Morten:) Startet 14.September.2012 Link til dette innlegget Startet 14.September.2012 Holder i disse dager på med å innstalere baugpropell og da dukker det opp noen spørsmål om hvordan best mulig legge opp strøm til dette. Tenker å bruke eget batteri ved baugpropell så det blir jo et spørsmål om lading av dette, det er ankervinsj i baugen og dit går det noe som kan minne om 70mm2 kabler fra forbruksbank men hvordan kan dette mest fornuftig kobles sammen. Skulle jo ikke være nødvendig å legge nye dyre kabler. Morten Ser dette er diskutert i forumet men finner ikke helt ut av dette. Sitér dette innlegget Link to post
Free Lillehammer Svart 14.September.2012 Link til dette innlegget Svart 14.September.2012 Det tekniske er ikke så krevende. Mer fundamentale utfordringer man må ta stilling til: https://baatplassen.no/i/topic/95250-ekstra-batteri-til-baugtruster/ Sitér dette innlegget Link to post
Vidar B Svart 14.September.2012 Link til dette innlegget Svart 14.September.2012 Dette løser du enkelt ved å kjøpe et strømrele som heter "Sure Power 1315". Kabelkvadrat 35mm2 mellom dine eksisterende kabler, og til batteriet til baugpropellen. La dette releet føle på + og - terminalene på baugpropellen. Dette releet føler spenning begge veier, og kobler ut ved overbelastning(etter min hukommelse akkurat nå!). Releet er minus-styrt og på denne ledningen setter du på et vanlig voltsensitivt rele for eks" bep eller biltema". Denne ledningen kobler du til din eksisterende minuskabel. Har selv denne løsningen i seilbåt med 7 hk baugpropell fungerer perfekt. Når du slår av motoren bryter volt-releet minus kabelen til sure power 1315 og denne slår seg da av. Sitér dette innlegget Link to post
Morten:) Svart 15.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.September.2012 Hei dette høres ut som en bra måte å gjøre det på, skal se litt på de mulighetene der. Takk Morten Sitér dette innlegget Link to post
tomfro Svart 15.September.2012 Link til dette innlegget Svart 15.September.2012 Og montere ekstrabatteri samt et relee vil ikke det bli like dyrt som å legge 70 eller 95 gjennomgående frem til trusteren. Ved og trekke fra forbrukerbanken kan du også tilknytte annet forbruk på veien frem. Sitér dette innlegget Link to post
FredT Svart 15.September.2012 Link til dette innlegget Svart 15.September.2012 Han har jo alt 70mm2 frem til ankervinsj - hvorfor ikke bare parallellkoble trusteren til de?. Den trekker vel ikke stort mere enn vinsjen og de blir neppe kjørt samtidig - trusteren oftest bare sekunder om gangen. Sitér dette innlegget Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole Link to post
Zach Svart 15.September.2012 Link til dette innlegget Svart 15.September.2012 Det er MANGE tråder om samme emne her på PB. Har dere forsøkt med SØK? Jeg er temmelig sikker på at dere finner mange svar. Det er neppe noen god løsning å bruke forbruksbatteri til baugpropell (eller ankervinsj). Hvis forbuk er nedtappet - som det ofte kan være etter feks. å ha ligget i uthavn, behøver det ikke være mye futt igjen til å kjøre baugpropellen som krever god spenning for å funke OK. Det er vanlig å bruke startbatteriet eller eget batteri til baugpropellen. Sitér dette innlegget Link to post
Free Lillehammer Svart 15.September.2012 Link til dette innlegget Svart 15.September.2012 Det er neppe noen god løsning å bruke forbruksbatteri til baugpropell (eller ankervinsj). Det er vanlig å bruke startbatteriet eller eget batteri til baugpropellen. Baugpropellen trenger mengder på kort tid. Dette harmonerer med startbatteriegenskapene. Forbruksbatteriene er ment å gi små menger over lang tid. Sitér dette innlegget Link to post
Morten:) Svart 15.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.September.2012 Og montere ekstrabatteri samt et relee vil ikke det bli like dyrt som å legge 70 eller 95 gjennomgående frem til trusteren. Ved og trekke fra forbrukerbanken kan du også tilknytte annet forbruk på veien frem. Nå ligger det 70mm2 frem til ankervinsj i baugen og slik jeg skjønner det anbefalt og en fordel med et eget batteri her. Synes ikke disse kablene er gode nok for og drifte baugpropellen men helt klart gode nok for ladestrøm. Da bør man også kunne skille dette batteriet fra forbruksbanken som Zach her er inne på. Det er MANGE tråder om samme emne her på PB. Har dere forsøkt med SØK? Jeg er temmelig sikker på at dere finner mange svar. Det er neppe noen god løsning å bruke forbruksbatteri til baugpropell (eller ankervinsj). Hvis forbuk er nedtappet - som det ofte kan være etter feks. å ha ligget i uthavn, behøver det ikke være mye futt igjen til å kjøre baugpropellen som krever god spenning for å funke OK. Det er vanlig å bruke startbatteriet eller eget batteri til baugpropellen. Tenker også muligheten med å flytte vinsjen over på startbanken men uansett bør man sørge for at alle batterier får best/ riktig lading og det er her jeg lurer på hva som er mest fonuftig og hvordan erfaringer folk har. Morten Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 15.September.2012 Link til dette innlegget Svart 15.September.2012 Min erfaring (har ikke vinsj, men kommer): Baugpropellen er koblet til start. Jeg kunne ha brukt 70 mm2 kabel t/r, men bruker 90 mm2. Ikke så stor prisforskjell og spenningsfallet blir mindre. Startbatteriet er stort sett oppladet hele tiden. Tappes lite ned av start, og motoren går/lader når baugpropellen/vinsjen kjøres. Ikke noe problem hos meg, men som sagt har ikke vinsj, enda. Vinsjen vil bli koblet til start, og regner med at det blir ok. Noen har eget batteri i baugen til baugpropell/vinsj. Sikker ok, det også. Men med å koble til start, slipper du batteriutgiftene til baupropellen. 70/90 mm2 kabler er dyre, men engangsutlegg, (men du har jo 70 mm2 allerede). For lading til start og forbruk har jeg montert BEP volt sensitivt rele (VSR) med sens på forbruk (som dynamoen er koblet til). Dette releet kobler inn når forbruk har nått 13,7 volt. Kan ta litt tid kanskje før start får lading, men er som regel nesten fulladet fra før. BEP kobler ut (skiller) batteriene når ladingen opphører (dvs. motoren stopper og spenningen på forbruk har sunket til 12,8 volt). Enkelt opplegg og automatisk. Jeg har ikke hørt at noen har hatt problemer med BEP, så det kan anbefales. Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 15.September.2012 Link til dette innlegget Svart 15.September.2012 Nå ligger det 70mm2 frem til ankervinsj i baugen og slik jeg skjønner det anbefalt og en fordel med et eget batteri her. Synes ikke disse kablene er gode nok for og drifte baugpropellen ... Morten Kommer an på hvor lange kablene er, og hvor stor baugpropellen er. Bruk BP's kabelkalkulator for å sjekke hvilken mm2 du må ha. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.