Woody Svart 15.September.2012 Link til dette innlegget Svart 15.September.2012 Oiii! Tupperware - mafiaen begynner å interessere seg for byggverk av tre. :giggle: :giggle: Sitér dette innlegget "It's difficult to build an ugly wooden boat." Link to post
Sjøtunga Svart 15.September.2012 Link til dette innlegget Svart 15.September.2012 Tull! Skulle jeg bli imponert av denne glitrende argumentasjonen? Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
hifo Svart 15.September.2012 Link til dette innlegget Svart 15.September.2012 "Fart inn og ut av båthavn"? Hold deg til det aktuelle tema i nåtid Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Sitrin Svart 15.September.2012 Link til dette innlegget Svart 15.September.2012 (redigert) Enig med å holde seg til temaet og har båten havnet opp i byggverkene som diskuteres nå så har farten vært for stor Redigert 15.September.2012 av Sitrin (see edit history) Sitér dette innlegget Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350, Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening Link to post
nordan family 27 Svart 15.September.2012 Link til dette innlegget Svart 15.September.2012 Hadde i dag nok et glans eksempel på idioti. En daycruiser på omlag 20 fot skulle bort til henger rampen i nærheten. Båten hadde plan mellom bryggene på vei ut, og kom ut mellom to brygger i hva jeg vil gjette var godt over 20 knop, og antagelig godt over dette innen han kom frem til rampa ved Kadettangen og måtte stoppe med en ordentlig hyl. Han lagde ikke store bølger når han kom ut, men innimellom bryggene skvalpet det godt. Samlet kjørt distanse var ikke veldig lang, et par hundre meter, så dette handlet handlet nok ikke om dårlig tid heller Sitér dette innlegget Link to post
Dalton Svart 15.September.2012 Link til dette innlegget Svart 15.September.2012 Har sett flere eksempler på slik duste-kjøring i min havn i sommer. Påhengs-racere som bakker ut av båsen, for så å gi full gass umiddelbart. Totalt unødvendig, og noe irriterende. Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post
Erik Svart 15.September.2012 Link til dette innlegget Svart 15.September.2012 I reklamer som er myntet på damer, Du glemte Collagen.... Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
quantumduck Svart 15.September.2012 Link til dette innlegget Svart 15.September.2012 "Fart inn og ut av båthavn"? Remember, it's not the fart that kills, it's the smell! Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 16.September.2012 Link til dette innlegget Svart 16.September.2012 Hadde i dag nok et glans eksempel på idioti. En daycruiser på omlag 20 fot skulle bort til henger rampen i nærheten. Båten hadde plan mellom bryggene på vei ut, og kom ut mellom to brygger i hva jeg vil gjette var godt over 20 knop, og antagelig godt over dette innen han kom frem til rampa ved Kadettangen og måtte stoppe med en ordentlig hyl. Han lagde ikke store bølger når han kom ut, men innimellom bryggene skvalpet det godt. Er jo stadig veldig mange eiere av planende båter som hevder de lager minst bølger når de ligger i plan så det var vel en som trodde på det og gjorde det i beste mening? Sitér dette innlegget Link to post
littmild Svart 16.September.2012 Link til dette innlegget Svart 16.September.2012 Er jo stadig veldig mange eiere av planende båter som hevder de lager minst bølger når de ligger i plan Det er jo en viss sannhet i det, dog ikke i dette tilfellet(forskjellen på 2 eller 20 knop), men det er nok av de som slakker av fra 20 til 12 knop f.eks. når de passerer en brygge eller andre båter, og det graver opp voldsom sjø. Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
Golden Gate 37 Svart 16.September.2012 Link til dette innlegget Svart 16.September.2012 Utrolig at dette skal være nødt til å debatteres syns nå jeg! Å lage bølger inne i en båthavn er da totalt unødvendig! Og direkte farlig for andre båter og folk! Og ja, jeg mener faktisk dere også, dere som hevder at dere har så stor tomgangshastighet at dere overskrider den farten hvor bølger lages! Det går nemlig fint å sjalte giret inn og ut slik at forsvarlig fart holdes.. Ser mye slik tullekjøring, og gjerne da små båter som lager store bølger før de er over planingsterskelen, men der ligger de i halvplan og oppfatter seg selv som svært hensynsfulle siden de har satt ned farten... Sitér dette innlegget Før skjønte jeg ingenting - nå skjønner jeg ikke det heller Link to post
Sjeldenutpå Svart 16.September.2012 Link til dette innlegget Svart 16.September.2012 Sjølvsagt skal laveste styrefart holdes der forholdene tilseier det. Men heldigvis tåler båtene og folkene meir en slett sommerspeil. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Golden Gate 37 Svart 16.September.2012 Link til dette innlegget Svart 16.September.2012 Sjølvsagt skal laveste styrefart holdes der forholdene tilseier det. Men heldigvis tåler båtene og folkene meir en slett sommerspeil. Ikke alle dessverre. det er stor forskjell på f.eks fribord. speedbåter kan ha veldig lavt fribord spesielt akterut, og det er nå kjedelig å hente de fra bunnen pga hekksjøer... Sitér dette innlegget Før skjønte jeg ingenting - nå skjønner jeg ikke det heller Link to post
Sjeldenutpå Svart 17.September.2012 Link til dette innlegget Svart 17.September.2012 off, speedbåter burde blitt vist meir hensyn ja. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
littmild Svart 17.September.2012 Link til dette innlegget Svart 17.September.2012 Hvis båten er så lav i akterenden at den ikke tåler litt sjø bør den strengt tatt uansett legges med baugen ut. Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
Free Lillehammer Svart 17.September.2012 Link til dette innlegget Svart 17.September.2012 Er en speedbåt med for lav hekk egentlig sjødyktig? Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 17.September.2012 Link til dette innlegget Svart 17.September.2012 Ja, speed'en er i retning fremover - ikke i bakk/revers Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 17.September.2012 Link til dette innlegget Svart 17.September.2012 Har aldri prøvd å stå bak fram når jeg bakker men i en seilbåt med stort ratt som man kan stå "foran" hørtes jo det lurt ut. Da får man full oversikt aktover og det blir akkurat som å kjøre bil. Syns det hørtes ut som en sikkrere og bedre metode enn å stå og vri seg bakover. Kanskje de med første seilbåt intuitivt har skjønt hva som er best og de erfarne burde lære noe av de? Engelsk seilbåtopplæring foregår under de mest stressende forhold i tillegging og avgang en kan forestille seg, og her lærer elevene å stå foran rattet når de bakker. Når det kommer så langt at koordinasjonen er på plass oppe i hodet, kan de selvfølgelig stå som de vil. Når det gjelder fart så skjønner de fleste (men ikke alle) at stor fart gir størst skade ved ett uhell. Men en skal selvfølgelig ha tilstrekkelig manøverfart. Den vurderingen har også med hodet å gjøre. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 19.September.2012 Link til dette innlegget Svart 19.September.2012 På brygga vår er det heldigvis bare sjødyktige båter, men likevel prøver jeg å lage minst mulig bølger når jeg kommer inn.. ikke bare for andre båter men også for min egen del. Jeg har båtplass innerst ved en skrånende molo så jeg kan ikke rette opp før jeg sikter meg inn på båsen, samt at det er bestandig sidevind/strøm der.. de fleste som sitter på med meg tror jeg kommer til å bomme på båsen og at jeg skal inn i den ved siden av. Jeg tusler på tomgang i en svak bue og som regel holder det med et lite slag bakover når jeg er inni båsen så er det bare å hekte på fortøyninga Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.