bjornas Startet 10.September.2012 Del på Facebook Startet 10.September.2012 Det var visst den store dagen for grunnberøringer i går... Har en Maxi 77 med dypgående = 1,45 m. På vei ut fra Kadettangen etter å ha vært på Båter i Sjøen satt vi først i mudderet (?) omtrent i midten av elven. Kom vi for nærme land på vestsiden, tro? Det var ingen markering / bøye akkurat der, så ingen advarsel. Iflg sjøkartet skulle det være 3 - 3,5 m dypt der. Vi kom oss da løs for egen maskin, og bestemte oss for å gå sørover gjennom Slependrenna, under Nesøy-brua. Der er det jo flusst av MYE større båter enn vår, så jeg hadde ingen betenkeligheter med å gjøre det. Men så plutselig, kort før sundet dreier mot sør under brua, så "smeller" vi på en grunne. Siden jeg hadde tatt høyde for denne situasjonen, gikk vi ikke fort. Men hvordan i alle dager greier de mange større båtene å gå klar av denne umerkede grunnen? Ser at minste dybde er markert til 1,1 m, men det er helt inne ved bryggene, og vi gikk mer i midten av sundet. Vel, da turte jeg ikke å bevege meg der lenger, så vi bestemte oss for å gå tilbake igjen og ut sundet mellom Nesøya og Kalvøya. Kort etter passering av Jernholmen på BB-side la jeg om kursen mot S. Hadde ca 10 m vann under kjølen. Men så gikk dybdemåleren amok, og plutselig var det bare 0,5 gitt... Og der satt vi. Ut fra sjøkartet skulle vi runde en rød bøye som ligger på ca 4 m. Kan i farten ikke huske at jeg så den, MEN det skulle jo uansett være 4 m vann der....! Ber om hjelp til å finne ut hva jeg gjorde feil. Dette var i går ca kl 1900, og jeg ser at det var lavvann kl 2000. Men differansen mellom høy og lav var jo bare 30 cm... Var det spesielt lavt vann i går? Eller er det så mye sandbanker ved utløpet av elva at man overhodet ikke kan stole på kartene? Er svært takknemlig for alle innspill fra kjentfolk... Sitér dette innlegget SRC 2010 - LE 8550 D5L 2012 D5LA 2013 LRC 2014 Link to post
CB. Svart 10.September.2012 Del på Facebook Svart 10.September.2012 (redigert) Kom du for nærme Borøya ? Det er det nærmeste jeg kan tenke meg om du gikk på grunn etter å ha passert kalvøya ? På styrbord side (nesøya) er det noen steder langrundt noe som ikke er markert riktig på kartet. Hvorfor seilte du ikke i midten av sundet innover ? I Elven innover må det holdes til Styrbord og med seilbåt er det ikke forsvarlig å seile lenger inn enn "Rigmor" brygga. Elven endrer litt utløp hele tiden. Redigert 10.September.2012 av Contraband (see edit history) Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
bjornas Svart 10.September.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.September.2012 Ad grunnberøring nr 3: Hadde kommet så langt som til Borøya; tanke var å gå ut i sundet (som jeg forresten har vært i flere ganger, uten at jeg dermed er "kjent". Denne skjedde i posisjon ca. 59 53'0.96" N 10 31'49.73" E. Men har skal det jo altså være ca 4 m. Vi la til utenfor (dvs øst for) Rigmor-tillegget. Grunnberøring nr 1 skjedde ca 59 53'12.96" N 10 31'45.38" E. Skulle jo være nok vann under kjølen her også... VELDIG glad for dine innspill her, contraband, ser at du har stor båt så du må jo gjøre tilsvarende "considerations" som jeg må. Jeg skjønner bare ikke hvordan jeg skulle ha unngått dette.... Sitér dette innlegget SRC 2010 - LE 8550 D5L 2012 D5LA 2013 LRC 2014 Link to post
Framtia Svart 10.September.2012 Del på Facebook Svart 10.September.2012 slik jeg tolker posisjonsangivelsene dine var to av grunnberøringene dine i sirklene angitt på kartet under, stemmer det? I tilfelle er det jo ikke så rart at du var nedi første gangen. Men rart om du var nedi der det var 1,7, hvis du stikker kun 1,5 (forøvrig var lavvann ca +60 cm høyere enn sjøkartnull i går). Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
