Popeye83 Startet 14.September.2012 Del på Facebook Startet 14.September.2012 Hei, jeg har vært i kontakt med Garmin sin kundeservice flere ganger den siste uka og er overasket over hvordan de opererer. Jeg har en Garmin 4010 kartplotter der strømkontakten på baksiden er skadet slik at den får dårlig kontakt og noen ganger mister strømmen under bruk. Plotteren er over 5 år og jeg har ingen problemer med å lodde på en ny kontakt selv så jeg kontakter Garmin via e-post for å kjøpe en ny kontakt. Jeg bruker plotteren ukentlig hele året så jeg vil unngå og sende den bort på service i flere uker. Kundebehandlerene henviser meg høflig til service-siden deres slik at jeg får sent inn plotteren til serviceavdelingen. Jeg forsøker å forklare at jeg kun trenger en ny kontakt og vil unngå og sende plottere ifra meg. Garmin svarer igjen at det går ikke an, og etter noen flere mail frem og tilbake kommer vi ikke noe lenger enn at de har et system/policy der hvert minste problem må inn til serviceavdelingen for at de skal bestemme hva som skjer. Jeg spør også om hva timesprisen serviceavdelingen tar er, men det kan de heller ikke svare meg på før plotteren er mottatt på serviceavdeligen. Jeg ringer også supportavdelingen i et håp om at det er lettere å få de til å forstå over telefon, men svaret er akkurat det samme der. Er dette en vanlig policy blant forhandlere, og at jeg ikke har fulgt med i timen? Jeg kan ikke huske at dette har vært noe problem i andre bransjer. Har jeg deler som må skiftes på bilen er det aldri noe problem å bestille disse hos en merkeforhandler og skifte de selv så lenge det er utenfor garantitiden. Bør jeg bare krype til korset og sende inn plotteren, noe som sikket vil koste meg flere tusen i frakt, timepris og ny del, selv om jeg lett hadde gjort det selv? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 14.September.2012 Del på Facebook Svart 14.September.2012 Hvordan begrunner de denne praksisen? Sitér dette innlegget Link to post
Popeye83 Svart 14.September.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.September.2012 De begrunner den bare med at det er sånn systemet deres er og det kan ikke forandres... Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 14.September.2012 Del på Facebook Svart 14.September.2012 Er det i det hele tatt Garmin du skal ringe til ? Det pleier å være serviceprovideren som tar seg av dette, men om de styrer servicen selv så er jo det litt spesielt, eller ? I databransjen er det slik at du ikke får en skrue fra HP, Acer, Toshiba, Sony, Lenovo osv. Det tas hånd om av andre. Enten serviceprovider (ekstern), distributør av produktet eller egne deledistributører. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 14.September.2012 Del på Facebook Svart 14.September.2012 Så glem hele sjappa. Garmin lager ikke denne kontakten selv, det er sikkert en hardwareprodusent i kina som har laget den og kanskje finner du den her? https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_no/elfa/init.do?toc=20013 Sitér dette innlegget Link to post
Popeye83 Svart 14.September.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.September.2012 Jeg har spurt de på kundeservice om det er mulig å få snakke med/e-postadressen til selve serviceavdelingen, men det var ikke mulig fordi all kontakt skulle gå via kundeservice/supportavdelingen. Så om det faktisk er garmin selv som gjør servicereparassjoner tør jeg ikke svare på, men de er tydeligvis knyttet tett til hverandre. Kontaktskjemaet for å sende et produkt på service ligger også på Garmin sine egene sider. Sitér dette innlegget Link to post
Bonita I Svart 14.September.2012 Del på Facebook Svart 14.September.2012 Eller søk opp en bedrift i ditt område som har service på Garmin, kanskje de er mer fornuftig: I mitt nærområde er Bergen Maritim Elektro de jeg har henvendt meg til, og de har alltid velvillig stilt opp med råd, veiledning og justeringer - uten at det har kostet skjorten. Et annet alternativ er å sende mail til Garmin USA og sjekke om du kan få delen derfra. Sitér dette innlegget BONITA I Link to post
Ingar Svart 14.September.2012 Del på Facebook Svart 14.September.2012 De begrunner den bare med at det er sånn systemet deres er og det kan ikke forandres... Men har du spurt hvorfor systemet er sånn....? Fordi det 'alltid har vært sånn' er en mildt sagt syltynn forklaring... men det var ikke mulig fordi all kontakt skulle gå via kundeservice/supportavdelingen. Fint om du kan tipse dem om denne tråden, du kan benytte brev-ikonet nederst på siden. Sitér dette innlegget Link to post
