Jump to content

Defekt hjullager på båtvogn, noen som kjenner typen? (fra bil)

eysteind

Recommended Posts

Hei!

Har i fleire år hatt 2 dårlige hjullager på opplagsvognen til snekka. I vår var hjulene så løse at eg ikkje tørr å ta båten på land før dette er fikset. Da eg tok av hjulet, var det ikke mye igjen av lageret!

Problemet er at dette er en hjemmesveisa vogn, og eg veit ikkje hvilken bil dette kommer fra.

Det enkleste hadde vært å dra rett til en hogger for å finne tilsvarende komblett med aksling/hjullager. Alternativet er å bare bytte hjullageret, men dette er temmelig rustet og vanskelig å løsne.

Tipper dette må komme fra en litt stor bil med stiv bakaksling:

bilde(3).jpg

bilde(2).jpg

Noen som kjenner igjen dette?

Hei

Vet ikke hvor mye du kan om dette, men innerringen på det innerste lageret sitter igjen. Det er den "kone" delen på bildet ditt. Fjernes med en avtrekker eller ved å slipe et hakk nesten igjennom på tvers av ringen og gi den et skikkelig rapp med hammer og dor på kanten av slipesporet slik at den knekker. Bruk briller da bitene kan fly langt og fort.

Ta med både inner og ytterring på begge lagerene eller mål diameterene på akslingen og inni trommelen og ta kontakt med nærmeste jernvarehandel.

Dette er standard lagere som koster 100-200 kr pr stk.

Fyll hele lagerene og alle hulrom inni trommelen med fett før du monterer sammen, så blir det ikke plass til saltvann.

Mons

Det går an å dreie lager i nylon og sette fettnippel på navkoppen. Men det er helst hvis vogna bare brukes noen meter. Hvis lagrene ikke blir utsatt for varme ved at det blir kjørt lange strekk, vil de antakelig vare lenger enn vanlige lager. Har et par vogner i båtforeningen som har stått med nylonlager i massevis av år.

Jeg jobber i mineralindustrien, og vi har tidligere brukt nylon som lager i transportskruer som går 24/7. Akseldiameter 60-75mm. Og de har gått i månedsvis.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...