Barbaria Startet 10.September.2012 Link til dette innlegget Startet 10.September.2012 (redigert) Vi har laget en deviasjonstabell. Hvordan vet vi hva som er østlig og vestlig deviasjon her, en forklaring hadde vært fint. Magn. Kompass Deviasjon N 000° 351 +9 015° 7 +8 030° 24 +6 NE 045° 41 +4 060° 58 +2 075° 74 +1 E 090° 91 -1 105° 110 -5 120° 126 -6 SE 135° 141 -6 150° 158 -8 165° 172 -7 S 180° 186 -6 195° 201 -6 210° 215 -5 SW 225° 228 -3 240° 241 -1 255° 254 +1 W 270° 266 +4 285° 279 +6 300° 293 +7 NW 315° 307 +8 330° 321 +9 345° 335 +10 N 360° 351 +9 Forumformateringen er ikke helt god. Redigert 10.September.2012 av Sothis (see edit history) Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
kjeros Svart 10.September.2012 Link til dette innlegget Svart 10.September.2012 Østlig deviasjon er pluss (+) Vestlig deviasjon er minus (-) Dette er samme prinsipper som for misvisning. Sitér dette innlegget mvh kjeros-Medlem av KNBF, Oslofjordens Friluftsråd, SXK og Totalmedlem RS Link to post
Chiefengineer Svart 10.September.2012 Link til dette innlegget Svart 10.September.2012 Litt fyllstoff til denne finner du her: http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/navigasjonsskolen-del-8-misvisning-og-deviasjon Sitér dette innlegget Link to post
Barbaria Svart 10.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.September.2012 (redigert) Jeg vet at vest er minus og øst er pluss og utregningen av dev/misv., men er det så enkelt? Så når jeg har en kurs på 075 grader og kompasset viser 074 grader så gir deg seg selv at deviasjonen er østlig siden jeg må legge til en grad? Noen som kan forklare så jeg forstår det logiske her? Redigert 10.September.2012 av Sothis (see edit history) Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
kjeros Svart 10.September.2012 Link til dette innlegget Svart 10.September.2012 Sothis, Når jeg tok båtførerprøven, ble ikke kursrettelser så grundig gjennomgått. Vi hadde masse utregninger, men lite forklaringer. Instruktøren fokuserte mer på kystseilas og det å lese og forstå sjøkart, sjømerker, fyrsektorer etc. Misvisning og deviasjon noe en må kjenne til, og jeg skal forsøke på en forklaring: Se for deg at du står på en stor globus og "ser" mot nord. Er det 5° W misvisning betyr det at kompasset "tror" nordpolen ligger 5° til "venstre" og nord er jo 360° Så du må styre 5° til høyre for å kompensere, dvs til 005°. Jeg skrev misvisning her, men prinsippet er det samme for deviasjon. Jeg regner med at du er kjent med deviasjon? Det er lokale forhold i den aktuelle båten. Magnetisme som er forårsaket av fartøyets konstruksjon eller elektrisk utstyr. Det er derfor deviasjonen endrer seg fra kurs til kurs (ref. din tabell). Kanskje Poseidon eller andre instruktører har bedre bilder som kan forklare logikken? Alternativt, kan du kanskje forsøke noen Google-søk eller YouTube for å få noen gode forklaringer på logikken bak dette. Sitér dette innlegget mvh kjeros-Medlem av KNBF, Oslofjordens Friluftsråd, SXK og Totalmedlem RS Link to post
POL Svart 10.September.2012 Link til dette innlegget Svart 10.September.2012 (redigert) Du bruker følgende formler: Kompasskurs: KK Deviasjon: DEV Magnetisk kurs: MK Misvisning: MV Rettvisende styrt kurs: RSK Ved denne oppstillingen bruker du fortegna på misvisning og deviasjon slik de er. Rettvisende styrt kurs: RSK Misvisning: MV Magnetisk kurs: MK Deviasjon: DEV Kompasskurs: KK Her må du bytte om fortegna på misvisning og deviasjon. La oss si du skal seile fra A til B. Den rettvisende kursen som du må følge, og som du finner i kompassrosa i kartet er 167 Grader. Misvisniga i området er W (vestlig) - 5 grader. Deviasjonen er - 3 grader. Rettvisende styrt kurs: 167 grader Misvisning: +5 grader (bytte fortegn) Magnetisk kurs: 172 grader Deviasjon: +3 grader (bytte fortegn) Kompasskurs: 175 grader Altså må du styre 175 grader på kompasset for å seile rett kurs fra A til B. Ser bort fra drift og strøm. Redigert 10.September.2012 av POL (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Barbaria Svart 11.