Jump to content

Innredningsplater til båten

Janoho

Recommended Posts

Hei,

skal bytte ut noen plater i båten og vil gjerne ha noe som ligner det som er fra før.

Noen som vet om butikker i Kristiansand eller omegn som har litt finer på lager slik at man kan sammenligne. Jeg har vært på kjøita og Optimera og fant bare meranti finer, antakeligvis litt forskjellig fra det jeg har i båten.

Tips om butikker mottas med takk.

JOH

Hei,

skal bytte ut noen plater i båten og vil gjerne ha noe som ligner det som er fra før.

Noen som vet om butikker i Kristiansand eller omegn som har litt finer på lager slik at man kan sammenligne. Jeg har vært på kjøita og Optimera og fant bare meranti finer, antakeligvis litt forskjellig fra det jeg har i båten.

JOH

<{POST_SNAPBACK}>

Maritim i Arendal har Teakfiner. :yesnod:

Hei,

JOH

<{POST_SNAPBACK}>

ABI byggsenter på Bråvann er vel de som har mest i denslags, de har mye på lager, og kan bestille det meste. Ville hørt med dem.

Morten

ABI byggsenter på Bråvann er vel de som har mest i denslags, de har mye på lager, og kan bestille det meste. Ville hørt med dem.

Morten

<{POST_SNAPBACK}>

Nå har jeg vært og kjøpt Meranti, det ble ikke på ABI, men duverden for en god service de hadde på ABI, samt at utvalget var ganske bra også.

Jeg kjøpte en Meranti plate på 2.40x1.20 for ca 340 kr, helt grei pris tror jeg.

Hvis jeg vil manipulere fargen litt, hva lønner det seg å blande i lakken (ønsker kanskje litt mer brunfarge, ikke rød). ??

JOH

.....Jeg kjøpte en Meranti plate på 2.40x1.20 for ca 340 kr, helt grei pris tror jeg.

Hvilken tykkelse er det på den platen?

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Hvilken tykkelse er det på den platen?

<{POST_SNAPBACK}>

Det er 12 mm, belagt på begge sider.

Kikket litt på teak fineren, det var unektelig rålekker :yesnod:

Men prisen lå på rundt 1500 kr for en som var belagt på begge sider.

Forresten, noen som vet hvor jeg får ta i den svarte lista som er brukt her:

interiør

Jon

Redigert av Janoho (see edit history)

Nå har jeg vært og kjøpt Meranti, det ble ikke på ABI, men duverden for en god service de hadde på ABI, samt at utvalget var ganske bra også.

Jeg kjøpte en Meranti plate på 2.40x1.20 for ca 340 kr, helt grei pris tror jeg.

Hvis jeg vil manipulere fargen litt, hva lønner det seg å blande i lakken (ønsker kanskje litt mer brunfarge, ikke rød). ??

JOH

<{POST_SNAPBACK}>

Billig er det. du anfører i annet innlegg 1500 for teakplate, da belegg begge sider. Vil tipse om Lona listehøvleri, de tar 900, og ligger bare ca en mil øst for maritim.

Dersom du vil manipulere farge, anbefaler jeg beis, dette går an å få kjøpt i forskjellige farger, alt fra teak til mahogny utseende, før du eventuelt avslutter med lakk.

Vil du ikke det, så går det an å få kjøpt "hobbypulver", dvs pulver som du blander i lakken for å oppnå annen farge fremfor klar farge. Her lokalt (Grimstad/Arendal) kjenner jeg bare til en butikk som fører dette, og det er løvold i Arendal. Jeg mener også å ha sett en forretning i markens som driver mye med hobbyartikler???

Jeg ser ikke den svarte lista du henviser til på finn.no/dersom det er den over ac-taket, så er vel det skai eller lignende ?

Billig er det. du anfører i annet innlegg 1500 for teakplate, da belegg begge sider. Vil tipse om Lona listehøvleri, de tar 900, og ligger bare ca en mil øst for maritim.

Dersom du vil manipulere farge, anbefaler jeg beis, dette går an å få kjøpt i forskjellige farger, alt fra teak til mahogny utseende, før du eventuelt avslutter med lakk.

Vil du ikke det, så går det an å få kjøpt "hobbypulver", dvs pulver som du blander i lakken for å oppnå annen farge fremfor klar farge. Her lokalt (Grimstad/Arendal) kjenner jeg bare til en butikk som fører dette, og det er løvold i Arendal. Jeg mener også å ha sett en forretning i markens som driver mye med hobbyartikler???

Jeg ser ikke den svarte lista du henviser til på finn.no/dersom det er den over ac-taket, så er vel det skai eller lignende ?

