Executive Startet 15.September.2012 Link til dette innlegget Startet 15.September.2012 Mitt TMC toalett med elektrisk spyling har i den siste tiden begynt å blåse innholdet oppover og fordele saker og ting på skott etc... Ikke bra . Når jeg trykker på knappen igjen etter første sprut så virker alt som normalt. Dette skjer uavhengig av type innhold i skåla . Noen som har tips om hva jeg skal sjekke? Sitér dette innlegget Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755 If you don´t know any bad words, just buy a boat Besøk også www.flatsea.no DRACO entusiastenes Mekka Link to post
Lady B Svart 15.September.2012 Link til dette innlegget Svart 15.September.2012 Virker som slangen kan være tett. Sitér dette innlegget Link to post
Alfonzo Svart 15.September.2012 Link til dette innlegget Svart 15.September.2012 Va er det den fordeler oppover skotta da? Sitér dette innlegget Link to post
andlin Svart 15.September.2012 Link til dette innlegget Svart 15.September.2012 er nok tett slange eller lufting, i min båt var det tett lufting heldigvis (viktig med god lufting ellers blir det overtrykk i tanken og det kommer tilbake) ellers er det en "dritt" jobb med tett slange. Er det tett slange kan det komme av at en ikke spyler lenge nok, viktig å få alt gjennom. Sitér dette innlegget Link to post
Free Lillehammer Svart 15.September.2012 Link til dette innlegget Svart 15.September.2012 Her er det bare å begynne i en ende og jobbe seg gjennom. Start ved pumpa. Lykke til og kos deg! Sitér dette innlegget Link to post
Executive Svart 15.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.September.2012 Lykke til og kos deg! Takker Ungene har nok en tendens til å spyle akkurat nok til at papiret er borte.....mulig det sitter en propp et sted ja. Men egentlig er det litt merkelig da det fint går an å bruke toalettet. Det er bare helt i starten av spylesekvensen spruten står en halvmeter opp. Ikke at det er en fordel at det skjer i begynnelsen av spylesekvensen da . Sitér dette innlegget Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755 If you don´t know any bad words, just buy a boat Besøk også www.flatsea.no DRACO entusiastenes Mekka Link to post
windy26 Svart 15.September.2012 Link til dette innlegget Svart 15.September.2012 Tett lufting!!! Sitér dette innlegget Link to post
Vestkystseiler Svart 15.September.2012 Link til dette innlegget Svart 15.September.2012 Siden det bare skjer helt i begynnelsen og alt fungerer normalt etterhvert, tror jeg ikke det er tett slange eller lufting. Jeg aner ikke hvordan spylemekanismen til slike dasser er bygd opp, men det virker mer som en ventil som henger, slik at spruten blir styrt i gal retning inntil ventilen etterhvert får lukket slik den skal. Sitér dette innlegget Link to post
westbas 89 Svart 15.September.2012 Link til dette innlegget Svart 15.September.2012 Hadde samme symtomene på min do, var noen som hadde kastet noe glatt papir som sperret for kniven og pumpa, du kan se det med et lite speil ned i doen,kansje du klarer å fiske det ut også. Sitér dette innlegget Link to post
trekko Svart 15.September.2012 Link til dette innlegget Svart 15.September.2012 ........ Når jeg trykker på knappen igjen etter første sprut så virker alt som normalt. ....... Er i grunn meget imponert at du tør å trykke en andra gang jeg.... :clap: :clap: :diving: Videobevis!!!!!! Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 15.September.2012 Link til dette innlegget Svart 15.September.2012 (redigert) Tipper det heng fast ein Torky-bit i knivane på kverna. På ein TMC-dass ser du knivblada om du ser ned i "utløpet". Det er også muleg å pirke laus papirbitar med fingrane. Det er uansett ei smal sak å demontere ein slik dass. Alt du treng er nokre fastenøklar og eit par pils. Redigert 15.September.2012 av Steinsvik (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Mix Svart 15.September.2012 Link til dette innlegget Svart 15.September.2012 Kan du ha polt motoren feil slik at kniven surrer feil vei ? Sitér dette innlegget Link to post
Marida Svart 16.September.2012 Link til dette innlegget Svart 16.September.2012 Det sitter vel en vinkel der, inni denne er det en tilbakaslagsventil. Når du ikke har brukt dassen på en stund er denne tørr og slipper ikke gjennom fuktighet, derfor slår det tilbake nå trykket blir stort nok. Vi hadde samme problem, spyler alltid gjennom en gang med vann når den ikke har vært i bruk på en stund. Greit å ha lokket på da. Sitér dette innlegget Link to post
Loma Svart 16.September.2012 Link til dette innlegget Svart 16.September.2012 Tipper på nesten helt tett lufting. Prøv å spyle vann inn luftinga med en hageslange, er den ok vil dette gå fint, viss ikke kommer vannet i retur. Sitér dette innlegget Link to post
