Jump to content

Kondensfjerner for motorer med innsprøytning? Yamaha F100.

Tintin

Recommended Posts

Hvordan var det igjen med kondensfjerner og injection-motorer?

Jeg har litt trøbbel med vann i bensinen på Busteren (med en 100Hk yamaha med innsprøytning). Har ekstern vannutskiller (filter) som jeg passer på å sjekke og tømme. Men likevel ser det ut til at det sniker seg vann forbi - det ender i motoren, og så begynner den å oppføre seg dårlig. Ruser eller stopper.

Hos forhandler fikk jeg i dag råd om å bruke kondensfjerner. Det har jeg holdt meg unna hittil, ut fra ting jeg har lest: At kondensfjerner ikke nødvendigvis er hensiktsmessig - og kan virke mot sin hensikt - i motorer med direkteinnsprøytning.

Hvordan henger disse tingene sammen? Bør man unngå bruk av kondensfjerner? Hvorfor? All hjelp mottas med stor takk.

Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter.

Er du sikker på at du får vann i bensinen inn til motoren? trodde en bensinmotor stoppa om den fikk vann i forgasser/insprøytning. Kondensfjerner vil neppe bøte på et sånt problem. Jeg tipper du har en feilkonstruert tank, eller påfyllingsslange. Kansje andre Bustereiere her på forumet har erfaring!?

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Har ekstern vannutskiller (filter) som jeg passer på å sjekke og tømme.

Er det ikke "spin on" filter med utskiftbart element på disse?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Er jo filter med vannalarm på motoren? Har du hørt alarmen? Har du sjekket filteret på motoren? Kanskje du har fått mye vann oppi bensinen ved et uhell? Ville uansett ikke brukt kondensfjerner, den gjør jo det motsatte av vannutskilleren: den drar alt vannet med bensinen gjennom motoren... det er jo ikke bra for injectorene...

Får man i det heletatt start på en moderne firetakts påhenger om man har fått vann i systemet? jeg er ikke noe båtmotor ekspert, men tviler på det. og som det sies her er det vel sikkert en alarm som går om man får vann i systemet

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Jeg sliter med en Yamaha HPDI fremdeles (egen tråd her inne Yamaha suger falskluft). På denne skal det ifølge forhandler være en "vannalarm" som går når motor står i fri på tomgang, men som forsvinner når du setter den i gir.

Forøvrig fikk jeg streng beskjed av en lokal motorkyndig (spesielt etec), og han anbefalte på det sterkeste å kjøre med XD-100olje (spesielt når det begynner å bli kaldt i lufta) samt utelukkende kjøre på blyfri 98. Ja og kondensfjerner! Vet ikke om det er stor forskjell på etec og yamaha-motorene? Men skulle tro det var injectorer på etec'ene også? Isåfall kan jeg skrive under på at disse ikke tok skade av kondensfjerning - vi kjørte med 4 ribber i forsvaret, hver med 2 stk 90 etec'er året igjennom (vinter så vel som sommer) nordpå. Med kondensfjerner, og har blitt brukt i flere år deretter.

Har du lest av hjernen på motoren? Kan jo være det fremgår der hva som er galt? Hos meg har derimot ingen alarmer blitt registrert.

Redigert av chrisrik (see edit history)

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Det jeg har lest om mest her på forumet vedrørende vann i bensin er at det er lekkasje rundt påfyllingsstedet. Dvs at kanskje pakning er dårlig og ikke tett lenger. Verdt å sjekke.

Jeg har kjøpt Quicksilver bensinkonservering. Det fjerner visstnok vann i bensin og gjør at bensinen holder seg over vinteren. Blir brukt endel i USA har jeg lest. Verdt å prøve dette også?

Jeg vil anbefale å finne feilen i steden for å pøse på med kondensfjerner! Kondensfjerner er ikke nødvendig å bruke på en tett forskriftsmessig tank. På alle båter og biler MC osv jeg har hatt, har jeg aldrig brukt kondensfjerner.

På alle båter og biler MC osv jeg har hatt, har jeg aldrig brukt kondensfjerner.

Er du sikker på det? :giggle:

Dersom du aldri har tanket 95 okt hos Statoil,123 eller Best i løpet av de siste årene så stemmer det nok.

Men har du tanket der så har du også fått inntil 5% sprit på tanken din = kondensfjerner...

• 3 uker senere...

Etter mye om og men har vi fått drenert og sikret at det ikke er vann i systemet. Forhandler har i tillegg sjekket mot importør og fått bekreftet at kondensfjerner for denne motoren ikke er å anbefale. Men motoren oppfører seg fortsatt ikke. Forts i ny tråd med relevant tittel. Takk for hjelp så langt

Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter.

Prøv å koble motoren til en bærbar tank da vel! Er det fortsatt problemer så er det jo en fei i tanken din, om ikke er det noe rusk i motoren din! Som jeg tidligere har sakt så er det ikke en løsning å pøse på med kondensfjerner om dette er et vedvarende problem! Her må man finne feilen enten den ligger i tanken din eller i motoren

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...