Guest Tobby Startet 11.September.2012 Link til dette innlegget Startet 11.September.2012 (redigert) Hei, Jeg har kjøpt en båt som var en seilbåt i 1981 og totalt bygget på nytt med samme bunn uten kjøl i 1995. Båten har derfor ingen "faktaark" med anbefalt last og passasjertall osv, så her trenger jeg litt hjelp til å lage noe fornuftig selv. Det jeg er på jakt etter: Maks Last i kg: 1tonn+ eventuelt vekt som ikke er "okkupert" av vann/drivstoff? Maks antall passasjerer: 12? Sjøklassfisiering: A? Data som kan hjelpe å gi fornuftig tall Document date 1981.05.05 Type of ship PLEASURE CRAFT/YACHT Material PLASTIC Propulsion ENGINE Length 11.070 METERS Breadth 3.990 METERS Depth 2.090 METERS Max. length 11.920 METERS Gross tonnage 17,99 Net. tonnage 9,37 Cert. of. Nat. 1982.01.05 Do note: dette er tall fra båten som seilbåt går jeg ut i fra. Nåværende tall som jeg kan og kanskje er relevant: 1tonn med ferskvann, 1tonn med diesel, 200L med septik når fullastet. Redigert 11.September.2012 av Tobby (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 12.September.2012 Link til dette innlegget Svart 12.September.2012 Antar du må ha nye linjetegninger som førstekrav og så må det tas stabilitetstester etc. Kan kanskje være et langt lerret å bleke Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
-morten- Svart 12.September.2012 Link til dette innlegget Svart 12.September.2012 Skal båten din klasses og utrustes til klasse A havgående fartøy så tror jeg du må ha masse dokumentasjon og ombygginger som kommer til å koste en god slump. f.eks stabilitet, linjetegninger, krav til fremdriftsmaskineri, el-anlegg, lensekapasitet, vantette skott, luker vinduer og dører osv osv Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Guest Tobby Svart 12.September.2012 Link til dette innlegget Svart 12.September.2012 (redigert) Ah, jeg spør ikke om å få den klassifisert elns, bare få litt peiling på om denne båten er idioti å ta ut i klass A områder eller hvor mange personer jeg kan ha om bord før jeg har et problem:) Tenkte personer her kan ha bedre estimater en meg da jeg er relativ fersk. "selvbyggde" båter leveres som sagt ikke med noen spesifikasjon:P Redigert 12.September.2012 av Tobby (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 13.September.2012 Link til dette innlegget Svart 13.September.2012 Var båten serieprodusert i utganspungtet som seilbåt da? hva het båten i tilfellet, og hvem er det som har bygget den? Hvem har gjort ombyggingen? Hvis du ikke har noe som helst dokumentasjon over båten er det jo ikke mulig å klasse den etter noe. Fra bildet og bedømme så ser det jo ut som en flott og praktisk båt! Har du prøvd den i noe særlig sjø da? hvordan opplever du sjøegenskapene!? etter som dem har kappa kjølen har dem kansje kompensert med ekstra ballast? Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Sjeldenutpå Svart 13.September.2012 Link til dette innlegget Svart 13.September.2012 du kan ta en krengetest sjølv. Google så kan du lese deg opp på det Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Euklid Svart 13.September.2012 Link til dette innlegget Svart 13.September.2012 Artig båt, men uten at jeg er noen form for skipsarkitekt ville jeg vært mer enn en smule skeptisk til å runde Kapp Horn i den; det er ikke mange motorbåter som har A-klassifisering. ... men å ha en del personer ombord bør være langt mindre problematisk. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Tobby Svart 13.September.2012 Link til dette innlegget Svart 13.September.2012 du kan ta en krengetest sjølv. Google så kan du lese deg opp på det Hei, fant ikke noe. Har du en link? Kan ikke være noe for ekstremt, har ikke montert skjermen fast i pcrommet ennå. Artig båt, men uten at jeg er noen form for skipsarkitekt ville jeg vært mer enn en smule skeptisk til å runde Kapp Horn i den; det er ikke mange motorbåter som har A-klassifisering. ... men å ha en del personer ombord bør være langt mindre problematisk. Takk, det er en start:) Kapp horn er det stad eller den værdama alltid prater om? Klasse B da? kan jeg kjøre til danmark? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.