index Svart 13.September.2012 Link til dette innlegget Svart 13.September.2012 Du trenger ikke tvile lenger. Har sett det flere ganger, og oftere og oftere, at baugpropellen benyttes i stedet for ratt/ror. ??? Jeg skjønner ikke helt denne hetsen mot baugpropeller. Om jeg hadde hatt en slik så hadde jeg da brukt den når det passet meg, ikke når det passer de som står på brygga! Hva er poenget med et slikt hjelpemiddel om man ikke skal bruke det? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Bitteliten Svart 13.September.2012 Link til dette innlegget Svart 13.September.2012 Ikkej bra! Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtunga Svart 13.September.2012 Link til dette innlegget Svart 13.September.2012 Er dette i det hele tatt lov ? Flere fot enn alder ? Ptuj ! Flere fot enn vintre, sa han vel, og det kan vel også ha noe med vestlandsklimaet å gjøre: 10 måneder høst og 2 måneder dårlig sommer Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Artekno Svart 13.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.September.2012 Ah.... Her kom det mye rart siden jeg startet denne over en pils i går kveld ja! Vet ikke om jeg skal "fyre på" eller legge litt olje på vannet. Men jeg skrev da ikke innlegget for å hisse opp folk heller. Som noen har skjønt så er poenget mitt at det går veldig fint å manøvrere særlig store seilbåter uten å måtte gi masse gass - forover eller bakover. De kan endog svinges ganske krapt uten baugtruster. Masse x Fart = Dyrt hvis det smeller. Og det er da ikke nødvendig å lage potensielle situasjoner heller. En moderne seilbåt glir veldig fint flere hundre meter i stille vann med motoren i fri. De er svært styrbare også. Min gamle også. Men det jeg ser er at svært mange kommer inn mellom bryggene med motor i gir. Og så må de gå rett fra til revers og gi gass som bare det pga den høye farten. Jeg syns det ser klønete ut, og som sagt, 12 tonn x 4 knop i trangt løp = potensiell fare. Bruk av baugtruster ja. Jeg har vel alltid tenkt at det er genialt på motorbåter. Men på en seilbåt?? Har liksom aldri helt skjønt vitsen med det. Har da manøvrert til dels store båter inn og ut av båtplasser og trange utehavner uten at tanken på baugtruster har streifet meg. Bruken varierer, og et lite støt nå og da for korreksjon kan da vel være greit. Men når skipper'n legger seg 90 grader på båsen sin og bruker baugtruster'n til hele dreieprosessen, da blir jeg ikke så veldig imponert. Det er da ikke SÅ trangt der, selv med båter på 40-46 fot som disse har. Som sagt, skrev ikke dette for å provosere. Hvor noen har fått den ideen fra skjønner ikke jeg. Mitt poeng er bare at det er lett å se hvem som er erfaren med båt og hvem som ikke er det. -Lett å høre er det også. Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post
Ingvarjg Svart 13.September.2012 Link til dette innlegget Svart 13.September.2012 Mitt poeng er bare at det er lett å se hvem som er erfaren med båt og hvem som ikke er det. -Lett å høre er det også. Hvorfor ikke gi dem et tips eller to da, hvis du attpåtil deler havn med noen som er nye i båt? Må iallfall være bedre enn å henge ut ferske båtførere på internett... Sitér dette innlegget Link to post
CB. Svart 13.September.2012 Link til dette innlegget Svart 13.September.2012 (redigert) - de som står bak-fram, har de skotuppene framover, mens nesa bakover? og hvordan skal man gjøre dette? - skal skoa peke framover, og så bøyer en seg framover og titter mellom beina? eller blir det "bak/fram/opp ned" Lurte også litt på dette Etter å ha tenkt meg litt om tenkte nok posteringsherren på pinnebåteiere med ror som stadig står bak frem Ellers er det da rimlig naturlig at en har litt styringsfart noe som varierer fra båt til båt. Trustere er til for å brukes, i tillegg lager den litt lyd samt at det er greit å markere misunnelsen noen har der en glir inn i en havn og titter ned på på småbåtfolket fra cb dekket . Redigert 13.September.2012 av Contraband (see edit history) Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
