Jump to content

Vanntett sparkel

Hank

Recommended Posts

Forbereder reparasjon av noen mindre skader under kjølen på snekka. Hadde tenkt å bruke biltemas glassfibersparkel til dette, men leste et innlegg om at denne ikke er vanntett. Skal denne brukes under vannlinjen må altså topcoat legges over. I motsetning skal epoxysparkel være vanntett og kan primes og stoffes direkte. Har ikke helt klart for meg forskjellen på disse produktene, men håper noen kan fortelle meg hvorvidt biltemas sparkel er vanntett. :confused:

Hei

Jeg har forsøkt meg med (Biltemas ) glassfibersparkel under vannlinja . Det så veldig fint ut i utgangspunktet hadde pussa ned all gammel skitt og vasket med aceton før sparkling , lagt på primer ( ikke epoxy) og bunnstoff utenpå . Men når jeg tok opp på høsten så jeg tydelig fuktgjennomslag på stedet jeg hadde sparklet . Jobben måtte gjøres på nytt , brukte da epoxy sparkel og har ikke oppdaget noe fuktgjennomslag etterpå . Så jeg tror jeg ville ha gått for epoxysparkel utv. under vannlinja

Forbereder reparasjon av noen mindre skader under kjølen på snekka. Hadde tenkt å bruke biltemas glassfibersparkel til dette, men leste et innlegg om at denne ikke er vanntett. Skal denne brukes under vannlinjen må altså topcoat legges over. I motsetning skal epoxysparkel være vanntett og kan primes og stoffes direkte. Har ikke helt klart for meg forskjellen på disse produktene, men håper noen kan fortelle meg hvorvidt biltemas sparkel er vanntett. :confused:

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg ville ha brukt Jotun Epoxy sparkel, den er lett å jobbe med og blir helt vanntett. I tilegg må du ha på minium 4strøk med epoxy primer, f.eks Jotun Antipest.

Om du ikke bruker NonStop bør du ha et strøk med enkomponent primer over epoxy primeren for at bunnstoffet skal henge skikkelig.

Før sparklingen må såret renses for løse partikler og vaskes med Lynol.

Dette vil bli det tetteste punktet på hele båten din!

eeeh.. er jeg helt på jordet eller? jeg ville raspet glassfiberen og sparklet m glassfibersparkel først SÅ epoxyprimer..epoxy biter på polyester men ikke motsatt.. :confused: epoxy sparkel er nok det beste i alle tilfeller men det viktigste er nok at man primer tilstreklig med epoxy primer/eller antipest som det også kalles, da dette er det mest diffusjons tette laget..

Redigert av bolla (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...