hifo Svart 13.September.2012 Link til dette innlegget Svart 13.September.2012 Denne forstod jeg ikke....hva er det "korrekte" - de som står bak-fram, har de skotuppene framover, mens nesa bakover? og hvordan skal man gjøre dette? - skal skoa peke framover, og så bøyer en seg framover og titter mellom beina? eller blir det "bak/fram/opp ned" Konge Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Artekno Svart 13.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.September.2012 Lurer på om jeg skal videofilme i smug med iPhone neste gang jeg ser "ulækker" innferdsel inn blant bryggene og smøre ut på Youtube!! He he! -Godt å se at mitt budskap faktisk ble forstått av dere, etter hvert. Ble litt i tvil i starten da noen åpenbart trodde jeg bare var ute og trollet. Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post
Free Lillehammer Svart 13.September.2012 Link til dette innlegget Svart 13.September.2012 Tillegging er vel noe av det minst trivelige jeg gjør på sjøen. Gribbene litt opp i åra med litt for mye kulemage står og myser fra sin egen rekke lett småristende på hodet. Spiller liten rolle hvordan man legger til - de finner alltid noe å sette fingeren på... Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 14.September.2012 Link til dette innlegget Svart 14.September.2012 Tillegging er vel noe av det minst trivelige jeg gjør på sjøen. Gribbene litt opp i åra med litt for mye kulemage står og myser fra sin egen rekke lett småristende på hodet. Tillegging og manøvrering i trange havner er noe av det jeg liker best. Nyter litt å se skuffelsen i øynene på narvestadene som står og håper på at noe går galt. Når de samme herrer kåler opp litt når de selv skal gå litt senere, skal jeg ærlig innrømme at jeg fryder meg litt.... Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
-morten- Svart 14.September.2012 Link til dette innlegget Svart 14.September.2012 Dette ble lit av en tråd! Jeg er i den glade heldige situasjonen at jeg bor et stykke godt nord for Sinsen krysset, så jeg slipper krigen mellom pinnebåter og båter med oljebrenner i kjelleren. Å legge til med båt er intet annet enn trening. alle kan klare å legge til uten å ødelegge brygger eller båt. alt handler om planlegging og det å kjenne båten sin selv. Jeg har lært Navigasjon og manøvrering i Marinen og der la vi til med 120 fots båt på 160 tonn uten bauproppell.. Vi hadde dog 3600HK per spak. Alle er ikke like flinke til å legge til, og alle kan gjøre feil eller kalkulere feil i forhold til strøm bølger og din egen fartt.. Jeg er ikke motstander av thrustere. Det finnes jo mange sære konstruksjoner som stort sett vil bare i den retning kjølen går, og som virkelig har behov for sideveis hjelp. De fleste moderne cabincruisere og seilbåter mellom 20-40 fot tror jeg nok er ganske greie å legge til med selv uten thruster. I steden for å irritere hverandre bør vi jo heller som ansvarlige båtfolk hjelpe hverandre enten vi kjører seilbåt eller motorbåt, enten vi er folk i båt eller båtfolk!! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Bitteliten Svart 14.September.2012 Link til dette innlegget Svart 14.September.2012 . Jeg har lært Navigasjon og manøvrering i Marinen og der la vi til med 120 fots båt på 160 tonn uten bauproppell.. Vi hadde dog 3600HK per spak. Og litt flere folk tllgjengelig på dekk kanskje Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 14.September.2012 Link til dette innlegget Svart 14.September.2012 ... Om jeg må fortøye/legge fra uten hjelp så går det i minst mulig fart slik at jeg har bedre tid til å rette opp/justere ved behov. Jeg har ikke truster og kan ikke si at jeg har savnet det heller, men mine beskjedne 34' er temmelig lett håndterlig. Jeg kjører alltid rolig inn i havn og ikke i 3-4 knop som trådstarter snakker om. Inn i båsen når jeg er alene og det blåser 90* fra båsen, trenger jeg derimot å ha vesentlig høyere fart og bruke mer motorkraft enn når det er nesten vindstille. Jeg har ca 90% av mine båtturer alene og når det blåser friskt fra siden, har jeg ingen mulighet til å legge til sakte. Da er det om å gjøre å holde siget i båten helt til jeg er godt inne i båsen og så gi nok gass akterover til at båten stopper (den er allerede satt i revers FØR jeg starter svingen, da vet jeg at gearet funger og litt revers hjelper også til at båten svinger så å si 90 grader) . Så har jeg spring liggende klart med en løkke som er tilpasset midtre kryssholt. Når jeg har satt på det, er båten i praksis fortøyd og jeg kan rolig feste resten av fortøyningene. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