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.September.2012 (redigert) Takk for den POL, men jeg lurer ikke på utregningen av kursen. Tabellen over har vi laget til vår båt for å få frem deviasjonen. Vel og bra. Tallene under kollonen Magn: er den faktiske kursen, tallene under Kompass: er det kompasset viste på den kursen. Altså, ihht tabellen min så viser kompasset mitt 5 grader for mye når vi er på kurs 210°. I matematikken så må jeg må da trekke fra 5° for å få korrekt kurs (glem misvising), er det kun dette (-) tegnet som viser at det er vestlig misvising? Jeg har litt problemer med å forstå, for når vi trekker fra 5° når vi styrer 215° så trekker vi jo kursen østover og ikke vest? Men, det er klart at kompasset viser for mye vestlig kurs i utgangspunktet...og det er kanskje derfor det heter vestlig da??.. det hele virker ulogisk i min hjerne, og den er LITEN :-) Jeg får teste den i praksis, det er vel enste måten å finne ut om de + og - er riktig satt opp. Redigert 11.September.2012 av Sothis (see edit history) Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
kjeros Svart 11.September.2012 Link til dette innlegget Svart 11.September.2012 Her fant jeg en gammel tråd: https://baatplassen.no/i/topic/2855-uklart-med-misvisning-og-deviasjon/ Håper den kan være oppklarende. Sitér dette innlegget mvh kjeros-Medlem av KNBF, Oslofjordens Friluftsråd, SXK og Totalmedlem RS Link to post
Barbaria Svart 11.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.September.2012 Takk Kjeros, jeg har lest denne. Fin huskeliste fra Poseidon. Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
kes Svart 11.September.2012 Link til dette innlegget Svart 11.September.2012 Regelen jeg lærte for snart to mannsaldrer siden, er at når du går fra en dårlig til en bedre kurs, skal korreksjonen brukes MED sitt fortegn hvor + er østlig og - vestlig. Rekkefølgen for dårlig til god kurs er kompasskurs-magnetisk kurs-rettvisende kurs. Går du andre veien (rettvisende kurs-magnetisk kurs-kompasskurs) skal de brukes MOT sitt fortegn. Det enkleste er ofte det beste. POL sier det samme i sitt innlegg overfor, men som regnestykker, og da er det lett å tenke matematisk i stedet for praktisk. Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 11.September.2012 Link til dette innlegget Svart 11.September.2012 (redigert) Enkel huskefigur. Dårlig MED bedre (KK MED RK) (Fra kompass til kart) Bedre MOT dårlig (RK MOT KK) (Fra kart til kompass) Redigert 11.September.2012 av Jawik (see edit history) Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
lgboat Svart 11.September.2012 Link til dette innlegget Svart 11.September.2012 (redigert) Har ikke giddet lese alt det henvises til, men med fare for å gjenta noe som allerede er sagt: Hvis du beveger deg i det samme geografiske området hele tiden, altså et område med samme misvisning,vil du kunne deviere kompasset ved hjelp av GPS. Det du da i virkeligheten gjør, er å registrere feilvisningen på enhver kurs. Feilvisning er summen av misvisningen og deviasjonen på den enkelte kurs. Det holder for all lokal bruk av en slik tabell. Redigert 11.September.2012 av lgboat (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 11.September.2012 Link til dette innlegget Svart 11.September.2012 ..... Det du da i virkeligheten gjør, er å registrere feilvisningen på enhver kurs. .... Det du samtidig gjør er å sette tre ulike kurser til å være lik hverandre: Styrt kurs, seilt kurs og beholdt kurs, dvs du ser bort fra enhver påvirkning fra vind og strøm. Det må da være like enkelt å lære dette ordentlig en gang for alle og dermed ha full kontroll på disse "forvirrende" begrep og sammenhenger. Det kan gjøres så enkelt som å bli med på vinterens Fritidsskipperkurs her på Baatplassen.no Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
