Jump to content

Kjekke å ha motorinstrumenter til Volvo

Gabi

Recommended Posts

Noen motorinstrumenter er jo nødvendige å ha. Mens andre er kjekke å ha. Mange her på forumet har hatt problemer med motorene sine og enkelte ting er vanskelig å finne ut av. Men jeg har notert at dersom man hadde hatt enkelte instrumenter ekstra fasr montert ville det blitt enklere å finne en feil senere.

Slik som turbotrykkmåler. Kjekt å vite turbotrykket da lavere enn normalt trykk vil indikere feil

Måler for temperatur på eksosmanifold. Endring til høy temp kan feks indikere lav vannstrøm pga delvis blokkert inntak.

Etc...

Hvilke andre instrumenter kommer i tilsvarende "kjekt å ha" kategori?

Går fint å innstallere selv om du har "litt" peiling på hvordan ting fungerer. Er også greit med verkstedhåndbok eller lign, med tanke på å få en oversikt over hvor alt er.

Trykk på giret er kanskje litt verre å få til, men temperaturovervåkning av smøreoljen er ikke så mye arbeid.

Når jeg sier gir så mener jeg gir på aksling, ikke drev.

MVH Ktveiten

Har man oljetrykk turbotrykk oljetemp og eksostemp så bør man ha god kontroll på motorens tilstand. Filteralarmer finnes sikkert, men filtre bør jo inspiseres før man er ute på åpent hav. å få varsel om tette filter er det jo lit i seneste laget når man er under veis

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Har sett en statistikk en gang som klart viser at den hyppigste årsaken til driftsstans er urenheter i dieselen. Slike urenheter oppstår ikke plutselig over natta. En anordning eller et instrument som viser forløpet, fra nye og rene filtere og til tette og tilstoppede er derfor etter mitt syn noe av det nyttigste du kan skaffe deg.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

De er dog som regel ikke 'fjernavleste', men det er vel ikke trolldom å få til.

img_0136.jpg

Ingen trolldom nei. Sjøl har jeg et fjernstyrt kamere hvor jeg har programmert en "tur" slik at kameraet stikker innom begge vakuummeterne når jeg ber om det. Sjøl om det funker OK benytter jeg det skjelden da det er litt mikkmak og kople opp med PC og det hele. Mye enklere da å stikke nedi og ta en titt ett par tre ganger ila. sessongen. Da ser du utviklingen godt. Man blir anbefalt å bytte filtre når undertrykket ligger på 300Mb. Her er bildet tatt under WOT, og undertrykket ligger som en ser på snaut 150Mb. God margin mao.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Mange bra forslag her! Mulig tråden ble laget etter en av mine TAMD30-problemer-tråder? Jeg har anskaffet meg et billig lite instrument. Vannalarm ! Om jeg får vann/væske i dørken, så varsler alarmen (har samme dim som de andre instrumenrene på dashen) med høy og tydelig alarm. Kostet 650,- Denne ville forhindret en episode som jeg ikke vil skrive mere om :lipseal: (ikke fortell alt Bitteliten, har fått meg VHF :wink: )

• 2 uker senere...

Hadde vært kjekt med en sånn app, men i likhet med navigasjonen ikke noe reellt alternativ til ordentlige instrumenter som er laget for den bruken. Foretrekker å trekke kilometervis med kabel istedenfor trådløst drit, det eneste jeg stoler på som er trådløst er vhf-en.

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...