<{POST_SNAPBACK}>

Hei vet du om Lona listhøvleri har teakplater i andre tykkelser?

<{POST_SNAPBACK}>

Var denne pyntelista jeg tenkte på, som går rundt platene.

interiør

Den fås som metervare og limes med kontaktlim, vet du hvor de kan ha sånt?

Ser den ikke i maritim eller watski katalogen.

JOH

Redigert av Janoho (see edit history)

Var denne pyntelista jeg tenkte på, som går rundt platene.

interiør

Den fås som metervare og limes med kontaktlim, vet du hvor de kan ha sånt?

Ser den ikke i maritim eller watski katalogen.

JOH

<{POST_SNAPBACK}>

Den vet jeg du får tak i på Maritim, men synes også å huske at det er nevnt Biltema tidligere i forbindelse med tidligere tråd på dette. Sjekk også gjerne claes, du har vel det firmaet i sørlandsparken ?

Hei Janoho! Slike kantlister er brukt både i Finnsport og Shetland (jeg hadde/har brune) Du må være obs på at lista har en "fjær" på baksiden, slik at du når du lager innredningsplater selv må sage ut en "not" på 3-4 mm , og dette må gjøres veldig nøyaktig! Limes med kontaktlim, men erfarer at etter endel(mange) år løsner limingen grunnet fukt i platene. Mulig du bør vurdere en u-profillist som går utenpå platen? Forsegler bedre. Et spørsmål om smak naturligvis. Lykke til i allefall! Båtbyggere/utstyrsforretninger bør ha disse.

mvh

Jan S

Old fishermen never die - they only smell that way!

Hei Janoho! Slike kantlister er brukt både i Finnsport og Shetland (jeg hadde/har brune) Du må være obs på at lista har en "fjær" på baksiden, slik at du når du lager innredningsplater selv må sage ut en "not" på 3-4 mm , og dette må gjøres veldig nøyaktig! Limes med kontaktlim, men erfarer at etter endel(mange) år løsner limingen grunnet fukt i platene. Mulig du bør vurdere en u-profillist som går utenpå platen? Forsegler bedre. Et spørsmål om smak naturligvis. Lykke til i allefall! Båtbyggere/utstyrsforretninger bør ha disse.

mvh

Jan S

<{POST_SNAPBACK}>

Hei,

det må være en annen type, mine har ikke fjær, men er helt flate under.

Jeg har endel slike i båten som er løsnet, sikkert av den årsaken du nevner.

Siden jeg har tenkt å bytte platene tar jeg listene også.

På de platene som er firkantede fester jeg vinkellist i teak, denne sorte lista skal bare brukes på 2 sideplater som er ovale i formen.

Egentlig synes jeg ikke den sorte lista er så fin, men finnes det noe annet alternativ på plater med oval form,

Kan man bruke kantfiner tro ??

JOH

Hei,

det må være en annen type, mine har ikke fjær, men er helt flate under.

Jeg har endel slike i båten som er løsnet, sikkert av den årsaken du nevner.

Siden jeg har tenkt å bytte platene tar jeg listene også.

På de platene som er firkantede fester jeg vinkellist i teak, denne sorte lista skal bare brukes på 2 sideplater som er ovale i formen.

Egentlig synes jeg ikke den sorte lista er så fin, men finnes det noe annet alternativ på plater med oval form,

Kan man bruke kantfiner tro ??

JOH

<{POST_SNAPBACK}>

Dersom du går inn på hebbe`s sin tråd om oppussingen av båten hans, tenker du må bla 7-10 sider bakover i emner, eller søke direkte i emneoversikten så vil du se resultatet av hans bruk av u-lister. Han har fått til et utrolig bra resultat som gjør innredningen så utrolig mye bedre å se på.

Prismessig antar jeg ikke blir så forskjellig ....

Dersom du en gang senere vil selge båten, vil denne detalj dra opp prisen en del.

Undersøk det rikholdige utvalg på Lona før du bestemmer deg, det er min anbefaling....

Hei vil bare tipse om Herdins Beislakk, tørker fort, finnes i mange farger og er lett å få tak på, finner den som regel på en byggsjappe. Her i Arendal er det flere som har. Har selv brukt Herdins med stort hell. Om du vil blande ut nøyaktig "din farge" kan du kjøpe Herdins produkter i pulverform også. Eneste ulempen er at du må jobbe fort - den tørker bokstavelig talt på noen få minutter. Jeg har sluttet å bruke pensel til beislakken, får bedre resultat med fille (som ikke loer) dynkes i beis og så gnir du på. Men dette er sikkert smak og behag, en kamerat av meg brukte svamp, ble meget bra. Prøv deg litt frem først!

1/2-Geir

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...