Jump to content

Dassen er blitt til en fontene. Hva er galt?

Executive

Recommended Posts

Mitt TMC toalett med elektrisk spyling har i den siste tiden begynt å blåse innholdet oppover og fordele saker og ting på skott etc... Ikke bra :cryin: . Når jeg trykker på knappen igjen etter første sprut så virker alt som normalt. Dette skjer uavhengig av type innhold i skåla :wink: .

Noen som har tips om hva jeg skal sjekke?

Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755   :pray:

If you don´t know any bad words, just buy a boat  :lol:    Besøk også   www.flatsea.no   DRACO entusiastenes Mekka

Lykke til og kos deg!

Takker :eek:

Ungene har nok en tendens til å spyle akkurat nok til at papiret er borte.....mulig det sitter en propp et sted ja. Men egentlig er det litt merkelig da det fint går an å bruke toalettet. Det er bare helt i starten av spylesekvensen spruten står en halvmeter opp. Ikke at det er en fordel at det skjer i begynnelsen av spylesekvensen da :giggle: .

Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755   :pray:

If you don´t know any bad words, just buy a boat  :lol:    Besøk også   www.flatsea.no   DRACO entusiastenes Mekka

Tipper det heng fast ein Torky-bit i knivane på kverna. På ein TMC-dass ser du knivblada om du ser ned i "utløpet". Det er også muleg å pirke laus papirbitar med fingrane. Det er uansett ei smal sak å demontere ein slik dass. Alt du treng er nokre fastenøklar og eit par pils.

tmc1.jpg

Redigert av Steinsvik (see edit history)

Kan det ikke være impelleren til vannpumpa som er slitt? Toalettet skal levere vann til spyling med en gang du trykker på knappen. Dette vannet skal ligge som et "lokk" oppå innholdet i potta og sørge for at kværna har noe å jobbe med (fylle opp tomrommet mellom dærtene). Når det, som du sier, funker bra etter første sprut kan det komme av at da har det kommet tilstrekkelig med vann i potta. Hadde et tilsvarende problem i min forrige båt, dog ikke så ille som det du beskriver. Det tok to-tre sekunder fra jeg trykte på knappen til vannet kom. Jeg skiftet impeller samtidig som jeg la avløpsslangen litt høyere slik at det alltid sto vann i potta. Problem solved. Kan også informere om at den båten ikke hadde septiktank, spylinga gikk rett i havet.

Redigert av Lady B (see edit history)

Takk for alle gode tips. :smiley: Det blir vel til at jeg demonterer toalettet og inspiserer eventuellt skifter deler. Det blir noen uker til. Skal skrive rapport :yesnod:

Har tendenser til samme problem, og har forstått at det er problem med lufting. Når kverna begynner å ta, må jeg ta en pause. I denne sekvensen fyller det seg med mer vann enn toalettet kvitter seg med. Så kommer det luftbobler tilbake, og neste trykk fører til normal spyling. Størst effekt oppnåes når jeg tømmer septiktanken mens jeg spyler i toalettet.

Har vært i båten og testet litt i dag. Helt klart at det er tett lufting. Det blir bra trykk i septiktanken. Når en har spylt lenge nok bobler det opp igjen i skåla med rimelig solid duft... :-S Så er da spørsmålet hva som normalt tetter seg i luftingen?

Septiken på denne båten er i plast. Ligger montert under stikk kabinen på styrbord side. Alle slanger går tverrskips gjennom trappa og ut på babord side. Frister ikke veldig å demontere halve båten..

Grei lærom, at ein kanskje skal memorere på eit vis, kva gjennomføring i sida på båten, som er til kva.

For å få tett lufting kan det være at slangen ligger feil, i vannlås i stedet for svanehals, og då kan det opp gjennom årene gro tett inni. Det kan være en propp pga overfylling. Er du heldig så kan det lett tilbakespyles.

Men ikkje spyl med vann i feil lufting, med mindre du er garantert sikker på kva som er lufting til dieseltanken. Der vil du ikkje ha vann.

Er du i tvil om andre luftinger, så tenk slik : Propankasse tåler vann. Lensepumpe tåler vann. Drenering dekk tåler vann. Taukasser tåler vann. Avløp fra kjøkken og bad tåler vann. Vanntank tåler vann.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Luftingene sitter på babord side rett under fenderlista og med ca. 10cm avstand. En til bensintanken og en til septiken. Demontering må til for å finne ut hva som er hva før spyling utenifra.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...