bjornas Svart 10.September.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.September.2012 Den vestligste stemmer ikke. Grunnberøringen var mer rundt 4-tallet ESE for denne; SW for rød stake. Med den nordligste stemmer sånn ca. Men der er altså dybden angitt til 3,8 m... Sitér dette innlegget SRC 2010 - LE 8550 D5L 2012 D5LA 2013 LRC 2014 Link to post
FM 8-12 Svart 10.September.2012 Del på Facebook Svart 10.September.2012 3 ganger på en å samme dag må være rekord Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 10.September.2012 Del på Facebook Svart 10.September.2012 Både rett vest for 3,8 metersmerket, og mellom 4 metersmerket og den røde bøyen er det jo tydelig angitt at det er grunt (?)... Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
bjornas Svart 10.September.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.September.2012 Dette er vel sandbanker. Jeg mener jo at jeg ikke gikk så nærme dem som kartet viser, men for all del, faktum viser vel at jeg tar feil. Spørsmålet mitt var eg vel så mye som om disse beveger mye seg, slik at man må satse på GOD klaring? Men hva med grunnberøring nr 2, midt i Slependrenna: Hvordan unngår de store båtene den? Går det ikke store båter under Nesøybroa? Sitér dette innlegget SRC 2010 - LE 8550 D5L 2012 D5LA 2013 LRC 2014 Link to post
Framtia Svart 10.September.2012 Del på Facebook Svart 10.September.2012 De mørkegrønne områdene indikerer vel at dybden er mindre enn 0,5 meter, så jeg ville nok holdt god klaring til disse (har selv subbet nedi vest av 3,8 metersmerket for mange år siden). Det er vanskelig fra sjøkartene jeg har å se hvor det er tilstrekkelig dybde forbi Gyssestad båthavn, og jeg aner ikke om det lar seg gjøre å passere med en seilbåt der. Regner med de som evt. passerer må ha lokalkunnskap om dybdeforholdene. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
CB. Svart 10.September.2012 Del på Facebook Svart 10.September.2012 Missforsto litt i begynnelsen. Forbi Gyssetad er det ingen problemer å passere med seilbåt men det er viktig å ligge tett opp mot bryggene. Forøvrig er det godt merket og leden burde ikke gi de store problemene hverken før eller etter broen. Ingen problemer for seilbåter der. Har seilt gjennom flere ganger sågar med en Bavaria Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
bjornas Svart 10.September.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.September.2012 Kunne vært artig å vite. Jeg innser at jeg har litt igjen på navigasjonens edle kunst.... Men som et malapropos: Tidligere samme dag lå jeg E for NORD-merket i posisjon 59 52'49.87" N 10 35'34.51" E, observerte da en seiler mye større enn vår lille båt i godt driv en kabellengde W for dette merket. Jeg forventet at det skulle smelle hvert øyeblikk på den 1-m som ligger der. Men nei du, han klarte seg forbi... Uansett, takker for innspill. Forsøker Å LÆRE dette, og det er vrient å lære uten noen tilbakemeldinger... Sitér dette innlegget SRC 2010 - LE 8550 D5L 2012 D5LA 2013 LRC 2014 Link to post
Lazyjack Svart 10.September.2012 Del på Facebook Svart 10.September.2012 Har seilt gjennom flere ganger sågar med en Bavaria Sitér dette innlegget Link to post
is_620 Svart 10.September.2012 Del på Facebook Svart 10.September.2012 Har hatt båt i Slependen renna siden 1997, og skjønner ikke problemet. Det er godt merket og både i draftet og på sjøen. Men det har vært tidligere tråder på båtplassen, som kommenterer at lokalkjente med gode ekkolodd kan drive å kjøre slalåm mellom sandbankene utenom oppmerket lei, og dermed bidra til å forvirre en stakkar som ikke er kjent. ( og som heller ikke leser draft og følger adekvat oppmerking.) Sitér dette innlegget Link to post