Lady B Svart 16.September.2012 Link til dette innlegget Svart 16.September.2012 (redigert) Kan det ikke være impelleren til vannpumpa som er slitt? Toalettet skal levere vann til spyling med en gang du trykker på knappen. Dette vannet skal ligge som et "lokk" oppå innholdet i potta og sørge for at kværna har noe å jobbe med (fylle opp tomrommet mellom dærtene). Når det, som du sier, funker bra etter første sprut kan det komme av at da har det kommet tilstrekkelig med vann i potta. Hadde et tilsvarende problem i min forrige båt, dog ikke så ille som det du beskriver. Det tok to-tre sekunder fra jeg trykte på knappen til vannet kom. Jeg skiftet impeller samtidig som jeg la avløpsslangen litt høyere slik at det alltid sto vann i potta. Problem solved. Kan også informere om at den båten ikke hadde septiktank, spylinga gikk rett i havet. Redigert 16.September.2012 av Lady B (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 16.September.2012 Link til dette innlegget Svart 16.September.2012 Bidé i båten. Wow, det er det ikke mange som har Sitér dette innlegget Link to post
Executive Svart 16.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.September.2012 Takk for alle gode tips. Det blir vel til at jeg demonterer toalettet og inspiserer eventuellt skifter deler. Det blir noen uker til. Skal skrive rapport Sitér dette innlegget Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755 If you don´t know any bad words, just buy a boat Besøk også www.flatsea.no DRACO entusiastenes Mekka Link to post
BØstrøm Svart 17.September.2012 Link til dette innlegget Svart 17.September.2012 Har tendenser til samme problem, og har forstått at det er problem med lufting. Når kverna begynner å ta, må jeg ta en pause. I denne sekvensen fyller det seg med mer vann enn toalettet kvitter seg med. Så kommer det luftbobler tilbake, og neste trykk fører til normal spyling. Størst effekt oppnåes når jeg tømmer septiktanken mens jeg spyler i toalettet. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 18.September.2012 Link til dette innlegget Svart 18.September.2012 Å få spyling nedenfra gratis, skal en vel ikke klage på? Her en annonse fra siste nummer av Teknisk Ukeblad. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
BØstrøm Svart 18.September.2012 Link til dette innlegget Svart 18.September.2012 Behagelig temperert....ja, men forfriskende, naturlig og hygenisk. Tror Muhammed ville snudd seg i grava, Inger Espelid Hovik hadde sultestreiket, og alle Oldenborrebiller hadde frydet seg. Sitér dette innlegget Link to post
Executive Svart 22.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.September.2012 Har vært i båten og testet litt i dag. Helt klart at det er tett lufting. Det blir bra trykk i septiktanken. Når en har spylt lenge nok bobler det opp igjen i skåla med rimelig solid duft... :-S Så er da spørsmålet hva som normalt tetter seg i luftingen? Septiken på denne båten er i plast. Ligger montert under stikk kabinen på styrbord side. Alle slanger går tverrskips gjennom trappa og ut på babord side. Frister ikke veldig å demontere halve båten.. Sitér dette innlegget Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755 If you don´t know any bad words, just buy a boat Besøk også www.flatsea.no DRACO entusiastenes Mekka Link to post
tom-ass Svart 23.September.2012 Link til dette innlegget Svart 23.September.2012 Luftinga må jo være over vannlinja og ei skroggjenommføring. Den burde være lett å finne. Kan være den har lagt seg litt feil bare, at det har blitt en vannlås. Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
Sjeldenutpå Svart 23.September.2012 Link til dette innlegget Svart 23.September.2012 Grei lærom, at ein kanskje skal memorere på eit vis, kva gjennomføring i sida på båten, som er til kva. For å få tett lufting kan det være at slangen ligger feil, i vannlås i stedet for svanehals, og då kan det opp gjennom årene gro tett inni. Det kan være en propp pga overfylling. Er du heldig så kan det lett tilbakespyles. Men ikkje spyl med vann i feil lufting, med mindre du er garantert sikker på kva som er lufting til dieseltanken. Der vil du ikkje ha vann. Er du i tvil om andre luftinger, så tenk slik : Propankasse tåler vann. Lensepumpe tåler vann. Drenering dekk tåler vann. Taukasser tåler vann. Avløp fra kjøkken og bad tåler vann. Vanntank tåler vann. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Executive Svart 23.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.September.2012 Luftingene sitter på babord side rett under fenderlista og med ca. 10cm avstand. En til bensintanken og en til septiken. Demontering må til for å finne ut hva som er hva før spyling utenifra. Sitér dette innlegget Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755 If you don´t know any bad words, just buy a boat Besøk også www.flatsea.no DRACO entusiastenes Mekka Link to post
Marida Svart 23.September.2012 Link til dette innlegget Svart 23.September.2012 Bruk pumpa til gummibåter, da finner du ut hvem som er hvem Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.