jensemann2 Startet 16.September.2012 Del på Facebook Startet 16.September.2012 Har sett på en båt som befinner seg på østlandet, mens jeg bor i midt-Norge. Båten er 21 fot og 1600 kg, 2,6 meter bred. Lar det seg gjøre å frakte en slik med vanlig bil(BE) ? Sitér dette innlegget Link to post
egilwh Svart 16.September.2012 Del på Facebook Svart 16.September.2012 Stor nok henger og stor nok bil, ja. Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
Kjetil1 Svart 16.September.2012 Del på Facebook Svart 16.September.2012 Så skal du se diskusjonen blir lang og utydelig ... Hvis den er 2,6m bred er den for bred til å trekke etter seg med bil. Da må den vel på lastebil henger og man må ha ekstra merking. Hadde selv Nordkapp 650 Noblesse, den er "kun" 2,5m bred så det er akkurat på grensen breddemessig, så jeg satte meg ikke mer inn i de reglene. Vektmessig må jo tillatt totalvekt bilen kan trekke være lik eller mindre enn hengers totalvekt, dvs henger og båt. Og båtens vekt må ikke overskride hengerens tillatte totalvekt. Men her er regelverket komplisert og fallgruvene er mange. Nå er det jo nye regler på trappene også, så jeg skal løpe og få BE i orden før nyttår.. Kjetil S Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
jensemann2 Svart 16.September.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.September.2012 hva kan det koste med lastebiltransport å frakte båten fra Fredrikstad til Trondheim da? Sitér dette innlegget Link to post
Free Lillehammer Svart 16.September.2012 Del på Facebook Svart 16.September.2012 Dersom det ikke haster, så forsøk å få returbil (ikke uvanlig at transportører har fulle biler en vei, men ledig på retur). Ofte rom da for godt prisavslag. Ring litt rundt. Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 16.September.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.September.2012 ja det kan være en ide. men den største transportflyten går vel fra sør mot nord? Noen som har erfaring med hvem jeg kan kontakte? Sitér dette innlegget Link to post
egilwh Svart 16.September.2012 Del på Facebook Svart 16.September.2012 Det er selvfølgelig riktig at forskriften sier max 2,5. Men det er tillatt med bredere, og det er først over 2,6 m at spesielle regler om merking, etc inntrer. Du kan få disp for 2,6m for flytting av båt. Og tror du vil spare mye penger, ihvertfall dersom du kan låne henger av noen. Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
chrisrik Svart 16.September.2012 Del på Facebook Svart 16.September.2012 Maks bredde på kjølehenger er 2,6 hvis jeg ikke husker feil. Er det kjøleskap i båten? Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
brs Svart 16.September.2012 Del på Facebook Svart 16.September.2012 Mener bestemt at det er max 2,5 m bredde for kjøretøy under 3,5 tonn totalvekt. Lastebil dvs biler over 3,5 tonn totalvekt har max bredde på 2,6 m. Kan søkes disp på bredde etter visse retningslinjer. Sitér dette innlegget Link to post
Sinten Svart 16.September.2012 Del på Facebook Svart 16.September.2012 Lærte på lastsikringskurs no i sommar at disp. for bredde over 2,5 m på personbil/hengar var noko som i praksis nesten aldri vart gjeve. Nokon som veit/har prøvt? Sitér dette innlegget "Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær" Link to post
Jon-Kåre Svart 16.September.2012 Del på Facebook Svart 16.September.2012 Hva med båtfrakt? Vil tro den går rimeligere som dekkslast en med bil Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
motor Svart 16.September.2012 Del på Facebook Svart 16.September.2012 Ville nå kjørt med bil jeg. Marker med regleks de ytterste steder og se til at bilen har speil som gir sikt bakover. Tut å kjør, det merkelige er at det ikke er noen forskrift som sier hva en skal gjøre når lasten er mellom 2,5m og 2,8m, over 2,8 må det blinkende lys på taket og varsel om bred last. Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 16.September.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.September.2012 Har lagt ut anbud på finn og sendt til 43 selskaper, så får jeg se. uansett har jeg ikke BE, og bilen min kan ikke trekke så tungt. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 16.September.2012 Del på Facebook Svart 16.September.2012 En sånn båt ville eg ikkje hatt noen betenkeligheter med å ta på henger. Men om du ikkje har hverken bil eller henger eller sertifikat så blir det jo ikkje så bra.. men det var jo du som spurte Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 17.September.2012 Del på Facebook Svart 17.September.2012 Hva er bredden på den? Mulig den kunne gått inn i en tollpost container, litt paller og stropping + truck så er det mulig. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
jensemann2 Svart 17.September.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.September.2012 fikk tilbud på sjøfrakt 4500 inkl mva. Det er jo billigere enn det koster å leie henger og stor nok bil, kjøpe drivstoff til tur/retur osv. Sitér dette innlegget Link to post
tom-ass Svart 17.September.2012 Del på Facebook Svart 17.September.2012 4400 spenn? Hadde jeg ikke tenkt meg om en gang til. Råbillig! Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
tom-ass Svart 17.September.2012 Del på Facebook Svart 17.September.2012 4500 spenn? Hadde jeg ikke tenkt meg om en gang til. Råbillig! Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
jensemann2 Svart 17.September.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.September.2012 ja det var billig! må bare ned og se på båten først :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.