lgboat Svart 11.September.2012 Link til dette innlegget Svart 11.September.2012 (redigert) Det er ikke nødvendig å være belærende overfor all verden, derfor responderte jeg bare på innlegg 1. Og ikke har jeg behov for å reklamere for noe heller. Redigert 11.September.2012 av lgboat (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 11.September.2012 Link til dette innlegget Svart 11.September.2012 Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
jensemann2 Svart 11.September.2012 Link til dette innlegget Svart 11.September.2012 dårlig til god, fortegn bestod. altså fra KK til RK, samme fortegn. øst er pluss, vest er minus. Skjønner ikke at det kan være noe mer å lure på? Sitér dette innlegget Link to post
Barbaria Svart 11.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.September.2012 (redigert) Så så så, det var altså ikke utregningen jeg spør om for ente gang. Glem hele saken, jeg finner det ut selv i praksis. Takk for innspill. Redigert 11.September.2012 av Sothis (see edit history) Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Sjøtunga Svart 11.September.2012 Link til dette innlegget Svart 11.September.2012 POL sier det samme i sitt innlegg overfor, men som regnestykker, og da er det lett å tenke matematisk i stedet for praktisk. Jeg kommer aldri til å slutte å forundre meg over hvor kompliserte huskeregler folk er villig til å prøve å huske for å unngå den minst kompliserte av alle matematiske operasjoner: den å legge sammen to tall. Jeeeezzz... Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Poseidon Svart 11.September.2012 Link til dette innlegget Svart 11.September.2012 Vi har laget en deviasjonstabell. Hvordan vet vi hva som er østlig og vestlig deviasjon her, en forklaring hadde vært fint. Magn. Kompass Deviasjon N 000° 351 +9 015° 7 +8 030° 24 +6 NE 045° 41 +4 060° 58 +2 075° 74 +1 E 090° 91 -1 105° 110 -5 120° 126 -6 Så så så, det var altså ikke utregningen jeg spør om for ente gang. Glem hele saken, jeg finner det ut selv i praksis. Takk for innspill. Det er visst ikke lett å finne ut hva du egentlig spør om. Men der hvor du har fått + på deviasjonen i din utmerkede tabell, der har du ØSTLIG deviasjon. Der du kommer ut med - er deviasjonen VESTLIG. Var dette bedre? Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Barbaria Svart 12.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.September.2012 (redigert) Takk for svar Poseidon. Nei, når man ikke helt forstår hva man spør etter så er det også vanskelig og formulere et spørsmål. Jeg fant forklaringen jeg var på jakt etter her: http://no.wikipedia....wiki/Misvisning "Er misvisningen(/deviasjonen) positiv, betyr det at en kompassnål peker øst for den geografiske nordpol." Sikkert innlysende for mange, men jeg er litt treg å måtte for det forklart på en måte slik at jeg fikk et klart bilde i hodet Samt dette bildet: Redigert 12.September.2012 av Sothis (see edit history) Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Barbaria Svart 12.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.September.2012 På en annen side er ikke tabellen min helt riktig tror jeg. Jeg har tatt kursene fra GPS og Autopilotkompasset på stille vann nesten uten vind/strøm. Det betyr vel at misvisningen på stedet er inkludert i deviasjonstabellen, og det skal den vel ikke være? En ting til, jeg ble veldig overasket over forstyrrelsen på kompasset da jeg slo av og på autopiloten. Jeg vet at elektroniske apparater kan påvirke, men instrumentet er montert i vanlig pidestall på seilbåt og selve motoren til autopiloten er montert et godt stykke vekk fra kompasset. Jeg trodde også at slike båtinstrumenter var litt beskyttet mhht. utstråling. Endringen skjedde kun når jeg aktiviserte selve autopiloten, at panelet stod på betød ikke noe. Plotteren hadde heller ingen innvirkning på kompasset om den stod av eller på. Hvis det, av en eller annen grunn, skulle bli behov for å kun styre etter kompass, og jeg ønsker å bruke autopilot så må jeg etter kursen etter kompasset før jeg aktiviserer piloten. Kompasset forblir ubrukelig så lenge den er på. Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