Popeye83 Svart 14.September.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.September.2012 kanskje finner du den her? https://www.elfaelek...it.do?toc=20013 Takk for tipset "DieselDahl" Jeg skal se om de har rett kontakt etter å ha studert den i plotteren nærmere. Men har du spurt hvorfor systemet er sånn....? Ja, jeg spurte hvorfor det måtte være så tungvint, men det var altså sånn systemet de hadde var og ingenting av det jeg og kundebehandleren diskuterte kunne forandre noe på det... Jeg skal sende de et tips om diskusjonen vår. Det hadde jo vært interessant om de tok seg tid til å svare. Sitér dette innlegget Link to post
nnerland Svart 14.September.2012 Del på Facebook Svart 14.September.2012 Om dette er selve connectoren/penetratoren som sitter i selve Garmin uniten ? I så fall tror jeg at jeg hadde funnet meg en annen løsning som eks, et sett hos elfaelek med han og hun for så og skifte begge deler selv :o.. Makan til kundebehandlig :( Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 14.September.2012 Del på Facebook Svart 14.September.2012 har knekt noen strømkontakter på mindre garminer som G126/G128 , aldri vært noe problem å få kjøpt de i løs vekt via forhandlere som får levert fra Belanor. (Men disse krever ikke lodding da..) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
abbor Svart 14.September.2012 Del på Facebook Svart 14.September.2012 Prøv Garmin Europe i UK, de er mye mer serviceminded enn Garmin Norge. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 14.September.2012 Del på Facebook Svart 14.September.2012 Prøv en mail til Seatronic Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 14.September.2012 Del på Facebook Svart 14.September.2012 Legg inn skambud på denne:http://www.ereplacementparts.com/garmin-parts-c-156688.html?gclid=CN_nxP_ctbICFaSXcAodEzMAng Sitér dette innlegget Link to post
Popeye83 Svart 15.September.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.September.2012 Da tror jeg at jeg har funnet rett kontakt hos Elfa. https://www.elfaelek...91-52&toc=20173 Koster hele 47kr +mva:) Skal gi en tilbakemelding når jeg har fått sjekket om den passer/montert den. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 15.September.2012 Del på Facebook Svart 15.September.2012 Garmin svarer igjen at det går ikke an Hm, høres ut som Apple ... Sitér dette innlegget Link to post
forskern Svart 16.September.2012 Del på Facebook Svart 16.September.2012 (redigert) Jeg skjønner hvorfor Garmin velger en slik policy, men synes det er dårlig kundebehandling at de ikke kan forklare grunnen. Service og reparasjoner er vanskelig å gjøre til god butikk i mange bransjer - det må ofte ses på som en del av kostnadene ved det å selge produktene. Jeg forstår at Garmin ønsker å redusere kostnadene ved en service/reparasjonsavdeling/delelager mest mulig. En grei måte å løse det på er å henvise forbrukerne til den selgeren man faktisk kjøpte produktet av. Da kan de begrense kontaktflaten til autoriserte forhandlere og det vil være effektiviserende. En annen måte å sikre seg økonomisk på er nettopp å kreve at produkter som skal repareres må sendes inn til serviceavdelingen. Da kan de ta betalt for den tiden det faktisk medgår å finne reservedel (er). Det er klart det finnes andre løsninger som gjorde at DU kunne få kjøpt reservedelen og at Garmin kunne få dekket sine kostnader ved kundebehandlingen. Et "800-et-eller-annet" nummer til service-/deleavdelingen ville gjøre at de fikk betalt for tiden som medgikk til å finne riktig reservedel. Men ut fra tidligere diskusjoner her på forumet så virker det som mange synes det er urimelig også. Det finnes selvsagt en tredje løsning som vel er den du etterlyser: At vi forbrukere skal få direkte tilgang til servicepersonale og delelager. Det hadde vært en utmerket løsning for deg, men hadde gjort Garmin-produktene enda litt dyrere og flere av oss ville importert fra utlandet. Personlig synes jeg det hadde vært en dårlig løsning. Jeg regner ikke med at du er enig i min vurdering, men jeg støtter deg uansett i at det er dårlig av kundeservice å ikke gi en ærlig forklaring på firmaets policy. Det synes jeg du og vi andre forbrukere bør kunne forvente. Redigert 16.September.2012 av forskern (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nnerland Svart 24.