-morten- Svart 14.September.2012 Link til dette innlegget Svart 14.September.2012 jo da det hjelper med 5m lange båtshakker og en mann til hver fortøyning, men båtshakkene ble skjeldent brukt. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Mouche Svart 14.September.2012 Link til dette innlegget Svart 14.September.2012 nabo båten i min havn har bakket inn i min båt med bruceankeret sitt og det var takket være nettopp farten hans. har sagt klart ifra at neste gang skjærer jeg av pinnen hans mens han sitter fastbunnet til en vinsj. Så har vi en annen idiot .... Mye tyder på at det ikke er lang mellom idiotene i den havnen din. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
hanto1 Svart 14.September.2012 Link til dette innlegget Svart 14.September.2012 Min båt har mye vindfang og beskjeden kjøl, så hvis vinden er frisk må man ha god fart for å holde styringen. Baugpropell er også greit og ha både med tilegging og under fiske. På en del halvplanere er baugpropell nødvendig og burde vært utdelt på "blå resept" Tar det ellers pent og rolig inn og ut av havn. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 14.September.2012 Link til dette innlegget Svart 14.September.2012 På 70-80 tallet var det lengt fra allemannseie med baupropell da de fleste halvplanere her til lands ble konstruert.. f.eks Scand Baltic Atlantic, Wiking28 Fjord 880 Nord West 900 osv. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Bitteliten Svart 14.September.2012 Link til dette innlegget Svart 14.September.2012 På 70 og 80 tallet hadde vi ikke PC og mobiltelefon heller - da kunne vi ikke syte offentlig om alle andres dumheter som i dag heller. Tenk hvilket utrolig trist liv man hadde da. Sitér dette innlegget Link to post
Haba Svart 14.September.2012 Link til dette innlegget Svart 14.September.2012 - da kunne vi ikke syte offentlig om alle andres dumheter som i dag heller. Synes ikke det er syt å gjøre oppmerksom på problemer andre kan bli utsatt for hvis en ikke viser omtanke og hensyn. Dessverre er det ikke bare tankeløyse, men "jeg må være først, så byder meg en stemme" syndromet som er drivkraften. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 14.September.2012 Link til dette innlegget Svart 14.September.2012 Tillegging er vel noe av det minst trivelige jeg gjør på sjøen. Gribbene litt opp i åra med litt for mye kulemage står og myser fra sin egen rekke lett småristende på hodet. Spiller liten rolle hvordan man legger til - de finner alltid noe å sette fingeren på... Kan kjenne det litt i magen på vei inn noen ganger men prepper meg selv med at jeg driter i de som evt. måtte sitte og glane og mene noe. Negativt stress vil jo fort kunne føre til at en faktisk gjør feil som en ellers ikke ville gjøre. Ser det samme når fruen skal parkere bil. Den må parkeres rett og fint innenfor oppmerkingen om det så må koste to ekstra inn/ut manøvreringer. For står bilen skjevt så syns hun det er pinlig, og når hun prøver å få den rett og må romstere ekstra pga det så er det også pinlig. Catch 22. Så min oppskrift på bilparkering er å godta alle mulige skjevheter så lenge jeg ikke står utenfor feltet og kan få bot pga det eller kommer så nær andre biler at jeg ikke kommer meg ut av bilen. Noe fruen selvsagt ikke liker siden bilen da ofte står på halv åtte. Prøver å legge til med godt humør uten å jage opp steminga ovenfor hverken meg selv eller frua og ungene. Og blir det skivebom så er det å prøve igjen, og da får man faktisk ofte hjelp. Bare å glise om en kløner og evne å flire av seg selv. Om man blir for selvhøytidelig og stiv i overleppa så lykkes jo gribbene med kulemave i sitt forsett og man ender opp som en selv. Noen ganger har jeg måtte stikke baugen inntill og dradd båten på plass longside vha fortøyningene etterpå i stedet for å prøve å kline sia inntilll med en gang via fabelaktig manøvrering. Noen ganger har jeg stukket baugen inn og kasta meg i gummibåten og rodd dreggen ut i en sjitfart fordi jeg ikke har hatt kontroll nok til å få kasta dreggen på vei inn osv. Og en god båtsak er jo ikke å forakte om ens egen kløning fører til nærkontakt. Båtsaker av type teleskop er forresten noe drit når en skal skubbe unna..... Hva andre måtte mene om slik kløning driter jeg i, prøver i allefall å late som jeg driter i det og ta det med et glis, for det hjelper. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 14.September.2012 Link til dette innlegget Svart 14.September.2012 Det er ikke tifeldig at mange med Baltic, Atlantic, Wiking eller Fjord etc halvplanere har ettermontert baugpropell. Har aldr hørt noen påstå at Wiking 28 er letthåndterlig uten baugpropell. