Lettrus Startet 12.September.2012 Del på Facebook Startet 12.September.2012 Hvor stor båthenger trenger jeg til en rib på 23 fot? Grunnen til spørsmålet er at 23 fot stort sett er grensen mellom boggi eller ikke boggi, og tilhørende prisforskjell. Og hvordan måles egentlig antall fot på en RIB? Mye av lengden ligger jo i pontongene som stikker ut bak akterspeilet, i motsetning til en vanlig båt. I tillegg stikker pontongen opp foran (og vil kanskje gå over vinsjtårnet). Tanken er da at en RIB på 23 fot vil kunne benytte en henger som er beregnet på en mindre båt. Hvordan kan jeg evt måle båten for at det skal gi noen mening? Båten veier ikke mer enn ca 1100 kg med motor, men mesteparten av vekten er plassert bak (tung firetakter). Det gjør at det er viktig å få båten langt nok frem pga kuletrykk. Selvsagt er en større henger bedre, men det er jo også et prisspørsmål. Noe annet som en bør tenke på med henger til RIB? Sitér dette innlegget Link to post
Smiley Svart 12.September.2012 Del på Facebook Svart 12.September.2012 Min erfaring er at antall fot er basert på hele båtens lengde, inkl. pontongene. Som du nevner er ofte tyngdepunktet langt bak på disse, samtidig som "tuppen" av pontongene hindrer deg i å få dratt skroget skikkelig frem. Ofte må man da ha en "overdimensjonert" henger med tanke på lengden. Sitér dette innlegget AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes! Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!! Link to post
chrisrik Svart 12.September.2012 Del på Facebook Svart 12.September.2012 (redigert) Jeg kan snakke for min egen del - så har jeg en rib på 24 fot og kjører med tysse 6324, boogie med totalvekt på 2 tonn. Båt veier totalt noe rundt din vekt. Jeg må tappe ut lufta for at den ikke skal stikke utenfor på sidene. Tror nok modellen under (ikke boogie) hadde fungert også greit - men kjørte 150 mil nå i helga som var og må si boogie er veldig deilig både å kjøre og rygge med. Som du skriver - større er bedre. Nå har jeg ikke forsøkt båten på en enkeltakslet, men prisforskjellen mellom Tysse 6324 og 6261 er 3.500,- ifølge listene deres. Det mener jeg det er verdt. Andre tips - vugge er VELDIG deilig. Min har også selvjusterende vugge, er en evig diskusjon også dette - men jeg synes dette fungerer kjempebra. Kroker baugen og styrer den inn på bakerste hjul, holder vinsjtauet stramt til jeg står ved vinsjen. Vinsjer så rolig så vrir båten seg helt rett - og da er det bare å gi gass. Sjøsetter og tar opp båten svært enkelt alene. Har enda ikke møtt ei støe som er vrien å bruke heller, har aldri hatt vann høyere opp enn til kanten av felgen. Redigert 12.September.2012 av chrisrik (see edit history) Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
Lettrus Svart 12.September.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.September.2012 Selvjusterende støtter og vugge er et krav. Boggi er supert for kjøring, men gjør det mer knotete å flytte båten rundt på gårdsplassen. Boggi gjør også at man ikke kommer så nær sjøen (uaktuelt å drukne hjulene), men det er kanskje så liten forskjell at det ikke har noen praktisk betydning. Sitér dette innlegget Link to post
chrisrik Svart 12.September.2012 Del på Facebook Svart 12.September.2012 Har hvertfall ikke opplevd å måtte drukne hjulene - og jeg har relativt dyp kjøl.. Må du flytte hengeren så himla på gårdsplassen? Trening i å rygge Men hvis du ikke har planer om å kjøre mye, er det kanskje ikke nødvendig. Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
glalaks Svart 12.September.2012 Del på Facebook Svart 12.September.2012 Jeg har kjørt en og toakslet henger og synes enakslet var best.. Lettere og enklere om den må flyttes for hånd( omtrent umulig med boggi følte jeg. Har kjørt 3 turer på 50-70 mil hver vei Med min 1 akslede, og den ligger rett som en snor bak bilen, selv da jeg kjørte fortere enn det som er lov. Lå greit i 90-100 nord for Oslo. Det viktigste er å ha rett vektfordeling. Er det feil kulevekt blir det ustabil. Når det gjelder rygging er det lettere jo større den er, men med 23 fots båt blir Hengeren så stor at det uansett er ganske enkelt. For min del måtte jeg ha kjørt opp til be-lappen om jeg hadde kjøpt boggie. Slipper det med den jeg har nå. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
CSL Svart 13.September.2012 Del på Facebook Svart 13.September.2012 Ville absolutt valgt toakslet på såpass stor båt. Enklere å rygge med, mer stabil bak bilen og mye sikrere ved evt. punktering (har gjort det med enakslet...) Men mitt spørsmål blir? Hva skal du med tilhenger i utgangspunktet? Sitér dette innlegget VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været! Link to post
Fjordland Svart 13.September.2012 Del på Facebook Svart 13.September.2012 (redigert) Kordan blir en toakslet enklere og rygge med? Det er avstanden fra bil til aksling som for meg avgjør kor enkelt det er å rygge. Synes bare synd på 2 akslet henger som rygges rundt krappe hjørner og svinger... Redigert 13.September.2012 av Fjordland (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
CSL Svart 13.September.2012 Del på Facebook Svart 13.September.2012 Jeg synes de er langt mindre vinglete, hvertfall når man er nybegynner. Nå som jeg er mer dreven synes jeg fortsatt det er enklere med toakslet der jeg tar opp/setter ut båt, men det er langt sjeldnere nå da jeg foretrekker sjøveien. Nysgjerrig på hvor trådstarter skal som gjør at han ikke tar sjøveien... Sitér dette innlegget VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været! Link to post
Lettrus Svart 13.September.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.September.2012 Vel, det er ikke langt man skal fra sjøen før sjøveien ikke lenger er en mulighet... Opplagsplassen for båten ligger på egen grunn som dessverre ikke ligger ved sjøen. Det er altså ikke snakk om å kjøre mer enn noen kilometer med hengeren vår og høst. Hvis ikke vi da finner ut at vi vil ta båten med et annet sted. kjøringen er uansett såpass lang på offentlig vei at lys, bremser etc må være ok. Sitér dette innlegget Link to post
CSL Svart 13.September.2012 Del på Facebook Svart 13.September.2012 Skulle jeg kjørt så lite ville jeg nok kjøpt billigst mulig forutsatt at den passer fysisk bra til båten. Sitér dette innlegget VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været! Link to post
fleggis Svart 13.September.2012 Del på Facebook Svart 13.September.2012 Jeg kjøpte den største enaksla HSS-hengeren til min Grand 650 (21fot), det går akkurat men heller ikke mer. 23fot kan du bare glemme da den bakerste meteren av skroget vil ligge utenfor vippa selv med modofisert vinsjtårn. Fin å kjøre med på flatmark og oppoverbakke, oppbremsing og utforbakke er litt mer spennende.... Sitér dette innlegget Link to post
chrisrik Svart 13.September.2012 Del på Facebook Svart 13.September.2012 Enig med CSL her, med så lite kjøring - gjør det billigst og bruk overskuddet på fuel! :D Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.