soldeide Startet 11.September.2012 Link til dette innlegget Startet 11.September.2012 Har nå trålet gjennom div tråder ang. dette temaet, men har et spesifikt spørsmål jeg ønsker svar på. Har en cummins mercruiser diesel (qsd 350Hk) som jeg akkurat har byttet kjølevæske på. Kjøpte inn væske hos en merkeforhandler for en god stund siden, og reiste ned til båten for å ta jobben for et par dager siden. På motoren er det tre plugger som skal fjernes for å drenere all væske. Hadde kun mulighet for å nå den ene, men klarte her å drenere ca 16 liter. I manualen står det at motoren rommer 17,25 liter. Mao er det litt over en liter igjen. Fargen på den drenerte væsken er blå/grønn, og når jeg åpner flaskene jeg har kjøpt ser jeg at den er rød. Ettersom jeg tidligere har hørt at det ikke alltid er så lurt å blande kjølevæsker ringer jeg til butikken (merkeverkstedet) jeg kjøpte kjølevæsken og presenterer problemet. Svaret jeg får er at det ikke er noe problem å blande disse kjølevæskene. Han sier også at det ikke er noe vits å skylle gjennom med vann 'da det blir ugreit med blandingsforhold etterpå' I god tro helte jeg så på 16 nye liter med 50/50 rød frostvæske/vann. Igjen i motoren er det 1 - 1,5 liter blå/grønn væske. Etter nå å ha lest diverse tråder her på forumet at å blande rød væske med annet ikke er bra blir jeg litt betengt. Har jeg gjort noe dumt nå??? Bør jeg ta jobben på nytt, men denne gangen å skylle systemet godt med vann først?? Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjord Svart 11.September.2012 Link til dette innlegget Svart 11.September.2012 Du har nå antagelig en innblandig underkant av 10 % av frostvæske som du er bekymret for. Vil du være på den helt sikre siden tar du jobben en gang til - da er innblandingen av feil væske ned i godt under 1 %. Noe som er antagelig greit nok. Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
27 hasla Svart 11.September.2012 Link til dette innlegget Svart 11.September.2012 Rød frostvæske skal ikke blandes med blå eller grønn. Blå og grønn kan blandes. Jeg hadde tatt jobben en gang til. Sitér dette innlegget Link to post
Helge78 Svart 11.September.2012 Link til dette innlegget Svart 11.September.2012 Har også hørt at grønn/blå væske ikkje skal blandes med rød væske, men er det noen her på forumet som veit hva som blir konsekvensen av ein slik blanding? Sitér dette innlegget Link to post
ray Svart 11.September.2012 Link til dette innlegget Svart 11.September.2012 Det finnes rød væske som er bland bar med blå/grønn væske. Eks Valvoline longlife. Sitér dette innlegget Prosjekt Princess 35 Link to post
VannTro Svart 11.September.2012 Link til dette innlegget Svart 11.September.2012 (redigert) Jeg har også hørt at man ikke skal blande rød med grønn/blå og at den røde er spesielt laget for aluminiumskonstruksjoner og ikke inneholder glykol. Nå ser jeg derimot at noen leverandører hevder noe annet: http://www.oljelager...-plusbr60-l-rod Her er for øvrig litt mere opplysninger hentet fra SOLguru og kåret til beste svar av brukerne: BLÅ KJØLEVÆSKE MEG-Monoetylenglykol 1-2 års levetid GRØNN KJØLEVÆSKE OAT – organisk syre teknologi G48/G11 3 års levetid AUDI/SEAT/SKODA/VW (TL774-C), BMW (N600.69.0) MAN (324-NF) MB (325.0) MTU (MTL5048) OPEL/GM (B 040 0240) PORSCHE, SAAB (6901599) Overgår standarden BS-6580-1992 og tilfredstiller AFNOR NFR 15-601 G48 (VW Code G11). Kan erstatte blå/grønn og gul kjølevæske RØD KJØLEVÆSKE OAT– organisk syre teknologi G30/G12/G12+ 5 års levetid AUDI/SEAT/SKODA/VW (TL774D/F), MB (325.3), MAN (324-SNF), PORSCHE Overgår standard BS-6580-1992 og tilfredstiller AFNOR NFR 15-601 VW Code G12 / G12 Plus Som hovedregel skal man ikke blande forskjellige typer kjølevæsker. Heller man rød kjølevæske på en bil som har blå væske fra før kan dette skape problemer i form av at væsken endrer konsistens eller egenskaper forringes. Det blir det samme som å blande en god og mindre god motorolje. Man kan alltid benytte en bedre kjølevæske en forskrevet, men det er viktig at kjølesystemet spyles først! MEN! Det finnes i dag en spesiell kjølevæske som kan blandes med alle farger uten at dette skaper problemer: Dette er en helt unik glykol med patentert avansert teknologi som gir maksimal beskyttelse til bilen i hele dens levetid. Den passer alle bilmerker uansett om kjøretøyet er originalfyllt med blå, grønn, orange, gul eller rød kjølevæske, og den kan fylles på (top-off) uten at dette endrer fargen på kjølevæsken i det aktuelle kjøretøyet. Motvirker effektivt galvaniske strømmer. Kjølevæsken er formulert for å benyttes i alle asiatiske, europeiske, amerikanske biler og lette lastebiler uansett merke, modell, produksjonsår eller original kjølevæske. Når kjølevæsken byttes fullstendig ut, holder den hele kjølesystemets levetid uten skifte. Redigert 11.September.2012 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
soldeide Svart 11.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.September.2012 Takk for alle svar. Dette er væsken jeg nå har benyttet http://www.peakauto.com/pdf/specs-final_charge.pdf Sånn jeg tolker dette produktarket ser det for meg ut som om det kanskje ikke er krise allikevel, men tar gjerne synspunktene deres på det. Det er som sagt i overkant av 90% med ny kjølevæske. Sitér dette innlegget Link to post
Jan E. Svart 11.September.2012 Link til dette innlegget Svart 11.September.2012 Om de er blandbare er det ikke noe problem. Eneste blir vel da at egenskapene til den blå/grønne delvis "henger" igjen og en har ikke en fullgod longlife, men bør bytte igjen på et kortere intervall. Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
broderaron Svart 12.September.2012 Link til dette innlegget Svart 12.September.2012 Har blandet rød og blå på bilen min. Overlevde et par nordnorske vintre og gikk i det hele tatt veldig fint, så jeg tror ikke det blir noen katastrofe. Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.