quantumduck Svart 14.September.2012 Link til dette innlegget Svart 14.September.2012 (redigert) Er på kjørsel av båter som ligger til kai noe problem? Noen som vet om episoder som har skjedd? Er vel mest i gjeste havner hvor man ikke har bås at det kan bli et pro blem. Men for øvrig sier det seg vel selv at desto lang sommere det går, desto mindre skader blir det, om det kommer til sammen støt. Når det blåser litt og det blir avdrift avhenger man av å finne «passelig» styrefart, ikke for langsomt, for da driver man av, og ikke for raskt heller. Foretrekker å ligge i den nedre delen her, blir det bom er det alltid bedre at hastigheten er lav. Generelt så går det jo greit med slik høyhastighetstillegging ... inntil det oppstår et eller annet uforutsett. Det behøver jo ikke være at gir-wiren hopper av, plutselig har noen glemt å henge ut fendere, feste fortøyningstau, plutselig er det veeeeldig grunt der man hadde tenkt seg i land osv. Alltid lurt å ta det langsomt, som TS skriver. Dog, når jeg skal inn i båsen min, hvor jeg vet det er dypt nok, jeg ikke trenger fendre, jeg ikke kan treffe andre båter, tauverk ligger klart og alt mulig annet, så vet jeg det er lite som kan gå galt, og jeg kan gjøre det litt mer effektivt enn alle andre steder. Redigert 14.September.2012 av quantumduck (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 14.September.2012 Link til dette innlegget Svart 14.September.2012 Jeg sier hva jeg observere av bruk av baugpropell. Jeg har ikke konkludert eller sagt hva jeg mener om det ! Takk for at du deler dine observasjoner av baugpropell-bruk med oss andre. Jeg kan tilføye at også jeg har observert bruk av baugpropell i år, sågar ennu mer enn i fjor! Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 14.September.2012 Link til dette innlegget Svart 14.September.2012 I gamle dager hadde vi krakken og kameratskapet i havna. Vi møtte opp hver kveld og satt og så på båter som kom og gikk. Vi hadde reversering på snekkene som vi justerte slik at farkosten gled fram akkurat i styrefart. Nå har jeg to motorer og baugpropell. Men farta har jeg fortsatt i akkurat styrefart rundt 3 knop. Og en lang kjøl som btemser fint når eg skal tørne. Manøvrering er noe av det morsomste ved båtlivet. Spsiellt når du har en trawler som er lettmanøvrert. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
quantumduck Svart 14.September.2012 Link til dette innlegget Svart 14.September.2012 Som Sæbø sier. Noe av hovedproblemet i skjærgården er faktisk manglende evne fra båtfolk å hjelpe til. I gamle dager hoppet folk opp og var behjelpsomme, den tiden ser det dessverre ut er forbi ? Har fått masse håndsrekninger ved tillegging i sommer, folk flest er hjelpsomme synes jeg. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 14.September.2012 Link til dette innlegget Svart 14.September.2012 Spsiellt når du har en trawler som er lettmanøvrert. Pinnebåter svinger enda lettere vettu :o) Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 14.September.2012 Link til dette innlegget Svart 14.September.2012 Pinnebåter svinger nesten for lett synes jeg.. Er enda ikke blitt vant med den voldsomme roreffekten i forhold til de langkjølte skøytene. Begynner å komme seg da, men ble rimelig overrasket de første turene. Ble en smule overstyring i tilleggingsfasen kan man si Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 14.September.2012 Link til dette innlegget Svart 14.September.2012 Seriøst? Jeg mener seriøst at det er om å gjøre å klare seg med minst mulig av moralfilosofiske og globale politiske grunner. Men det manifisterer seg ikke i form av misunnelse mot de som har mer eller velger større båt. Og enkelt språk er ikke enkelt.. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
småbåtentusiasten Svart 14.September.2012 Link til dette innlegget Svart 14.September.2012 Sorry, det er dagligspråket - også kalt Blindern-dialekt. Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 14.September.2012 Link til dette innlegget Svart 14.September.2012 Hvorfor bruke fremmedord når vi har gode, norske, adekvate, stringente og synonyme ord? Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtunga Svart 14.September.2012 Link til dette innlegget Svart 14.September.2012 http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=4542415&rom=MP Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Zitt Svart 14.September.2012 Link til dette innlegget Svart 14.September.2012 Uff, det kan bli en lang høst og vinter! Som profesjonell kryssordforfatter er det med stor interesse å lese de seneste innlegg. Er det mulig å komme lenger ut på viddene, og er det mulig å kverne mer rundt trådstarters problemstilling? Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 14.September.2012 Link til dette innlegget Svart 14.September.2012 Du bidrar godt selv, hvor kan vi løse X-ordene dine? Sitér dette innlegget Link to post
