ønske seg det sy sitt eget KNS flagg og bruke det som teppe på dørken eller flagge i vildens sky døgnet rundt . Det er jo kun et flagg for en båtforening.

Oppfordrer ikke til å gjøre skam på noe eller noen men sånn rent teoretisk bestemmer ikke KNS noe som helst om sitt eget flagg, men vil jo tro at de ønsker det var slik.

Første webbsjappa som selger billigke kinaKNS flagg får vel litt pepper men... og kanskje "stygge båter" med falske KNS flagg vil bli besprutet med champagne fra blazerfolket om de våger seg nær ekte KNS båter?

Hvorfor har så mange her så store problemer med at KNS har sitt eget flagg? Er det virkelig alt dere har å klage på eller bekymre dere over?

Neida, er ikke/har aldri vært medlem i KNS og har aldri ført deres flagg eller hatt noen tanker om det, men utelukker ikke absolutt at jeg ikke kan komme til å gjøre det en dag.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

For mange har det norske flagget en stor symbolsk verdi og mange synes det er flott å ha det norske flagget på båten. Man har respekt og stolthetsfølelse ovenfor flagget. Jeg er sikkert konservativ og gammeldags i tankegangen og synes splittflagg skal tilhøre staten og kongelige. Jeg har ikke noen problem med organisasjonene knbf og kns! Det er kjempeflott at man fremmer båtfolket i en egen instans! På en ærverdig skute med historie og stolthet er det jo selfølgelig stilig med et splittflagg!! Synes ikke det blir det samme på en serieprodusert Nidelv 28! Det er naturlig at vi alle er forskjellige og har forskjellig smak og syn på ting!

Her er fakta:

Det norske statsflagget

Frå Wikipedia – det frie oppslagsverket

Gå til: navigering, søk

220px-Dimensions_for_state_flag_of_Norway.png

magnify-clip.pngDet norske stats- og orlogsflagg (med proporsjonar)

Det norske statsflagget er eit splittflagg og vert bruka av statlege bygningar og vert ført av statlege, ikkje-militære fartøy. Flagget er identisk med det norske orlogsflagget og har ein blå og kvit kross på raud botn. Flagget har splitt og tunge, og har forholdet 16:27, mens handelsflagget er rektangulert og har forholdet 8:11.

Postverket og tollvesenet har eigne monogram med krone over i splittflagga sine. Ingen privatpersoner kan bruke statsflagget. Eit unntak er gjort for medlemmar av Kongelig Norsk Seilforening, som kan føre eit flagg ein kvit kvadratisk firkant i midten med eit kongelig monogram.

Orlogsflagget [endre]

Orlogsflagget vert bruka av militæret og marinen. Då Noreg var i union med Sverige, var orlogsflagget eit splittflagg med unionsmerke. Frå 1844 vart dette flagget òg bruka som statsflagg, men i 1899 vart unionsmerket fjerna frå handelsflagget og statsflagget, medan orlogsflagget enno hadde unionsmerket. 9. juni 1905, to dagar etter vedtaket om unionsoppløysinga, vart det «reine» orlogsflagget, første gong heist på norske marinefartøy, festningar og militærleirar. SIdan 1905 har orlogsflagget og statsflagget igjen vore identiske.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Som diskutert utallige ganger her på forumet: Det finnes ingen offisielle regler for flagging på fritidsbåter i Norge, dvs. man kan flagge akkurat som man selv ønsker; både type flagg og tidspunkt. Men man utsettes jo for et visst gruppepress, så kan man velge å innrette seg etter det eller ikke.

M.h.t KNS sine flaggregler så gjelder det klubbens medlemmer, og de har ikke andre sanksjonsmulighter enn å eventuelt ekskludere deg fra foreningen.

Det nevnte flagget trådstarter spør om høres det ut som det gamle KNS -flagget med Olav V for meg. Har hørt om de som kjøpte et lager av disse da Kong Olav døde fordi de synes dette flagget var så fint.

Når man seiler i utlandet skal man være mer påpasselig m.h.t å føer flagg som viser nasjonalitet på båten. Langturseilere meldr seg gjerne inn i KNS fordi det kan gi fordeler i utenlandske havner m.h.t innpass i Yacht Club XX e.l.

"En lten gylden ring,

Med en V i midten;

Den er symbolet på

Den Norske Akkevitten"

Og hva er vel norskere enn den?

Etter som det hevdes at det IKKE er bestemte regler for flagging på fridtidsbåt hersteds, må det være fritt fram å snekre sammen sitt eget "flagg". (På linje med Jolly Roger.) Og gjerne med innringet pol-merket forran splittene. :-)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Var innom heimesida for å sjå litt på krava. 1250,- i medlemsavgift og 500,- i båtavgift per år, pluss over 1000 kr for splittflagget?

Kva forsvarer slike prisar?

Hadde det vært billig ville det vært fritt frem for enhver å melde seg inn, og da ville det neppe formodentlig følelsen av eksklusivitet forvitre rimelig umiddelbart.

... men, selv om det er mange som melder seg inn i KNS fordi det er stas med splittflagg finnes det også andre grunner til å melde seg inn, og om en benytter seg av alle medlemstilbud er prisen ikke særlig avskrekkende.

Var innom heimesida for å sjå litt på krava. 1250,- i medlemsavgift og 500,- i båtavgift per år, pluss over 1000 kr for splittflagget?

Kva forsvarer slike prisar?

Syns du dette var så dyrt?

Vi betaler 3-4 tusen i året pluss innskudd (for vår båtplass 35.000) I tillegg er vi pålagt å gå to nattevakter, og stille opp på to dugnader i året. For å komme til båten må vi ta ferge som bare har noen få avganger mellom nå og ca påske. Dette er såpass attraktivt at det er lang venteliste for å få plass.

Jeg ser heller ikke at det er så dyrt med 1000,- for flagget.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

"Dronningsjalupp" ???

Det var slik de møttes - hun satt på i hannes sjalupp---- ehh

Jaja - er hyggelig å se at en litt undrende kommentar fra undertegnede

- en regnvåt dag på hytten

- med ett halvt blikk ut vinduet

- skulle skape slik entusiasme.

Og som i mange av trådene her inne - avdekker folk en utrolig kunnskap om mangt og mye.

Det er slikt som gjør dette forum så utrolig givende.

I min lille verden er det i allefall et stort positivt innslag.

Takk.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...