bjornas Svart 10.September.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.September.2012 Har kikket nærmere på kartet, som ble liggende i båten siden i går. Kartet er den "nye" typen båtsportkart, oppdatert 08/2011. Altså ferskt. Korriger meg gjerne hvis jeg tar feil, MEN jeg ser ikke noe gråskravur rundt de to siste røde stakene inn mot Kadettangen, som skulle indikere dybde < 0,5 m. Det er markert ett skvalpeskjær, men altså ikke et "område" slik som vist på kartplotterbildet til Framtia.... Videre: I Slependrenna viser båtsportkartet dybde = 1 m omtrent midtveis i renna. Antar det er den dybden som er markert som 1,8 m i utsnittet nedenfor. Dybden på 1,1 er, såvidt jeg kan se, ikke inntegnet på båtsportkartet. Ikke greit da å vite at det er en grunne der, hvis en ikke er kjent. Sitér dette innlegget SRC 2010 - LE 8550 D5L 2012 D5LA 2013 LRC 2014 Link to post
sap_2000 Svart 10.September.2012 Del på Facebook Svart 10.September.2012 Grunnberøringene i sandvikselva og på banken mellom Nesøya og kalvøya får du ta på din kappe. Det grønne feltet i kartet betyr at disse områdene kan være tørrlagt ved lavvann og du bør holde litt avstand. Den i slependrenna skjønner jeg mindre av. Rett før svingen mot brua går du ikke på med den din dybde med mindre du har kappet svingen og kommet for nære Nesøya. Godt gjort uansett da det er god merking på alle disse stedene. Ellers skal du være glad du har seilbåt med kjøl. Din korte tur i Bærums skjærdgård kunne kostet flere hundre båtpenger om du hadde hatt båt med 2x fritthengende aksler eller drev ;) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
CB. Svart 10.September.2012 Del på Facebook Svart 10.September.2012 (redigert) Jeg synes sap 2000 har et rimlig godt poeng. Er selv meget bevandret i området i 40 år, at noen klarer å gå på er for meg helt uvirkelig sågar med plotter ? På den annen side er det for dårlig merket Bevares, prøver noen og dumme andre ut her nå ? Redigert 10.September.2012 av Contraband (see edit history) Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
andersb Svart 10.September.2012 Del på Facebook Svart 10.September.2012 (redigert) Virker som det gikk ganske bra trossalt? Du har truffet noen av de kipeste/vanligste stedene i bærumsskjergården! Jeg blir alltid svett når jeg ser folk gå feil endel av stedene, og håper de er lokalkjente, 1 meter til høyre og venstre spiller stoooor rolle. Den siste er spesielt klassisk, det har mange år vært plantet ett grantre der siden det er ganske stort/grunt område, har dog ikke sett det i år :/ Skal sies at den er merket på kartet, men kanskje ikke så omfattende som den er. De 2 andre grunnstøttingene har du nok gått litt feil kontra merking på staker/kart. Av andre steder jeg ikke synes er så fine er når du går f.eks. fra bunkring på solvik, til middagsbukta, mange kryssser "rett over" der... jada jeg har gjort det selv mange ganger, men tok vannscootern + dykkemaske, og tittet på draft der mens jeg virret rundt siden jeg har sett så mange seilbåter og båter gå på... GRUNT ja! Ellers er jo det en klassiker å gå fra middagsbukta på asker siden, utsiden av nesøya og ikke runde siste stake mot nesøya renna... problemet er at så mange går der, så vanskelig å vite om man skal i si i fraom de er lokalkjente, går det, men du skal være VELDIG lokal i seilbåt. Redigert 10.September.2012 av andersb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
CB. Svart 10.September.2012 Del på Facebook Svart 10.September.2012 (redigert) Grantrær er neppe settingen i verdens navle, Bærum Ja, du Anderb, du Andersb Redigert 10.September.2012 av Contraband (see edit history) Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
FredrikW Svart 11.September.2012 Del på Facebook Svart 11.September.2012 Hvis det er noen trøst, så er du i alle fall ikke den første til å gå på disse stedene. Har hatt båt på Gyssestad noen sesonger tidligere, og i løpet av den tiden jeg fartet rund der inne blant øyene så jeg mange, mange ganger redningskøyta dra folk av diverse grunner, blant annet de du stiftet bekjentskap med. Har også dratt folk av grunn selv en god del ganger der inne. Når jeg setter kursen mot ukjent farvann pleier jeg på forhånd, i tillegg til å bruke kart og plotter, å ta en titt på flyfotoene over området på GuleSider.no og Sesam kart (FINN.no). Ved å zoome inn på flyfotoene får man god oversikt over bunnforholdene der det er grunt. På GuleSider.no kan man også svitsje mellom flyfoto og sjøkart. Da får man en mye bedre forståelse av hvor grunnene egentlig er. Ta en titt på GuleSiders flyfoto fra de stedene du gikk på, så ser du fort hvorfor det skjedde. Sitér dette innlegget Link to post