Zitt Svart 14.September.2012 Link til dette innlegget Svart 14.September.2012 Kjøp tidsskrifter og aviser så treffer du nok på dem, og best av alt, så er du opptatt den stunden!!! Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 14.September.2012 Link til dette innlegget Svart 14.September.2012 Som profesjonell kryssordforfatter er det med stor interesse å lese de seneste innlegg. Haha dette skjønte jeg ikke. At du for eksempel som båteier har fattet ekstra interesse for de seneste innlegg kunne jeg forstått - men som profesjonell kryssordforfatter? Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
RSL Svart 15.September.2012 Link til dette innlegget Svart 15.September.2012 Det er i x-ord og reklamer myntet på damer, man finner de artigste ordene. Et lørdagsx-ord i VG Helg, lærte meg at at Heldiggris, kan løses med Pamfilius og at Pergola er en fellesbetegnelse for altan, balkong veranda. I reklamer som er myntet på damer, har jeg lært meg at jeg neppe overlever uten "pletakonnosoll", silkeekstrakter, smaksgranuler og Q10+, At ting har dokumentert effekt, er også mye brukt. Akkurat hvilken effekt og hvor denne dokumentasjonen kan finnes, snakkes det lite om. Sånn nå er vi enda lengre ute av topic som trådstarter vel innrømmer er startet i fylla. Ah.... Her kom det mye rart siden jeg startet denne over en pils i går kveld ja! Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Mouche Svart 15.September.2012 Link til dette innlegget Svart 15.September.2012 ....og at Pergola er en fellesbetegnelse for altan, balkong veranda. En pergola er ingen av delene, men et dekke over en av disse. Normalt laget av 2" x 4" bord stående på høykant og udekket eller dekket med bladverk fra vinranker, seilduk eller "vanlig" takdekke med takstein. I alle fall er det slik i Hellas. Vi har valgt ordentlig tak med takstein. Men nå er vi enda lenger unna temaet, beklager det! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Zitt Svart 15.September.2012 Link til dette innlegget Svart 15.September.2012 Nå får du det vel med deg, Fru Jacobsen? Ser du ikke alle de flotte ordene? Sitér dette innlegget Link to post
Woody Svart 15.September.2012 Link til dette innlegget Svart 15.September.2012 Trodde ikke en pils var "i fylla". Sitér dette innlegget "It's difficult to build an ugly wooden boat." Link to post
Sjøtunga Svart 15.September.2012 Link til dette innlegget Svart 15.September.2012 Fra Bokmålsordboka: pergola m1 (it., eg 'løvhytte') søylegang med slyngplanter og sprinkeltak Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Woody Svart 15.September.2012 Link til dette innlegget Svart 15.September.2012 (redigert) Tipper trådstarter er imponert over innleggene etter hvert. Om trådstarter startet denne tråden "i fylla" , er det i hvert fall ingen tvil om at noen av innleggene er gjort i "kanon" tilstand. Makan til avsporing og usaklige innlegg har jeg ikke sett her på forumet. Redigert 15.September.2012 av Woody (see edit history) Sitér dette innlegget "It's difficult to build an ugly wooden boat." Link to post
småbåtentusiasten Svart 15.September.2012 Link til dette innlegget Svart 15.September.2012 (redigert) Men står folk med hendene i lommene når større båter ankommer, eller er de bare avventende til hvor båtene skal legge til? Og tilbake til temaet: Kan det ha noe med fart inn mot bryggen å gjøre? Redigert 15.September.2012 av småbåtentusiasten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 15.September.2012 Link til dette innlegget Svart 15.September.2012 (redigert) Så fint at du fikk tråden tilbake på sporet Woody? Redigert 15.September.2012 av Mouche (see edit history) Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Sjøtunga Svart 15.September.2012 Link til dette innlegget Svart 15.September.2012 Den konstruksjonen du viser bilde av blir ingen pergola før den er bevokst med slyngplanter, Mouche. Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Mouche Svart 15.September.2012 Link til dette innlegget Svart 15.September.2012 Tull! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Free Lillehammer Svart 15.September.2012 Link til dette innlegget Svart 15.September.2012 "Fart inn og ut av båthavn"? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.