Bidevind Svart 13.September.2012 Link til dette innlegget Svart 13.September.2012 ??? Jeg skjønner ikke helt denne hetsen mot baugpropeller. ... Hvilken hets er det du mener? Jeg sier hva jeg observere av bruk av baugpropell. Jeg har ikke konkludert eller sagt hva jeg mener om det ! Sitér dette innlegget Link to post
nives Svart 13.September.2012 Link til dette innlegget Svart 13.September.2012 Er ein nytelse å se personer som i vanskelige forrhold demonstrerer god kontroll av båt og utstyr under finmanuvrering. Baugpropell eller ei.:) Viktigeste er vel at brukerene ar god kontroll over båten. Hvilken fart og motorkraft bestemmes mye av båttype og utstyr. I stille forrhold er det nok unødvendig å bruke mye fart og motor,og langt fra elegant. Kan nok flire av lyden av baugpropell for fendere og fortøyning er klargjort, Men om brukeren har god kontroll må det vere det viktigeste. Vi uten må i vanskelige forrhold stole meir på motor og fart , og det kan noen ganger se langt meir farlig ut,( og er det nok også) enn de som bruker baugpropell Sitér dette innlegget Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater. I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone. – H. L. Mencken Link to post
Mouche Svart 13.September.2012 Link til dette innlegget Svart 13.September.2012 Men det er et stort problem når en båt håndteres helt perfekt og kapteinen på skuta samtidig står det som visstnok er feil vei for da blir det helt uklart hvilket nummer i rekken denne båten er for denne eieren. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Woody Svart 13.September.2012 Link til dette innlegget Svart 13.September.2012 Jeg sier som Odd Børretsen: Det er ikke lett å legge til. Det krever øvelse. Jeg er enig i utsagnet hans, da det ikke er to dager helt like med hensyn til vind og strøm. Det som en dag går glatt, kan bli ødelagt av et vindkast neste dag. Tror kanskje trådstarter mente at det går an å ta det litt med ro, og ikke fosse fram til båtplassen , for så å bråstoppe og lage bølger og det som verre er. Sitér dette innlegget "It's difficult to build an ugly wooden boat." Link to post
Euklid Svart 13.September.2012 Link til dette innlegget Svart 13.September.2012 Er dette i det hele tatt lov ? Flere fot enn alder ? Ptuj ! Nei, jeg antar at slikt medfører umiddelbar kjølhaling. Skal man stille med egnet rep selv, eller står eksekusjonspeletongen for materiell? Det er formodentlig formildende at båt og eier er av samme årgang. Jeg ser selvsagt at trådstarter har helt rett i at noen kunne ha godt av å roe ned litt, men vet ikke helt om de det gjelder sitter her inne og venter på at gode tips skal komme strømmende. Husker en episode en vindstilledag i Lillsand i sommer, der en cabin cruiser kom susende inn i 6-7 knop uten fendere og klemte seg inn mellom to båter idet det ble gitt full fart akterover. Her skjønner jeg godt at de vettskremte naboene gav et hint om at en nok hadde kommet frem til brygga også med noe mindre fart. For min egen del har jeg tildels brukt sommeren på å finne ut av hvor tidlig det er kurant å sette motoren i tomgang, og jeg har stadig latt meg overraske; i flere tilfeller har det gått minst et par minutter fra jeg kutter motor til jeg er inne, og i rolige forhold er det stadig sig i båten. Sitér dette innlegget Link to post
Kristian_H Svart 13.September.2012 Link til dette innlegget Svart 13.September.2012 Syntes H-35 skal prøve å snu i eks Mossekanalen, så vil nok han ha baugpropell også :-):-) Sitér dette innlegget Link to post