bjornas Svart 11.September.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.September.2012 Kanskje har jeg uttrykt meg uklart. Jeg har IKKE plotter ombord, navigerer etter kart. Og jeg strever litt med å se noen banke mellom Kalvøya og Nesøya. Den i Sandvikselva ser jeg at er der, skravert i en gråfarge jeg synes er litt vrien å skille fra bakgrunnen. Reagerte i det hele tatt på dette da jeg kjøpte de nye kartene; syntes de "gamle" kartene var bedre. Ellers: ALT som skjer ombord, tar jeg på min kappe. Jeg er ansvarlig - nettopp derfor vil jeg gjerne lære av feilene mine. Sitér dette innlegget SRC 2010 - LE 8550 D5L 2012 D5LA 2013 LRC 2014 Link to post
Framtia Svart 11.September.2012 Del på Facebook Svart 11.September.2012 Jeg synes papirkart kommer til kort sammenlignet med kartplotter ved navigasjon i slike områder. Spesielt sjøsportkart er vanskelige å tyde, og i tillegg er det ikke alltid like lett å vite eksakt sin egen posisjon når man er underveis. Så en plotter kunne kanskje være noe å sette på ønskelisten? Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Quaoar Svart 11.September.2012 Del på Facebook Svart 11.September.2012 På GuleSider.no kan man også svitsje mellom flyfoto og sjøkart. Da får man en mye bedre forståelse av hvor grunnene egentlig er. Ta en titt på GuleSiders flyfoto fra de stedene du gikk på, så ser du fort hvorfor det skjedde. Har alltid med plotter + iPad, nettopp for å kunne gjøre det Kaptein Båtløs nevner her. De flyfotoene kan være gull verdt. I tillegg, på lengre turer, har jeg med en liten håndholdt Garmin-gps som reserve (kan ha både land og sjøkart på denne). Med tanke på hva en slik koster (omtrent ingenting), så må det nesten sees på som lysten på ekstremsport, å ikke ha med en GPS/plotter ombord? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 11.September.2012 Del på Facebook Svart 11.September.2012 Jeg synes papirkart kommer til kort sammenlignet med kartplotter ved navigasjon i slike områder. Spesielt sjøsportkart er vanskelige å tyde, og i tillegg er det ikke alltid like lett å vite eksakt sin egen posisjon når man er underveis. Så en plotter kunne kanskje være noe å sette på ønskelisten? Helt enig. Syns faktisk det er bedre å bruke gulesider sjøkart eller Norgeskartet på en liten telefonskjerm enn sjøsportkart i trange farvann. Selvsagt er en kartplotter å foretrekke men som nødhjelp pga tungleste sjøsportkart er nesten hva som helst bedre. Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 11.September.2012 Del på Facebook Svart 11.September.2012 draft.. kan det ordet bare dø? Ellers så er det vel prikkelinje i papirkartet rundt det som er grønt i det elektroniske kartet. det betyr 0. meter:) Sitér dette innlegget Link to post
Skjær i sjøen Svart 11.September.2012 Del på Facebook Svart 11.September.2012 Synes først og fremst at det var tøft av bjornas og dele med oss! Har selv vært i nærheten av å gå på ett av disse stedene (og et annet som også er nevnt her samme dag), men jeg ligger bare å dupper i vannflaten så det gikk fint. Årsaken: hode under armen og armen i bind + null erfaring. Var første gang båten skulle kjøres i Oslofjorden. Tok Kalvøya rundt før veien inn til Gyssestad. Hadde i kaoset glemt både kartplotter og sjøkart på land. Kjempesmart! Sitér dette innlegget Representant for Folk i båt-bevegelsen og venn av paraplydreggen. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.