jensemann2 Startet 17.September.2012 Link til dette innlegget Startet 17.September.2012 Har tenkt å kjøpe en 21 fots daycruiser, som jeg vil sette på land til vinteren. Jeg mangler opplagshenger, men har en slak fjære å sette den opp i, samt en traktor. Er det noen gode ideer her på forumet til noe hjemmemekaniker greier jeg kan lage for å få båten opp med traktoren? Sitér dette innlegget Link to post
egilwh Svart 17.September.2012 Link til dette innlegget Svart 17.September.2012 Blir jo vanskelig å flytte den langt uansett. Du finner jo uregistrerte opplagsengere brukt for 2 - 6000..... Kan jo forsøke med en kombinasjon av rullestokker og trekrybber som er godt smurte med grease. Blir jo grisete på skroget, og er jo fare for å skrape opp... Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
Monaco 27 Fly Svart 17.September.2012 Link til dette innlegget Svart 17.September.2012 Maritim selger noen oppblåsbare "pølser" (varenr.:20601-51), som legges på bakken. Disse "sluker" mindre ujevnheter i terenget, som f.eks. rullestokker ville stoppet opp mot. Har ikke prøvd dem, men det ser ikke dumt ut, såfremt de ikke punkteres for lett. Sitér dette innlegget Link to post
Runner Svart 18.September.2012 Link til dette innlegget Svart 18.September.2012 Bruker selv 180 mm pvc avløpsrør som ruller på strand. Har kappet i passe lengder. Men min båt veier bare 500 kg og jeg har fire rør, dvs tre ligger altid under båten. Men har du mange nok rør vil jo vekten fordele seg. Evt kan du fylle med byggskum el.lign for å stive opp. Men det stopper lett mot ujevnheter. Men kan jo løses med paralelle bord som rørene ruller på Har også hørt om en løsning hvor du graver halveis ned to avløpsrør paralelt oppover stranda og smører med fett. Sitér dette innlegget Intet problem er så stort og komplisert at man ikke kan løpe fra det...... Link to post
RSL Svart 18.September.2012 Link til dette innlegget Svart 18.September.2012 Fjern midtre stokken på en Europall. Trekk båten opp på Europallen og så trekker du i Europallen dit du skal ha båten. Med feks litt "balkonggress" på pallen, mot båten, burde dette gå greit om det ikke er for ugjevnt underlag. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
jensemann2 Svart 18.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.September.2012 det hørtes bra ut med europall. kan jo også snekre en slags slede av 2 tømmerstokker langsgående, med noen tversgående avstivere, samt noen støttebukker Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 18.September.2012 Link til dette innlegget Svart 18.September.2012 21 fot? Blir minst 1400 kg båt og motor det da? Stakkars kjøl, bunnsmurning etc. - går ut ifra at det er utebordsmotor :) Skal den ligge på barmark i vinter? Hva gjør du når den skal males under til våren. Jeg ville gått for en båthenger, med eller uten skilter. ... Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 18.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.September.2012 det er drev på den. Er det slik at drevet stikker nedenfor båten selv om det er helt opptiltet? isåfall må jeg bygge en bukk til den. Prøver å få tak i en henger, men det haster litt så planen var å få til noe midlertidig inntil jeg får fatt i en henger Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 18.September.2012 Link til dette innlegget Svart 18.September.2012 (redigert) Nei nei nei... Den der drar du da ikke opp i støa uten skikkelig opplegg. Midlertidig løsning kan fort bli veldig dyrt og vel så tidkrevende å rigge til. Tenk så bittert å få skade på skrog eller drev fordi du ville lage en midlertidig "billig" løsning. Drevet vil kanskje komme i flukt med kjølen, men når båten begynner å trekkes opp, vil det jo bli en annen vinkel.. Om du hadde skrevet i nederste linje hvor du holder til, så kan det jo hende noen kunne lånt deg en henger her på BP, så du får den opp ved en skikkelig rampe. Dernest kan du trekke den over på noen stabler med paller eller annen understøttelse der du skal ha den i vinteropplag. Da har du vinteren på deg å skaffe deg egen henger og trekke den over på den til våren før sjøsetting. Redigert 18.September.2012 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
littmild Svart 18.September.2012 Link til dette innlegget Svart 18.September.2012 kan jo også snekre en slags slede av 2 tømmerstokker langsgående, med noen tversgående avstivere, samt noen støttebukker Det funker bra! Men det beste er å få tak i en henger, selvfølgelig. Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
jsw Svart 18.September.2012 Link til dette innlegget Svart 18.September.2012 Haster det? Gjør det ordentlig - lei en henger noen timer om det ikke er for langt unna. Da unngår du skader, og kan sette båten igjen akkurat der du vil ha den uten anstrengelser. De kronene vil jeg tro det er verdt - og evt hente/levere-tid. Sitér dette innlegget Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert! (Pippi Langstrømpe) Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.