CB. Svart 13.September.2012 Link til dette innlegget Svart 13.September.2012 (redigert) Odd Børresen er bare ekspert på skildringer, ofte også sågar riktig Etter å hatt båt siden jeg startet med vg jolle som 6 åring, pinnebåter samt motorbåter opp gjennom årene har jeg lært meg en ting. Om en kommer inn til en stille uthavn da siger en fremover. Korrigerer litt med truster som sannsynligvis ikke er nødvendig om det er blikk stille og en har promille på under 0,8 og alt er bare fryd og gammen. Blåser det må en korrigere, den eneste som kan ta den avgjørelsen er skipper i båten, ikke de på land som sannsynligvis sitter i le. Om det blåser litt hadde det vært hyggelig om også de på land bidro med å ta i mot fortøyning, noe som blir sjeldnere og sjeldnere, proporsjonalt med størrelse på båten større enn egen. Her har vi mye å lære, kanskje spesielt pinnebåteiere etter mitt syn. Kommer en som motorbåt og skal legge seg mellom 2 pinnebåter er helvete i gang Hvorfor er det slik ? Redigert 13.September.2012 av Contraband (see edit history) Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
Sjeldenutpå Svart 13.September.2012 Link til dette innlegget Svart 13.September.2012 Deler synet til Contraband her. Hadde fleire vert hjelpsomme når båter kom og gikk fra kai, så hadde kanskje styrefarten blitt begrensa til det minimale hos de fleste båter. Men å spekulere i følgene av teknisk svik ved forskjellige manøvrer, vil føre til tynnslitte nerver. Slik kan eg ikkje tenke. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
CB. Svart 13.September.2012 Link til dette innlegget Svart 13.September.2012 Som Sæbø sier. Noe av hovedproblemet i skjærgården er faktisk manglende evne fra båtfolk å hjelpe til. I gamle dager hoppet folk opp og var behjelpsomme, den tiden ser det dessverre ut er forbi ? Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
Guest Avmønstret# Svart 13.September.2012 Link til dette innlegget Svart 13.September.2012 Deler synet til Contraband her. Hadde fleire vert hjelpsomme når båter kom og gikk fra kai, så hadde kanskje styrefarten blitt begrensa til det minimale hos de fleste båter. Jeg skjønner overhodet ikke sammenhengen. Du/dere hevder at man må holde høy fart og bruke baugthruster på vei til/fra land hvis man ikke får hjelp med fortøyningene? Her må noen finne frem en teskje for i mitt hode er det stikk motsatt. Om jeg må fortøye/legge fra uten hjelp så går det i minst mulig fart slik at jeg har bedre tid til å rette opp/justere ved behov. Sitér dette innlegget Link to post
CB. Svart 13.September.2012 Link til dette innlegget Svart 13.September.2012 Dette har noe med fysikk å gjøre Pinkvin. Høyere båten er, større vindfang. Forutsetter naturligvis at det ikke er vindstille Dersom en skal legge til med høy og stor båt og det blåser er "fart" viktig i kombinasjon med truster. Når jeg nå nevner fart tenker jeg ei på hekkbølger men styringsfart. Den eneste som kan bedømme hvordan båten takler sidevind er skippern. I Pinnebåter er dette ikke noe problem, dere har kjøl samt lav luftmotstand (om dere ikke har laken oppe under tilegging da) Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
Mulligan Svart 13.September.2012 Link til dette innlegget Svart 13.September.2012 Syntes H-35 skal prøve å snu i eks Mossekanalen, så vil nok han ha baugpropell også :-):-) Er det noe problemer med det? Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 13.September.2012 Link til dette innlegget Svart 13.September.2012 Ok, klarer ikke dy meg... Man må ikke glemme at det faktisk finnes de der ute som overlater mye av navigeringen til "Vårherre", og stoler på at "Han" vil føre skuta trygt fra/til lands. Og når "Han" har xx antall skuter som må styres samtidig, er det ikke rart om det benyttes litt for høy fart og at det kanskje går noen propeller og undervannshus på nærliggende båter i forsøket på en trygg ferdsel... Kjetil S Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Vestkystseiler Svart 13.September.2012 Link til dette innlegget Svart 13.September.2012 Syntes H-35 skal prøve å snu i eks Mossekanalen, så vil nok han ha baugpropell også :-):-) Nå var det vel bruk av baugpropell på seilbåter TS synes var unødvendig. Og en seilbåt, ihverfall med aksling, kan snu rundt sin egen akse uten bruk av baugpropell men ved hjep av propwalk. Om denne manøveren er mindre støyende enn bruk av baugpropell, er en annnen sak........ Sitér dette innlegget Link to post
