Jump to content

Plastlegge trebåt - gran eller furu?

roeren

Recommended Posts

Går med tanker om å legge glassfiber og epoxy utenpå en ny robåt av tre (halvfabrikat), som jeg kanskje skal få bygget hos en trebåtbygger. Men hva egner seg best for plastlegging, gran- eller furubåt? Vet at materialene i en furubåt trekker mer vann enn i en granbåt når den ligger på sjøen; denne forskjellen er visstnok det som gjør det umulig å trykkimpregnere granbord. Men kanskje også epoxyen da trekker bedre inn furubordene? Vil egentlig helst ha granbåt, da den er lettere enn furubåt.

Har noen erfaringer med plastlegging på trebåt? Må båten ha epoxy på innsiden også?

Gjør du dette for at den skal råtne fortere? Hvorfor ikke kjøpe en gammel båt og evt. plastlegge den?

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Dette med gran istedet for furu for å unngå fett treverk høres fornuftig ut.

Hvorfor i allhverden går du med tanker om å plastlegge en ny trebåt!!? Dette er noe man kun bruker å gjøre med veldig gammle trebåter der alt håp er ute for å tyne noen få år til ut av båten.

hva med å kjøpe seg en plastbåt? :yesnod:

Plastlegge ny trebåt for å få en båt med de egenskaper og proporsjoner jeg vil ha - og som en båtbygger kan levere. Plastlagte trebåter holder i flere tiår, så dette burde gå bra.

Gjør du dette for at den skal råtne fortere? Hvorfor ikke kjøpe en gammel båt og evt. plastlegge den?

Ingen eksisternede båt er helt slik jeg vil ha den. Og, som sagt: Plastlagt trebåt kan holde i flere tiår.

Hvordan er planen for å unngå fukt mellom tre og plast? Ser du for deg isolasjon i mellom. I tilfelle blir det en del arbeid.

Tror ikke dette er et problem.

Det var da svært så negative vi var da. Det er nå helt vanlig å epoxydekke trebåter. Alle de fineste trebåtene har jo dette! Og det bare varer og varer Gran elr furu skulle ikkje spille så stor rolle, begge deler limer bra og gran skulle være et utmerket valg. Men båten må vær skikkelig tørr før det igangsettes og ja heile båten innvendig og utvendig må dekkes.- Best resultat får en sjølvsagt ved å 'hermetisere' båten. Det vil sjølvsagt også være en fordel at båten har en glatt utvendig fasade type kravell, klinket skrog gir jo meget meire arbeide men alt er mulig.

vandalisme? vel.. Need I say more

100-years-of-wooden-glory-dolvik1.jpg

Redigert av Plutonium (see edit history)

Det er nå litt forskjell på kaldbakte båter (som bildet, en nydelig båt) som er "døde" i skroget i forhold til båter i heltre.

Hvilken type robåt er det snakk om? Blanding av stiler/custom eller mer tradisjonelt?

Heltre beveger seg mer, noe epoksyen sliter med å følge uten å sprekke opp. Skulle jeg ha plastbelagt en klinkerbygget robåt i tre (nybygg) ville jeg ha impregnert borda fullstendig med epoksy i det de legges på båten, for best mulig beskyttelse over alt. Kan gjøres enkelt ved å smøre på fortynnet epoksy i suene før saumen strammes til. Heltre må kapsles helt inne for å unngå at treet trekker fuktighet og sveller, med sprukken overflate som resultat. En annen utfordring med klinkerbygde båter er at glassfiberduken ikke liker å trekkes over skarpe hjørner, heller ikke presses inn i for skarpe hjørner i suene. Selv ikke tynn duk liker dette. Det kan bli en utfordring å få duken til å klebe skikkelig uten å slippe før limen er tørr, med luftbobler under som resultat. Kan selvsagt gjøres noe med, men da må bordas skarpe kanter rundes av før legging av duk, så kan de heller bygges opp igjen med epoksy tilsatt fyllmasse under vannlinja for å ivareta den klinkbygde båtens egenskaper i vannet (noe jeg regner med er litt av hensikten ved å ha en slik båt). Epoksyen kan brukes kun som impregnering/overflatebehandling alene, noe som gjerne kan være et alternativ. Men da vil den dessverre ikke ha samme vanntette egenskapene som en båt belagt med duk. Felles for alle epoksybaserte metoder er at epoksyen må overlakkeres med UV-filtrerende lakk eller dekkende lakk med farge i for å unngå at sollyset løser opp limen. Det finnes tilsetningsstoffer for å bedre limens bestandighet mot sollys, men som kondomer, de gir bare en viss prosent beskyttelse :wink:

Det ideelle er som Plutonium sier, å plastlegge et slett skrog. Utfordringene her ved en robåt er å få konstruksjonen lett nok. En mulighet er å tenke litt "moderne" å laminere spanter, stripplanke og så legge duk i epoksy, på utsiden og innsiden. Legges duken bare på en av sidene blir styrkeforholdet skjeivt og båten kan i verste fall slå seg og miste formen, spesielt med tanke på at robåten sannsynligvis skal være en åpen båt. En tradisjonell kravelt båt er ikke ideell å plastbelegge, da bordene har stor spenning og er vanskeligere å "ha kontroll på" enn en stripplanket/kaldbakt båt. Dette med tanke på at det er lettere å mette større prosent av treverket med epoksy ved stripplanking/kaldbaking enn ved tradisjonell kravell. Ved legging av duk gjelder det at underlaget er så dødt som mulig. Ja, det har blitt gjort også med tradisjonelle båter, men ved nybygg kan man spare seg for problemer ved å tenke hva som er mer hensiktsmessig i forhold til limens begrensninger.