lgboat Svart 12.September.2012 Link til dette innlegget Svart 12.September.2012 (redigert) Uavhengig av hva andre måtte ha av behov for å lese mine kommentarer (som Fanden leser Bibelen), så er det ingen kunst å legge seg på en kompasskurs, uavhengig av drift og strømsett, og lese av GPSen samtidig. Da har du feilvisningen for den kompasskursen. Gjør du det med all elektronikk på, er du sikker på å ha riktig korreksjon for den styrte kursen. Ellers ser det ut til at du nå har lært det du skal for å rette kurser. Lykke til. Redigert 12.September.2012 av lgboat (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 12.September.2012 Link til dette innlegget Svart 12.September.2012 En ting til, jeg ble veldig overasket over forstyrrelsen på kompasset da jeg slo av og på autopiloten. Hva mener du egentlig? Er det motoren i autopiloten som forstyrrer, eller forstyrrer den når du setter strøm på den? Et eller annet sted på selve apparatet eller i dokumentasjonen skal det stå noe om "Compass Safe Distance". For å kverulere litt så er det vel heller ikke noe som heter østlig eller vestlig deviasjon. Det har jo ingenting med himmelretninger å gjøre. Det er en avviksverdi med positivt eller negativt fortegn som enten skal trekkes fra eller legges til avlest verdi. https://portal.sjofartsdir.no/pdf/KS-0158%20Kompass%20Deviasjonstabell%20NOB.pdf SD sin tabell. Står ikke et kvekk om øst eller vest. Blandt de mange ting jeg ikke skjønner finnes en undring over hvorfor man holder på å terpe på dette magnetkompass. De eneste jeg vet om som bruker et sånt er ihuga regattaseilere med taktikkompass. Når jeg skal ut mellom skjæra her så går det på å holde den staken om styrbord, unngå det neset for der er det langgrunt osv osv uten å ha brukt magnetkompasset en eneste gang. Skal jeg over til Sverige tar jeg litt høyde for at vinden rommer og skraller med solgangseffekten, tar litt høyde for strøm og finner en passende seilsetting. På den andre siden er det tilbake til stolpeseilas. Uten å ha skjenkt kompasset en tanke. Sitér dette innlegget Link to post
Barbaria Svart 12.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.September.2012 Hva mener du egentlig? Er det motoren i autopiloten som forstyrrer, eller forstyrrer den når du setter strøm på den? Et eller annet sted på selve apparatet eller i dokumentasjonen skal det stå noe om "Compass Safe Distance". Mulligan: Det oppstår når jeg trykker på knappen "Auto". Selve panelet står jo på og lyser sammen med resten av røkla av instrumenter uten at kompasset er påvirket. Skal sjekke manualen på Compas Safe Dist.. For å kverulere litt så er det vel heller ikke noe som heter østlig eller vestlig deviasjon. Det har jo ingenting med himmelretninger å gjøre. Det er en avviksverdi med positivt eller negativt fortegn som enten skal trekkes fra eller legges til avlest verdi. Kanskje derfor jeg ble litt forvirret? Blandt de mange ting jeg ikke skjønner finnes en undring over hvorfor man holder på å terpe på dette magnetkompass. De eneste jeg vet om som bruker et sånt er ihuga regattaseilere med taktikkompass. Når jeg skal ut mellom skjæra her så går det på å holde den staken om styrbord, unngå det neset for der er det langgrunt osv osv uten å ha brukt magnetkompasset en eneste gang. Skal jeg over til Sverige tar jeg litt høyde for at vinden rommer og skraller med solgangseffekten, tar litt høyde for strøm og finner en passende seilsetting. På den andre siden er det tilbake til stolpeseilas. Uten å ha skjenkt kompasset en tanke. Jeg kommer meg til hjem til Sverige nesten i blinde, men det er artig å kunne kjenne til dette samt bruke det i praksis av og til, som en hobby med en nyttig twist. Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.