Hank Startet 9.Februar.2005 Del på Facebook Startet 9.Februar.2005 Forbereder reparasjon av noen mindre skader under kjølen på snekka. Hadde tenkt å bruke biltemas glassfibersparkel til dette, men leste et innlegg om at denne ikke er vanntett. Skal denne brukes under vannlinjen må altså topcoat legges over. I motsetning skal epoxysparkel være vanntett og kan primes og stoffes direkte. Har ikke helt klart for meg forskjellen på disse produktene, men håper noen kan fortelle meg hvorvidt biltemas sparkel er vanntett. Sitér dette innlegget Link to post
Hanto Svart 9.Februar.2005 Del på Facebook Svart 9.Februar.2005 Hei! Jeg kjenner ikke til Biltema sin sparkel, men det må uansett brukes epoksy som sluttstrøk før bunnstoffet påføres. Topcoat er ikke 100% vanntett. Skulle tro at 4 strøk med epoksy vil gjøre susen. Sitér dette innlegget Link to post
Hank Svart 9.Februar.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Februar.2005 Hei, Er det epoxyprimer du mener? Jeg hadde håpet biltemasparkelen ville være en god nok forsegling etter at epoxyprimer (og bunnstoff) var lagt på. Sitér dette innlegget Link to post
Rammy Svart 9.Februar.2005 Del på Facebook Svart 9.Februar.2005 Hei Jeg har forsøkt meg med (Biltemas ) glassfibersparkel under vannlinja . Det så veldig fint ut i utgangspunktet hadde pussa ned all gammel skitt og vasket med aceton før sparkling , lagt på primer ( ikke epoxy) og bunnstoff utenpå . Men når jeg tok opp på høsten så jeg tydelig fuktgjennomslag på stedet jeg hadde sparklet . Jobben måtte gjøres på nytt , brukte da epoxy sparkel og har ikke oppdaget noe fuktgjennomslag etterpå . Så jeg tror jeg ville ha gått for epoxysparkel utv. under vannlinja Sitér dette innlegget Link to post
Player 311 Svart 10.Februar.2005 Del på Facebook Svart 10.Februar.2005 Forbereder reparasjon av noen mindre skader under kjølen på snekka. Hadde tenkt å bruke biltemas glassfibersparkel til dette, men leste et innlegg om at denne ikke er vanntett. Skal denne brukes under vannlinjen må altså topcoat legges over. I motsetning skal epoxysparkel være vanntett og kan primes og stoffes direkte. Har ikke helt klart for meg forskjellen på disse produktene, men håper noen kan fortelle meg hvorvidt biltemas sparkel er vanntett. <{POST_SNAPBACK}> Jeg ville ha brukt Jotun Epoxy sparkel, den er lett å jobbe med og blir helt vanntett. I tilegg må du ha på minium 4strøk med epoxy primer, f.eks Jotun Antipest. Om du ikke bruker NonStop bør du ha et strøk med enkomponent primer over epoxy primeren for at bunnstoffet skal henge skikkelig. Før sparklingen må såret renses for løse partikler og vaskes med Lynol. Dette vil bli det tetteste punktet på hele båten din! Sitér dette innlegget Link to post
Hank Svart 10.Februar.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Februar.2005 Takk for utmerkede svar! Godt jeg ikke hadde startet jobben allerede! Satser på epoxysparkel fra Jotun. Sitér dette innlegget Link to post
ok67 Svart 10.Februar.2005 Del på Facebook Svart 10.Februar.2005 Før sparklingen må såret renses for løse partikler og vaskes med Lynol. <{POST_SNAPBACK}> Er ikke Aceton bedre en Lynol? OBS! bruk vernehansker for å unngå at disse skumle stoffene trekker inn i huden, og god lufting eller gassmaske. Sitér dette innlegget Link to post
Krapyl Svart 10.Februar.2005 Del på Facebook Svart 10.Februar.2005 Er ikke Aceton bedre en Lynol? OBS! bruk vernehansker for å unngå at disse skumle stoffene trekker inn i huden, og god lufting eller gassmaske. <{POST_SNAPBACK}> Helt akademisk er Styren stoffet å rengjøre med. Aceton gjør i praksis samme nytta. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
bolla Svart 10.Februar.2005 Del på Facebook Svart 10.Februar.2005 (redigert) eeeh.. er jeg helt på jordet eller? jeg ville raspet glassfiberen og sparklet m glassfibersparkel først SÅ epoxyprimer..epoxy biter på polyester men ikke motsatt.. epoxy sparkel er nok det beste i alle tilfeller men det viktigste er nok at man primer tilstreklig med epoxy primer/eller antipest som det også kalles, da dette er det mest diffusjons tette laget.. Redigert 10.Februar.2005 av bolla (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Player 311 Svart 10.Februar.2005 Del på Facebook Svart 10.Februar.2005 Er ikke Aceton bedre en Lynol? OBS! bruk vernehansker for å unngå at disse skumle stoffene trekker inn i huden, og god lufting eller gassmaske. <{POST_SNAPBACK}> Det samme trodde jeg, men da jeg skulle spakle opp undervannskroget mitt ringte jeg Jotun, og de anbefalte meg Lynol.. Så da torde jeg ikke annet enn å bruke det. Sitér dette innlegget Link to post
ok67 Svart 10.Februar.2005 Del på Facebook Svart 10.Februar.2005 Det samme trodde jeg, men da jeg skulle spakle opp undervannskroget mitt ringte jeg Jotun, og de anbefalte meg Lynol.. Så da torde jeg ikke annet enn å bruke det. <{POST_SNAPBACK}> Kansje fordi Jotun produserer og selger Lynol, men ikke Aceton Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.