Jump to content

Ny skroggjennomføring i seilbåten, gråvann. Over/under vannlinje.


Eureka

Recommended Posts

Om litt skal seilbåten på land for å skifte skroggjennomføringer og ventiler. I den forbindelse skal jeg også lage ny gjennomføring for gråvann/ avløpsvann fra vasken på badet. Pr. dags dato er denne koblet inn på toalettet og avløpsvannet renner ned i skåla. Før jeg monterte septiktank pumpet man vannet rett ut. Nå går det i tanken, som i og for seg er bra mtp kun ferskvann og ikke saltvann i septiken. Men jeg vil altså ha egen gjennomføring nå.

 

På motorbåten vi har, er alle gjennomføringer for gråvann ut, over vannlinjen. Kun septik under vannlinjen. Her i seilbåten, som er fra tidlig 80-tallet, går gråvann fra byssa, under vannlinjen. Det har det også vært på alle eldre seilbåter jeg har sett på. De fleste motorbåter jeg har sett, har gråvann ut over vannlinjen, så også med nye seilbåter, etter hva jeg kan se.

 

Er det noen vektige grunner for å legge gjennomføringen under vannlinjen, fordi dette er en seilbåt? Hva taler for og mot over/ under vannlinjen?

 

Fordelen med å ha den over vannlinjen er at en slipper å tenke på tæring. Dog skal jeg bruke kompositt, så dette blir ikke noe problem. Videre blir det ikke noe fare for frostsprengning, eller er det fare for at det samler seg is i avløpet ved bruk vinterstid?

Link to post

Gjennomføringer over vannlinjen øker sikkerheten. I vår seilbåt står pantryvaskene i båtens senter og slanger ut over vann ville gitt dårlig fall. Avtredevasken er montert helt ut mot styrbord og har utslipp rett over vannlinjen. Lå ved siden av en forholdsvis ny Jeanneau i sommer med samme løsning, så dette er tydeligvis et prinsipp som er videreført fremdeles.

 

Link to post

Første ting jeg ville sett på ville være om gjennomføring og ventil er greit tilgjengelig. Har valgt å flytte et par gjennomføringer i år, når jeg først skulle skifte samtlige, og slipe/ epoxybehandle undervannskroget.

De aktuelle gjennomføringene ville være umulig å nå om uhellet skulle være ute, og utløpet blecisteden flyttet til godt under vannlinje for å lette tilgang.

Link to post

Sofaseileren, du sier noe der.... jeg burde flyttet inntaket for vann INN til toalettet også. Pr i dag er den i ett skott under køya i forpigen, litt trangt tilgjengelig pga min plassering av septiktank. ... aiaiai... blir arbeid dette her..

 

takk for synspunktene så langt.

 

Kan man si det slik at det er fallet mellom vask og skrog som avgjør om det er over eller under vannlinjen?

 

Vasken i byssa står rett til BB for trappa ned fra cockpit. Utløpet er rett ned for vasken. hmm

 

Er det noen tommelfingerregel om hvor mange gjennomføringer man kan ha innenfor 1/2 m2?

Ettersom det tidligere var septik ut direkte fra toalett, forstår jeg at vann inn til toalett er plassert en meter forut for septik ut. -mtp å unngå trekke septik inn når man pumper... Men nå som det er holdingtank, er det vel ikke noe problem å flytte "vann inn" nærmere toalettet, og således ha kranen lett tilgjengelig. -Men her kommer vel "seilbåtfaktoren". Man vil vel helst ha vann å skylle med i skåla når båten krenger:)

Link to post

Å sitte på brygga å kose seg med noe i glasset å se diverse koner er noe av det beste som fins.

 

Så lenge det er snakk om arbeid under vannlinje, er det å plaste igjen en skroggjennomføring en overraskende enkel jobb. Hadde gruet meg i en uke, men selve jobben var gjort på et par timer. Etter påført primer og bunnstoff klarte jeg ikke å se spor etter jobben fra utsiden.

 

En av grunnene til at avløp på seilbåt som regel plasseres under vannlinje, er vel at helningen under seiling ellers kan føre til at avløpet tar inn vann, eller på motsatt halser, ikke være brukbart i det hele tatt.

 

Redigert:det slo meg etterpå at det med å ta inn vann neppe utgjør noe forskjell, her er det vel høyde på avløp i forhold til vannlinje som teller...

Redigert av Sofaseileren (see edit history)
Link to post

Det er nettopp slike momenter, helning, jeg ønsker innspill på, dersom det er noe å ta hensyn til i det hele tatt.

