Jump to content

Blanding av frostvæsker (nok en gang)

soldeide

Recommended Posts

Har nå trålet gjennom div tråder ang. dette temaet, men har et spesifikt spørsmål jeg ønsker svar på.

Har en cummins mercruiser diesel (qsd 350Hk) som jeg akkurat har byttet kjølevæske på. Kjøpte inn væske hos en merkeforhandler for en god stund siden, og reiste ned til båten for å ta jobben for et par dager siden. På motoren er det tre plugger som skal fjernes for å drenere all væske. Hadde kun mulighet for å nå den ene, men klarte her å drenere ca 16 liter. I manualen står det at motoren rommer 17,25 liter. Mao er det litt over en liter igjen. Fargen på den drenerte væsken er blå/grønn, og når jeg åpner flaskene jeg har kjøpt ser jeg at den er rød. Ettersom jeg tidligere har hørt at det ikke alltid er så lurt å blande kjølevæsker ringer jeg til butikken (merkeverkstedet) jeg kjøpte kjølevæsken og presenterer problemet. Svaret jeg får er at det ikke er noe problem å blande disse kjølevæskene. Han sier også at det ikke er noe vits å skylle gjennom med vann 'da det blir ugreit med blandingsforhold etterpå'

I god tro helte jeg så på 16 nye liter med 50/50 rød frostvæske/vann. Igjen i motoren er det 1 - 1,5 liter blå/grønn væske.

Etter nå å ha lest diverse tråder her på forumet at å blande rød væske med annet ikke er bra blir jeg litt betengt.

Har jeg gjort noe dumt nå???

Bør jeg ta jobben på nytt, men denne gangen å skylle systemet godt med vann først??

Du har nå antagelig en innblandig underkant av 10 % av frostvæske som du er bekymret for. Vil du være på den helt sikre siden tar du jobben en gang til - da er innblandingen av feil væske ned i godt under 1 %. Noe som er antagelig greit nok.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Jeg har også hørt at man ikke skal blande rød med grønn/blå og at den røde er spesielt laget for aluminiumskonstruksjoner og ikke inneholder glykol.

Nå ser jeg derimot at noen leverandører hevder noe annet: http://www.oljelager...-plusbr60-l-rod

Her er for øvrig litt mere opplysninger hentet fra SOLguru og kåret til beste svar av brukerne:

BLÅ KJØLEVÆSKE

MEG-Monoetylenglykol

1-2 års levetid

GRØNN KJØLEVÆSKE

OAT – organisk syre teknologi

G48/G11

3 års levetid

AUDI/SEAT/SKODA/VW (TL774-C),

BMW (N600.69.0)

MAN (324-NF)

MB (325.0) MTU (MTL5048)

OPEL/GM (B 040 0240)

PORSCHE,

SAAB (6901599)

Overgår standarden BS-6580-1992 og tilfredstiller AFNOR NFR 15-601

G48 (VW Code G11).

Kan erstatte blå/grønn og gul kjølevæske

RØD KJØLEVÆSKE

OAT– organisk syre teknologi

G30/G12/G12+

5 års levetid

AUDI/SEAT/SKODA/VW (TL774D/F),

MB (325.3),

MAN (324-SNF),

PORSCHE

Overgår standard BS-6580-1992 og tilfredstiller AFNOR NFR 15-601

VW Code G12 / G12 Plus

Som hovedregel skal man ikke blande forskjellige typer kjølevæsker.

Heller man rød kjølevæske på en bil som har blå væske fra før kan dette skape problemer i form av at væsken endrer konsistens eller egenskaper forringes. Det blir det samme som å blande en god og mindre god motorolje.

Man kan alltid benytte en bedre kjølevæske en forskrevet, men det er viktig at kjølesystemet spyles først!

MEN! Det finnes i dag en spesiell kjølevæske som kan blandes med alle farger uten at dette skaper problemer:

Dette er en helt unik glykol med patentert avansert teknologi som gir maksimal beskyttelse til bilen i hele dens levetid. Den passer alle bilmerker uansett om kjøretøyet er originalfyllt med blå, grønn, orange, gul eller rød kjølevæske, og den kan fylles på (top-off) uten at dette endrer fargen på kjølevæsken i det aktuelle kjøretøyet. Motvirker effektivt galvaniske strømmer. Kjølevæsken er formulert for å benyttes i alle asiatiske, europeiske, amerikanske biler og lette lastebiler uansett merke, modell, produksjonsår eller original kjølevæske. Når kjølevæsken byttes fullstendig ut, holder den hele kjølesystemets levetid uten skifte.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...