Jump to content

Båthenger til RIB

Lettrus

Recommended Posts

Hvor stor båthenger trenger jeg til en rib på 23 fot?

Grunnen til spørsmålet er at 23 fot stort sett er grensen mellom boggi eller ikke boggi, og tilhørende prisforskjell. Og hvordan måles egentlig antall fot på en RIB? Mye av lengden ligger jo i pontongene som stikker ut bak akterspeilet, i motsetning til en vanlig båt. I tillegg stikker pontongen opp foran (og vil kanskje gå over vinsjtårnet). Tanken er da at en RIB på 23 fot vil kunne benytte en henger som er beregnet på en mindre båt.

Hvordan kan jeg evt måle båten for at det skal gi noen mening?

Båten veier ikke mer enn ca 1100 kg med motor, men mesteparten av vekten er plassert bak (tung firetakter). Det gjør at det er viktig å få båten langt nok frem pga kuletrykk.

Selvsagt er en større henger bedre, men det er jo også et prisspørsmål.

Noe annet som en bør tenke på med henger til RIB?

Min erfaring er at antall fot er basert på hele båtens lengde, inkl. pontongene. Som du nevner er ofte tyngdepunktet langt bak på disse, samtidig som "tuppen" av pontongene hindrer deg i å få dratt skroget skikkelig frem. Ofte må man da ha en "overdimensjonert" henger med tanke på lengden.

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!

Jeg kan snakke for min egen del - så har jeg en rib på 24 fot og kjører med tysse 6324, boogie med totalvekt på 2 tonn. Båt veier totalt noe rundt din vekt. Jeg må tappe ut lufta for at den ikke skal stikke utenfor på sidene. Tror nok modellen under (ikke boogie) hadde fungert også greit - men kjørte 150 mil nå i helga som var og må si boogie er veldig deilig både å kjøre og rygge med.

Som du skriver - større er bedre. Nå har jeg ikke forsøkt båten på en enkeltakslet, men prisforskjellen mellom Tysse 6324 og 6261 er 3.500,- ifølge listene deres. Det mener jeg det er verdt.

Andre tips - vugge er VELDIG deilig. Min har også selvjusterende vugge, er en evig diskusjon også dette - men jeg synes dette fungerer kjempebra. Kroker baugen og styrer den inn på bakerste hjul, holder vinsjtauet stramt til jeg står ved vinsjen. Vinsjer så rolig så vrir båten seg helt rett - og da er det bare å gi gass. Sjøsetter og tar opp båten svært enkelt alene. Har enda ikke møtt ei støe som er vrien å bruke heller, har aldri hatt vann høyere opp enn til kanten av felgen.

Redigert av chrisrik (see edit history)

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Jeg har kjørt en og toakslet henger og synes enakslet var best.. Lettere og enklere om den må flyttes for hånd( omtrent umulig med boggi følte jeg.

Har kjørt 3 turer på 50-70 mil hver vei Med min 1 akslede, og den ligger rett som en snor bak bilen, selv da jeg kjørte fortere enn det som er lov. Lå greit i 90-100 nord for Oslo. Det viktigste er å ha rett vektfordeling. Er det feil kulevekt blir det ustabil. Når det gjelder rygging er det lettere jo større den er, men med 23 fots båt blir Hengeren så stor at det uansett er ganske enkelt.

For min del måtte jeg ha kjørt opp til be-lappen om jeg hadde kjøpt boggie. Slipper det med den jeg har nå.

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Ville absolutt valgt toakslet på såpass stor båt. Enklere å rygge med, mer stabil bak bilen og mye sikrere ved evt. punktering (har gjort det med enakslet...)

Men mitt spørsmål blir? Hva skal du med tilhenger i utgangspunktet?

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Jeg synes de er langt mindre vinglete, hvertfall når man er nybegynner. Nå som jeg er mer dreven synes jeg fortsatt det er enklere med toakslet der jeg tar opp/setter ut båt, men det er langt sjeldnere nå da jeg foretrekker sjøveien.

Nysgjerrig på hvor trådstarter skal som gjør at han ikke tar sjøveien...

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Vel, det er ikke langt man skal fra sjøen før sjøveien ikke lenger er en mulighet... Opplagsplassen for båten ligger på egen grunn som dessverre ikke ligger ved sjøen. Det er altså ikke snakk om å kjøre mer enn noen kilometer med hengeren vår og høst. Hvis ikke vi da finner ut at vi vil ta båten med et annet sted. kjøringen er uansett såpass lang på offentlig vei at lys, bremser etc må være ok.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...