Tilbake til trådstarters spørsmål, furu eller gran. Begge limer forholdsvis greit, furu hakket bedre. Det viktigste er at overflaten på treverket er ferskt og fettfritt, det vil si at treet er nylig bearbeidet. Lys og kontakt med luft bryter ned overflaten på tre meget raskt så lim får dårligere feste. Limen fester hovedsaklig på molekylbasis (i mindre grad mekanisk), derfor er det viktig at molekylene i treets overflate er "friske" så molekylene i limen får snu seg til molekylene i treet (molekyler har polaritet, fungerer omtrent som magnetisme). Så skal båten plastbelegges bør overflaten slipes, avfettes og coates/primes med epoksy samme dag. Da har du lagt et bedre grunnlag for videre feste for duk enn å bare coate og legge duk på et skrog som har blitt besudlet med fett fra menneskehender, støv og lys. Avhengig av type/produsent epoksy vil limen skille ut et vokslag under herding, noe som må tas hensyn til med tanke på limingsintervallene.

Plastla og glassfiberarmerte en færing (gammel hullete klinkerbygd spisse) på begynnelsen av 70-tallet. Hadde den på vannet mange ganger før jeg fikk plastlaget tett. (luftbobler i bordkledning). Slipte ned boblene og båten ble etterhvert ganske stygg. Hadde en tung båt i noen år før treværket kollapsa fullstendig og hele greia datt sammen. Råttent trevirke under glassfiber. Fikk det aldri 100% tett. Trevirket fikk tilført fuktighet som krøp godt under polyesteren og ble værende der.

Det kan hende du får det til, men en ny trebåt er jo lekker hvis den får vedlikehold, både lukter godt og oppleves godt. De eneste historiene jeg har hørt om som har fungert, det er når man skal lage form av trebåten. Støper utvendig på trebåt, tar av glassfiber og nytter dette skallet som form for neste båt.

Mitt råd: Ikke gjør det! :wink:

Tror nok livet i en åpen plastbelagt robåt er vesentlig kortere enn i en ren trebåt.

Problemet med å legge glassfiber på utsiden av skroget er at vann trenger inn i treverket fra innsiden, og dette fordamper ufattelig mye tregere igjen når båten er potte tett på utsiden. Råte vil komme i treverket som ligger ut mot plasten først, så vil det tygge seg gjennom treverket til det når insiden av plankene. Når råten først begynner ut mot plasten, slipper også plasten. Det skjer på alt av åpne trebåter som blir plastbelagt.

Jeg skjønner ikke helt hvilke egenskaper du ha frem ved å plastlegge den? Jeg ser for meg at du planlegger å få bygd en båt i syltynt treverk slik at plasten fungerer som forsterkninger, for å få ned vekten kanskje?

Det er mulig å tette en trebåt 100%, men det forutsetter at du dekker hver kvardrat millimeter av treverk med epoxy når treverket er nede i 10-12% fuktighet. Men - Hvis vannet først slipper inn (og det vil det før eller senere - mellom et spant og huden eller lign.) så kommer det aldri ut igjen.

Lakking er også noe å tenke på med en epoxybåt, epoxyen gulner veldig fort hvis du ikke har nok lakk.

Er veldig spent på hva slags prosjekt dette er, hyggelig om du utdyper!

Tror nok livet i en åpen plastbelagt robåt er vesentlig kortere enn i en ren trebåt.

-----

Er veldig spent på hva slags prosjekt dette er, hyggelig om du utdyper!

Mange takk for mange og svært lærerike svar! Ser at noen er skeptisk til plastlegging av klinkbygde båter, og noen mener råte kommer fort, men game lbåter jeg både har sett og fått beskrevet med plastlegging utvendig, har holdt i flere tiår.

Hovedsaken for meg er å få til en båt som er ekstra lettrodd, og derfor har ganske flat bunn, skarpe stevner og lite kjøl, ikke ulikt en blanding av oselver og nordlandsbåt. Så skal den være rommelig, gjerne 7 m lang og 1,8 bred, og ha motorrbrønn og senkekjøl og 2 slags rigger, skarpseilingsrigg og hardværsrigg. Telt og overnattingsmulighet for 4- 5 personer har jeg prøvd i en annen stor robåt (oselver seksæring), så det vil jeg også ha.

Dette med å plastlegge en klinkbygd båt har dukket opp som en mulighet hvis jeg kan få en båtbygger til å lage et halvfabrikat å jobbe videre med. Men ellers har jeg også tenkt på å bruke finer i store bredder, og epoxylegge dette. Stich-n-glue har jeg også tenkt på.

Det høres nesten ut som om du søker en Sharpie. Disse kan kaldbakes eller lages i kryssfiner. Blir lett og stivt og egnet for epoxyinnkapsling. Jeg har ikke sælig tro på plastlegging av klinkebygde båter. De fleste ender opp som trebåt flytende inni et plastskall...

http://www.google.no/search?q=sharpie+boat&hl=no&prmd=imvns&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=W-JQUO-pBsXm4QTbtoGQCg&sqi=2&ved=0CCAQsAQ&biw=1271&bih=564

Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755   :pray:

If you don´t know any bad words, just buy a boat  :lol:    Besøk også   www.flatsea.no   DRACO entusiastenes Mekka

• 4 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...