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2012 hvordan gikk det Popeye ? passet kontakten ? Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 24.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2012 Tror vi er i en overgangsfase... Konkurransen mot nettet begynner å bli knallhard! Først skal forhandleren kjempe for å holde prisene på aparatene så lav som mulig. Så skal de gi rimelig service, support OG deler. Service og support KOSTER! Timepris på service-verksted (uansett bransje) er mellom 500 og 900 kr/time (for å dekke lønn, sos. utgifter, husleiei, strøm, telefon+++). Med serviceverksted mener jeg også lagerhold, regnskap+++ (I tillegg er det endel bedriftsledere som enda ikke har forstått verdien av nettopp service og support!!Men DET er en annen skål!) Et eksempel: Jeg kjøpte ny radar av anerkjent merke fra USA. Butikkpris her var 21.000,- 5 dager etter bestilling nettet, kom samme radar på døra her til 12.400,- Inkl. frakt, toll og mva! Sjøl har jeg såpass forstand på denne bransjen at jeg ikke kan forvente at lokal "radarsjappe" skal gi meg samme support og service, som om jeg hadde kjøpt radaren der. Er redd denne utviklingen bare vil eskalere. På grunn av prisene, OG forhold som strengstarteren erfarer. I tillegg er det mye "cowboy-virksomhet" innen netthandel også. Nå i "starten". Noe som vil bedres etterhvert som det ryktes hvem som er bra på Support, Service OG Pris. Noe som KAN være lurt, er å sjekke FØR man handler hvilken nettbutikk som også selger enklere reservedeler (kontakter, brytere osv.) Å sende radaren min over til USA for rep / service, KAN kanskje gjøres, men med f.eks. en VHF til 2-3 lapper, ville jeg aldri tenke på det. Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Popeye83 Svart 25.Oktober.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Oktober.2012 (redigert) Hei, jeg har fått kontakten fra Elfa og monterte den nå i helga. Den var 98% lik orginalen, det var kun litt forskjellig tykkelse på de strømførende pinnene i kontakten, men ikke værre enn at den kunne presses på og ha god kontakt. Kontakten var også enkel å skifte. Bare å splitte plotteren, klippe de to kablene og lodde på den nye kontakten. Kostet meg ca 100kr inkludert frakt. Nå skal det også sies at Garmin kontaktet meg etter at jeg tipset de om dette innlegget. De beklaget at jeg følte meg dårlig behandlet og sa at jeg skulle ha blitt satt over til serviceavdelingen i slike tilfeller, så de kunne hjelpe meg. Jeg fikk også et direktenummer jeg kunne nå de på. Det var jo bra det men det er jo litt merkelig at de fire forskjellige kundebehandlerene jeg snakket med på forhånd ikke var klar over dette. Jeg snakket ikke noe mer med Garmin etter dette fordi kontakten fra Elfa allerede var i posten. Redigert 25.Oktober.2012 av Popeye83 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 25.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2012 Kanskje det er slike innspill noen forhandlere TRENGER? Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Worry II Svart 25.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2012 (redigert) Kanskje det er slike innspill noen forhandlere TRENGER? Sant nok, det ! Bare det at Garmin ikke er en forhandler. Det er der problemet er i utgangspunktet her. Det er Garmin sine forhandlere som skal ta seg av dette, ikke Garmin selv.. Bare for å presisere hva jeg mener.. Du ringer ikke til Volvo om du trenger ny lyktespyler, det er det Bilia som skal ta seg av. Du ringer ikke Mercury om du trenger nytt oljepåfyllingslokk, det er det Bakken Motor eller andre forhandlere som tar seg av. Du ringer ikke HP om du trenger nytt tastatur til laptoppen, det er det EET og Convena som tar seg av. osv.. Jeg tror opplevelsen av servicen til de respektive produsentene blir mye bedre om man henvender seg til de respektive forhandlere eller serviceproviderne for merkene ! De aller fleste store produsentene har satt bort reservedels-salget sitt til forhandlere, nettopp fordi disse er bedre til å ta seg av dette enn produsenten selv. Redigert 25.Oktober.2012 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Stephan Svart 25.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2012 De beklaget at jeg følte meg dårlig behandlet [...] Et eksempel på den nymotens måten å "beklage" på. De beklager ikke sin egen dårlige kundebehandling, bare et du føler deg dårlig behandlet. Og det er jo noe helt annet. Stephan Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.