 

Etter mitt skjønn skal det heller ikke ha noe å si om utløpet er over vannlinjen, men det skorter på erfaringen min. I verste fall så setter jeg på en stengeventil her også. Og regelen sier vel noe om stengeventil og dobbel slangeklemme inntil 30 cm over vannlinjen.

Link to post

Jeg ser heller ingen grunn til at man skal ha avløpet under vann. Selv om jeg har det selv. Men i og med at jeg har stålbåt, så har jeg et sentralt avløp på hver side (dia. 100 mm AISI316L) der en rekke grener er koblet inn, men over vanlinjen innvendig i båten.

 

Når det gjelder gråvann så har vi løst problemet med å installere en 60 liter gråvannstank (liker ikke å tømme vaskevann rett ut blant badende). Denne gråvannstanken er forsynt med en vanlig manuell lensepumpe. Avløp fra septiktanken går ut under vannlinjen i samme systemet. I og med at alt 'svanehalser' helt oppunder dekket, så har jeg ikke behov for ventiler i dette systemet.

Link to post

...

En av grunnene til at avløp på seilbåt som regel plasseres under vannlinje, er vel at helningen under seiling ellers kan føre til at avløpet tar inn vann, eller på motsatt halser, ikke være brukbart i det hele tatt.

 

Redigert:det slo meg etterpå at det med å ta inn vann neppe utgjør noe forskjell, her er det vel høyde på avløp i forhold til vannlinje som teller...

 

Hvis utløpet er i le så vil det vel renne ut uansett ja, men når det er i lo er det vel best med lavest mulig utløp for å få hellning.

 

Jeg ville hatt avløpet over vannlinja, men om man først skal ha det under; hvorfor ikke midt under? Under vannlinja er det en risk uansett, men midt under vil fungere bra nesten uansett krenging, og det kan vel også være marginalt lavere fare for frostsprengning, isen dannes jo som kjent først i vannskorpa ... har forsåvidt aldri sett dette, så det er sikkert noen vektige argumenter imot ...

Link to post

Jeg ville hatt utløpet rett ned fra der det tappes fra. Da er det ikke bøy på slangen og slangen kan da lett stakes opp om det skulle bli en forstoppelse av noe slag.

I byssa, vil stekefett feks gi tett avløp. Som regel fikses dette greit med kokende vann... masse kokende vann og gjerne litt pumping med sånn gummisak med treskaft.

En eller to knuste oppvaskmaskin-tabeletter løser også opp det utroligste. (Tips til oppvaskkummen hjemme også)

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post

Genialt! Har du selv forsøkt om det virker?

 

Javist har jeg vel det.

Hjemme bruker jeg det i oppvaskkummen hver gang det renner litt tregt ut av vasken. Fett og matrester er slikt oppvaskmaskintabeletter er laget for å ta seg av med ensymer.

I kummen i byssa på båten, har jeg også brukt det ved et par anledninger. Jeg VET at det ikke er smart å ha fett i utslagsvasken, men litt blir det alltids uansett. Jeg har vært i leiligheten 4 ganger siden uken før Påske, så det er laget mat der hver dag i ca et halvt år nå. Varmt vann og slike tabeletter gjør underverker når de trengs. Jeg er skeptisk til Plumbo, men det er mulig vanlig avløpsåpner av det flytende slaget gjør samme nytte, men det er langt dyrere enn å ha noen slike tabeletter liggende.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post

Avløp fra septiktanken går ut under vannlinjen i samme systemet. I og med at alt 'svanehalser' helt oppunder dekket, så har jeg ikke behov for ventiler i dette systemet.

Ventil på skroggjennomføringer må du ha uansett svanehals eller ikke. Hva gjør du når slangen blir stiv og løsner, blir utsatt for mekanisk slitasje så den blir lekk eller i verste fall ryker?

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post

Herman: Stålrør over vannlinjen inne i båten, med god margin. Det blir samme spørsmålet som 'hva gjør du når overgangen til skroget ryker nedstrøms ventilen". Nå er dette en stålbåt der det er sveiste forbindelser. Når det gjelder vann inn, så har jeg 2 stk skrogventiler gjenget på respektive sveiste skrogstusser. 1 ventil/stuss dekker alt vann inn, og den andre er øremerket eksosvann ut fra aggeregatet. I vann-inn-systemet har hver bruker egen ventil oppstrøms skrogventilen.

Link to post
  • 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...