Gabi Startet 12.September.2012 Link til dette innlegget Startet 12.September.2012 Noen motorinstrumenter er jo nødvendige å ha. Mens andre er kjekke å ha. Mange her på forumet har hatt problemer med motorene sine og enkelte ting er vanskelig å finne ut av. Men jeg har notert at dersom man hadde hatt enkelte instrumenter ekstra fasr montert ville det blitt enklere å finne en feil senere. Slik som turbotrykkmåler. Kjekt å vite turbotrykket da lavere enn normalt trykk vil indikere feil Måler for temperatur på eksosmanifold. Endring til høy temp kan feks indikere lav vannstrøm pga delvis blokkert inntak. Etc... Hvilke andre instrumenter kommer i tilsvarende "kjekt å ha" kategori? Sitér dette innlegget Link to post
Ktveiten Svart 12.September.2012 Link til dette innlegget Svart 12.September.2012 Liker veldig godt Manometer for trykk i giret. Temperatur på smøreoljen er også veldig kjekt å ha :) Sitér dette innlegget MVH Ktveiten Link to post
Gabi Svart 12.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.September.2012 Er disse vanskelige å installere? Er det en DIY jobb? Sitér dette innlegget Link to post
Ktveiten Svart 13.September.2012 Link til dette innlegget Svart 13.September.2012 Går fint å innstallere selv om du har "litt" peiling på hvordan ting fungerer. Er også greit med verkstedhåndbok eller lign, med tanke på å få en oversikt over hvor alt er. Trykk på giret er kanskje litt verre å få til, men temperaturovervåkning av smøreoljen er ikke så mye arbeid. Når jeg sier gir så mener jeg gir på aksling, ikke drev. Sitér dette innlegget MVH Ktveiten Link to post
Fusebox Svart 13.September.2012 Link til dette innlegget Svart 13.September.2012 Ser at noen har manometer på vakuum-siden ("suge siden") av dieselfilteret. Det ville vært kjekt å ha, for en indikasjon på filterets status. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 13.September.2012 Link til dette innlegget Svart 13.September.2012 Har man oljetrykk turbotrykk oljetemp og eksostemp så bør man ha god kontroll på motorens tilstand. Filteralarmer finnes sikkert, men filtre bør jo inspiseres før man er ute på åpent hav. å få varsel om tette filter er det jo lit i seneste laget når man er under veis Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Oteren Svart 13.September.2012 Link til dette innlegget Svart 13.September.2012 Kan vel ikke få varsel om vann i filteret FØR det er vannet er kommer i filteret og alarmen utløses? :-) Et praktisk instrument jeg vurderer er drevindikator/ rorindikator. Noen som vet pris for instrument og eventuell føler? Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 13.September.2012 Link til dette innlegget Svart 13.September.2012 Har sett en statistikk en gang som klart viser at den hyppigste årsaken til driftsstans er urenheter i dieselen. Slike urenheter oppstår ikke plutselig over natta. En anordning eller et instrument som viser forløpet, fra nye og rene filtere og til tette og tilstoppede er derfor etter mitt syn noe av det nyttigste du kan skaffe deg. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Fantino Svart 13.September.2012 Link til dette innlegget Svart 13.September.2012 Har lagt merke til at mange amerikanske båter har vakuumetre på dieselfilterene (ofte doble med vender). mulig det er et USCG-krav? De er dog som regel ikke 'fjernavleste', men det er vel ikke trolldom å få til. Står høyt på kjektåha-lista mi, men tydeligvis ikke høyt nok Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 13.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.September.2012 Hvordan er det med sjekk av kompressor? Noe trykk eller annet som kan monteres der? Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 13.September.2012 Link til dette innlegget Svart 13.September.2012 De er dog som regel ikke 'fjernavleste', men det er vel ikke trolldom å få til. Ingen trolldom nei. Sjøl har jeg et fjernstyrt kamere hvor jeg har programmert en "tur" slik at kameraet stikker innom begge vakuummeterne når jeg ber om det. Sjøl om det funker OK benytter jeg det skjelden da det er litt mikkmak og kople opp med PC og det hele. Mye enklere da å stikke nedi og ta en titt ett par tre ganger ila. sessongen. Da ser du utviklingen godt. Man blir anbefalt å bytte filtre når undertrykket ligger på 300Mb. Her er bildet tatt under WOT, og undertrykket ligger som en ser på snaut 150Mb. God margin mao. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
BØstrøm Svart 13.September.2012 Link til dette innlegget Svart 13.September.2012 Mye rart en kan lese av instrumenter. Vakummeter på dieselfilter savner jeg på båten jeg har nå. Ellers husker jeg at temperaturen på olja stupte på en Detroit Diesel 6-71. Ble forfjamset, og gikk i maskinrommet for å sjekke. Der stå vannstanden godt opp på bunnpanna. Grei lensevannsalarm med andre ord. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 17.September.2012 Link til dette innlegget Svart 17.September.2012 Mange bra forslag her! Mulig tråden ble laget etter en av mine TAMD30-problemer-tråder? Jeg har anskaffet meg et billig lite instrument. Vannalarm ! Om jeg får vann/væske i dørken, så varsler alarmen (har samme dim som de andre instrumenrene på dashen) med høy og tydelig alarm. Kostet 650,- Denne ville forhindret en episode som jeg ikke vil skrive mere om (ikke fortell alt Bitteliten, har fått meg VHF ) Sitér dette innlegget Link to post
Fusebox Svart 26.September.2012 Link til dette innlegget Svart 26.September.2012 (redigert) Visning av "diverse" på telefonen, for å slippe å trekke ledninger opp, og investere i nye instrumenter... Som f.eks... Redigert 26.September.2012 av Fusebox (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
littmild Svart 26.September.2012 Link til dette innlegget Svart 26.September.2012 Hadde vært kjekt med en sånn app, men i likhet med navigasjonen ikke noe reellt alternativ til ordentlige instrumenter som er laget for den bruken. Foretrekker å trekke kilometervis med kabel istedenfor trådløst drit, det eneste jeg stoler på som er trådløst er vhf-en. Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
Fusebox Svart 26.September.2012 Link til dette innlegget Svart 26.September.2012 Primær instrumenter bør være hardware, men jeg håper å få til noe slikt på flybridge da det ikke alltid er like enkelt å kable opp dit. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.