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 14.September.2012 Link til dette innlegget Svart 14.September.2012 Det er hvertfall lett å se hvor mye bedre kontroll og forståelse for fysikken i manøvrering de som lærte seg og kjøre strak aksel i singel og dobbelt installasjoner uten thrustere for endel år siden kontra "joystickgenerasjonen". Mange greier jo knapt å få båten til kai om thrusterene slutter å virke. Thrustere er et fantastisk hjelpemiddel, men hjelper enda mer å mestre thrusterløs manøvrering. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Artekno Svart 14.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.September.2012 Å legge til med selv store seilbåter, med litt trening, finner jeg å være veldig enkelt. Større motorbåter er nok mye verre. Men igjen, sakte fart og "støte" med propellstrømmen over roret er ofte beste måten å få til en kontrollert og elegant avslutning på båtturen. Høy fart, masse gass på reversen og voldsom bruk av baugtruster ser i beste fall klønete ut for andre, om man bryr seg. Men det er også aspektet med høyere risiko for omgivelsene. Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post
-morten- Svart 14.September.2012 Link til dette innlegget Svart 14.September.2012 På 70 og 80 tallet hadde vi ikke PC og mobiltelefon heller - da kunne vi ikke syte offentlig om alle andres dumheter som i dag heller. Tenk hvilket utrolig trist liv man hadde da. Ja helt utrolig vi kom oss gjennom 70-80 tallet! Vi lekte i sandkasser som ikke hadde EU godkjendt sand og klatra i trær! Ikke meldte dem fra om ekstremvær og ikke viste vi hva fotballfruene gorde på fritida!! og fasttelefon var det jo ikke alle som hadde heller! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Mulligan Svart 14.September.2012 Link til dette innlegget Svart 14.September.2012 På 70 og 80 tallet hadde vi ikke PC og mobiltelefon heller Mjo, det hadde vi. Mobiltelefon (OMT450) kom i drift i Norge i 1966. Z8/Z80 maskiner som kjørte CP/M ble tatt i bruk i 1979. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 14.September.2012 Link til dette innlegget Svart 14.September.2012 Da jeg var barn hadde vi ikke TV. Og når vi skulle på butikken måtte vi ha med merker for kvoten på melk vi kunne få kjøpe. Den tiden kalles "etterkrigstiden". Men vi hadde det godt den gang også, spesielt da far fikk låne en robåt og vi dro ut og fisket makrell. Men å klare meg uten mobiltelefon, kabel-TV og mobilt internett nå? Da hadde livet gått i grus. Lars H. pt. på Oscarsborg Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
småbåtentusiasten Svart 14.September.2012 Link til dette innlegget Svart 14.September.2012 Om det blåser litt hadde det vært hyggelig om også de på land bidro med å ta i mot fortøyning, noe som blir sjeldnere og sjeldnere, proporsjonalt med størrelse på båten større enn egen. Her har vi mye å lære, kanskje spesielt pinnebåteiere etter mitt syn. Kommer en som motorbåt og skal legge seg mellom 2 pinnebåter er helvete i gang Hvorfor er det slik ? Seriøst? Jeg mener seriøst at det er om å gjøre å klare seg med minst mulig av moralfilosofiske og globale politiske grunner. Men det manifisterer seg ikke i form av misunnelse mot de som har mer eller velger større båt. Jeg har også til gode å se at store båter ikke blir hjulpet. Men kanskje følelsen er slik hos dem som står på broa i den store båten. I tilfelle har vel Jante initiert en nær selvoppfyllende profeti. Sitér dette innlegget Link to post
Jernbåten Svart 14.September.2012 Link til dette innlegget Svart 14.September.2012 Men å klare meg uten mobiltelefon, kabel-TV og mobilt internett nå? Da hadde livet gått i grus. Lars H. pt. på Oscarsborg Det er noe der. Jeg har abstinens nå som AIS'en min er inne til reklamasjon. Selv om jeg sitter på en jerngreie midt ute i Nordsjøen og skal være der i tre uker. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 14.September.2012 Link til dette innlegget Svart 14.September.2012 Hvilken AIS er det du har? Jeg er også uten AIS etter at to enheter fra Digital Yacht har dødd. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Sjøtunga Svart 14.September.2012 Link til dette innlegget Svart 14.September.2012 (redigert) Mobiltelefon (OMT450) kom i drift i Norge i 1966. Mnja... bortsett fra at det het OLT (Offentlig Landmobil Telefoni), frekvensen var 160 MHz, og at det var sånn cirka like mye telefon som dagens maritime VHF er telefon. Redigert 14.September.2012 av Sjøtunga (see edit history) Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
quantumduck Svart 14.September.2012 Link til dette innlegget Svart 14.September.2012 Stemmer bra for min del, står gjerne vendt mot fartsrettningen når jeg bakker, og ganske riktig det ER min første seilbåt er det sånn at mot fartsretningen når man bakker blir å stå vendt framover? Må innrømme det bli rmye sidelengs på meg, enten jeg bakker eller seiler framover... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.