Jump to content

Nimbus, Paragon, Storebro og Ryds er solgt

Bitteliten

Recommended Posts

Fra Trygg På Sjøen på fb

R12 förvärvar Nimbus

– med varumärkena Nimbus Boats och Paragon Yachts

Investeringsbolaget R12 blir ny majoritetsägare till Nimbus och Paragon. I och med denna och den tidigare offentliggjorda försäljningen av Ryds Båtindustri har samtliga verksamheter i Nimbus-Gruppen i konkurs nu sålts till nya ägare.

Investeringsbolaget R12 har från konkursförvaltaren förvärvat bland annat Nimbus-Gruppens verksamheter i Göteborg, Mariestad och Storebro samt varumärkena Nimbus Boats och Paragon Yachts. I den nya ägargruppen ingår bland andra även den tidigare styrelseledamoten i Nimbus Fredrik Strömholm.

Nimbus kommer under en övergångsperiod att ledas av tidigare verkställande direktören Magnus Andersson.

R12 kommer att vidareöverlåta verksamheten i Storebro till Roger von Haugwitz, som avser att fortsätta att vidareutveckla detta varumärke och produktionen i Storebro.

Og her er nytt om Ryds:

Publicerad 15:50 - 2012/09/10

I början av juli kunde Fiskejournalen berätta att båttillverkaren Ryds begärdes i konkurs. Nu står det klar att fem tidigare anställda tar över driften och fortsätter tillverkningen i Tingsryd kommun.

Tom Kühne och Christer Johansson kommer tillsammans med tre tidigare anställda Jonas Lundegård, Håkan Rillner och Jörgen Pålsson äga och driva Ryds Båtar. Företaget kommer att drivas vidare i samma lokaler i Ryd med fortsatt tillverkning av Rydsbåtar.

Förvärvet har varit möjlig tack vare ett positivt samarbete med Tingsryds Kommun, lokala Sparbanken Eken och ALMI företagspartner i Kronobergs län.

Nu börjar arbetet med att starta om ett företag som varit satt i konkurs. Återförsäljare och leverantörer kommer att kontaktas inom kort. Anställningar kommer att ske successivt när det går att starta igång olika delar av verksamheten. Tillverkningen beräknas komma igång under fjärde kvartalet 2012.

– Det känns otroligt skönt att kunna fortsätta tillverka båtar i Ryd. Vi verkar på en tuff marknad där uthållighet och långsiktighet är viktigt och vi har byggt vår affärsplan baserat på detta. Jag vet att vi med vår långa båtbyggartradition, som finns på orten, har vi unika möjligheter att vara en stor aktör i Norden. Vi ser verkligen fram emot att komma igång och jobba med våra kunder och leverantörer snarast” säger Tom Kühne.

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Spennende. Samme type firma som forrige eier, men jeg tror de har en betyedlig mer direkte lik mot pengene til en enkelt majoritetseier. De har ingen erfaring fra eierskap i annen maritim virksomhet, så langt jeg vet.

Det er i allefall hyggelig at denne velrenomerte produsenten er i gang igjen, og jeg tror også det er bra at det ble Svenske eiere.

Redigert av Puffen (see edit history)

Storebro blir ikke med i konsernet videre !! Det blir omgående videresolgt til Roger von Haugwitz. Han uttaler følgende;

Jag har alltid älskat de här båtarna, ända sedan jag var lite, säger Roger von Haugwitz.

Redan idag äger han flera Storebrobåtar, och det är kärleken till dem som gjorde att han nu inte kunde stå emot när möjligheten fanns att köpa företaget.

Dette blir vikrkelig spennende. Vet lite om denne karen, utenom at han er flink med penger :yesnod:

Nåværende Storebroer er jo bare større Nimbuser!!!

Helt borte!!

Du kan gjerne begrunne dette litt nærmere. Ingen hemlighet at jeg går og drømmer om en Storebro Commander, og vil gjerne få del i så mye erfaringer som mulig.

Din påstand har jo 2 innhold. Den ene at Storebro har samme kvalitetsnivå som Nimbus, og det andre at Nimbus ikke er noe særlig. Spesielt det siste strider mot min og en del andres oppfatning. Jeg har alltid sett på Nimbus som et kvalitetsmerke. Jeg har lest at enkelte har innvending mot skrogformen, og derved egenskaper særlig i motsjø. Forøvrig har jeg ikke registrert særlig negativt. Men for all del, kom med det.

Personlig har jeg prøvekljørt 1 Nimbus 350 Nova en gang i finvær, og gikk lite etter i sømmene. Den båten var kort og greit for liten innvendig.

Jeg er av oppfatningen at 410 Commander og 475 Commander er egne Storebro skrog. Så er Nimbus 42 Nova basert på 410 Commander skroget. 435 er et pimpa 410 skroget med lengre badeplatform, muligens skjøtet litt i midten.

Commander serien er nok utvikla under Nimbus sitt eierskap. De overtok etter at Storebro i Västervik gikk dundrende konkurs under eierskapet til en IT milliardær som syntes båt var mysigt :smiley: i dag eies dette verftet av Windy. De har lagd sine båter fra 48 fot her til nå, nå blir det alt over 40 fot. I nærheten av dette verftet finnes en av verdens ledende produsenter av kompositt konstruksjoner. Rett borti gata ligger også en maskin som strikker ubåtnett av wire.

Jeg var ombord i en 465 som ligger til salgs hos NordWest nå. Dens planløsning falt ikke i smak hos oss.

Vi møtte en slik i sommer. Fikk litt hildringer i lysken da gitt :wink:

http://www.storebro.net/objekt/sgs62_4053/sgs62_4053.html

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...