CB. Svart 13.September.2012 Link til dette innlegget Svart 13.September.2012 (redigert) Pinnebåter trenger neppe truster etter mitt syn.......... dog kanskje over 80 ft Redigert 13.September.2012 av Contraband (see edit history) Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
Xtian Svart 13.September.2012 Link til dette innlegget Svart 13.September.2012 Vet ikke om jeg skal "fyre på" eller legge litt olje på vannet. Neida, køl på! I det siste har Bavaria-eierne lært å seile, og trådene med het... eh, diskusjon mener jeg, av disse har avtatt, så vi må finne på noe annet å krangle om nå når høsten nærmer seg. Men det er et stort problem når en båt håndteres helt perfekt og kapteinen på skuta samtidig står det som visstnok er feil vei for da blir det helt uklart hvilket nummer i rekken denne båten er for denne eieren. Han har helt sikkert leid båt i Kroatia hver sommer i en årrekke, og vært mannskap på onsdagsregattabåtene hver vår og høst før han nå endelig har kjøpt seg egen. Altså første båt... Men ellers synes jeg da argumentene tråden startet med er høyst relevante. Har man vent seg til å legge til med minst mulig ratting med gassen, og berhersker å sige pent inn med motoren på tomgang og i fri, står man sterkere den dagen motoren ikke vil og man må klare seg med å seile inn. Christian 8-) Sitér dette innlegget Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt. Link to post
Gabi Svart 13.September.2012 Link til dette innlegget Svart 13.September.2012 Er det ikke ofte slik at hvis man har lang erfaring trenger man kanskje ikke baugtruster i like stor grad som nybegynnere? Fordi man er flink til å mestre båt og vær strømforhold? Mens nybegynnere som meg gjerne kunne ha tenkt meg det innimellom? En gammel ringrev i båthavna mi er ganske lei av at endel båter kjører for fort i båthavna. Han har fått skader på jolla si etpar ganger pga høye bølger. Så det er nok reelt at noen kjører unødvendig fort. Flere jeg vet om har ganske bra fart inn i båsen og full fart i reverse for å bremse. Det er visstnok for å motvirke at sidevind tar båten. Jeg er veldig forsiktig og lirker meg inn med full fenderføring. Men må lære meg p ha littegrann større fart og mer riktig kurs/sving for å få det til i sidevind. Kunne gjerne tenke meg både bau og hekktruster innimellom. Men jeg blir flinkere stadig vekk da... Sitér dette innlegget Link to post
Kristian_H Svart 13.September.2012 Link til dette innlegget Svart 13.September.2012 Er det noe problemer med det? Nei selvsagt ikke, men jeg har sett noen spennende manøvre. Og jeg kan se dør meg at uerfarne ser på dette som en ekstra trygghet, men man skal ikke glemme at man har ror. For å få det klart har jeg ikke baugpropell men bakker gjerne inn i båsen med god fart så jeg ikke mister baugen. står sideveis med gassen under meg og rattet i høyre hånd når jeg bakker, siden det tydligvis har mye å si! Sitér dette innlegget Link to post
Kire Svart 13.September.2012 Link til dette innlegget Svart 13.September.2012 nabo båten i min havn har bakket inn i min båt med bruceankeret sitt og det var takket være nettopp farten hans. har sagt klart ifra at neste gang skjærer jeg av pinnen hans mens han sitter fastbunnet til en vinsj. Så har vi en annen idiot som alltid kommer med brum og brask inn i havna med en Fairline 38 targa og har med seg reker og krabber i hekksjøen og den er så stor at han klarer f... ikke å bakke inn i sin egen bås engang....så jeg gikk bort til han og sa ifra at nå er det nok for i år. Han beklaget, men tror fortsatt ikke at han forsto. (sist holdt kjerringa hans på å dette i vannet fra dollbordet av egne bølger) artige folk de der med fart inn i havn. Contraband skrev: om en skal legge til i vind: er "fart" viktig i bombinasjon med truster. Den forsto jeg ikke, da hvilken truster er det som har god effekt i fart. Det er forskjell på fart og å bruke krefter som hjelp. Avsdrift når man legger båten i ro tar som regel litt tid selv i vind... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.