jensemann2 Startet 18.September.2012 Link til dette innlegget Startet 18.September.2012 Har fått en pris på frakt av daycruiser på henger fra en nyopprettet transportselskap (opprettet i mai) Jeg la ut anbud på finn, og de var eneste responsen. det er et enkeltmannsforetak, og har 3 gode referanser på finn anbud. men han har ingen forsikring som dekker båten ved transporten. det måtte jeg ordne selv. Er det noen vanlige båtforsikringer som dekker dette? og hvordan kan jeg vite at han ikke stikker av med båten? Sitér dette innlegget Link to post
FlyingDutchman Svart 18.September.2012 Link til dette innlegget Svart 18.September.2012 (redigert) Vil tro kaskoforsikring tar seg av det, fikk selv beskjed om det da jeg spurte selskapet mitt. Men det vet nok selskapet ditt Hvor skal du fra/til? Skal du være der når båten dras på henger? Isåfall er det bare å "ligge på hjul" Men du burde jo fått en form for skriftlig kontrakt/kvittering på transport fra/til, prisen og navn på foretaket... Med legitimasjon fra transportøren. Men det er klart; hvis han har 3 gode referanser så bør han jo være seriøs... Hvis ikke er det ganske fort kroken på døra for han hvis det ryktes at han tar med seg kundens båter Redigert 18.September.2012 av FlyingDutchman (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Shiny Svart 18.September.2012 Link til dette innlegget Svart 18.September.2012 Har selv drevet transport firma i 20 år, med en rekke svært kostbare laster. Vedrørende forsikring bør transportør ha godsansvar, dersom han utviser stor uaktsomhet. Dette dekker skjelden varens verdi, og derfor må varens eier selv forsikre denne. Det er jo du som båteier som skal ha en eventuell utbetaling, ikke tramsportøren. Videre vedrørende å overlevere en gjenstand til et transportfirma burde være helt kurant. Bruk normalt fraktbrev, da er det juridiske ivaretatt. Blir varen/båten underslått av transportør blir ko dette en tyveri sak som ditt selskap dekker. For min del hadde jeg heller stusset på kunden dersom normalt fraktbrev for transporten ikke skulle tilfredstille hans dokumentasjon på avtalen. Sitér dette innlegget Sjøblid og ubetinget positiv! Link to post
onkel_ove Svart 18.September.2012 Link til dette innlegget Svart 18.September.2012 (redigert) Tegn egen transportverdi, så er du dekket. Transportøren har ansvar for å dekke 17 SDR pr kg iht veifraktloven. Brukt vanlig norsk fraktbrev, og ikke signer for mottatt før du har sjekket båten for skade som kan ha oppstått under transport. Alternativt kan du kjøpte båten fritt levert ( f.eks DDP "ditt hjemmsted" Incotersm 2010) mså bærer selgeren risiko til dU har signer for mottak :-) Redigert 18.September.2012 av onkel_ove (see edit history) Sitér dette innlegget Navigare neccesse est, vivere non est neccesse. Link to post
jensemann2 Svart 19.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.September.2012 forsikring på båten koster 4600 i året . det gidder jeg ikke på en båt til 100.000. Hvordan tegner man egen transportverdiforsikring? Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 19.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.September.2012 kontaktet Gjensidige ang transportforsikring, og de skulle ha 2600 kr for 24 timer forsikring. Et år kaskoforsikring med dekning av transportskade koster 4600. Kan jeg bare bestille det, også avbestille forsikringen igjen noen dager senere? de kan vel ikke nekte meg det? Sitér dette innlegget Link to post
onkel_ove Svart 19.September.2012 Link til dette innlegget Svart 19.September.2012 (redigert) Skulle være transportforsikring. Hvis f.eks båten veier 2000 kg, og transportøren skader båten er de ansvarlige for 17 SDR (1 SDR er ca 10,-) dvs 17x10 = 170,- pr kg x 2000= 340.000,- (men seff ikke over totalverdien av båten) Derav trenger du ikke egen transportforsikring. Men det er viktig at avsender utfyller en vanlig norsk veifraktbrev, og du merker at ved mottak av båten (på fraktbrevet) at/hvis det er skade, samt sjåføren signerer i tillegg. Det er dette som er reklamasjonen din. Derav er bare å sende krav. (kravet skal sendes til den som har ansvaret, og det avtales i kjøpskontrakten. f.eks å henvise til en transportbetingelse i Incoterms, den som bærer risikoen, skal dekke kravet, og evnt må gå til regress mot transportør..hvis det skal gjøres helt etter boken) Men for god orden skyld, skal en skrive transportforsikring, sørg for at de dekker for A-vilkår, som dekker "alt" Redigert 19.September.2012 av onkel_ove (see edit history) Sitér dette innlegget Navigare neccesse est, vivere non est neccesse. Link to post
jensemann2 Svart 19.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.September.2012 transportøren har ikke egen forsikring sier han. dette er en ungdom som driver transport og flytteservice, han er ikke registrert i mva registeret, dvs han har ikke hatt omsetning over 50.000. Sitér dette innlegget Link to post
Shiny Svart 19.September.2012 Link til dette innlegget Svart 19.September.2012 Hadde funnet en annen transportør. Godsansvar forsikring er jo det første man tegner etter man har startet slik virksomhet. Virker ikke allverdens overbevisende, noen i alle bransjer er billigst, ofte går dette på bekostning av at ikke alle nødvendige utgifter er med i budsjettet og prisfastsettelsen. Sitér dette innlegget Sjøblid og ubetinget positiv! Link to post
jensemann2 Svart 19.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.September.2012 sant det. men 4500 kr for å flytte en båt fra Fredrikstad til Trondheim er veldig rimelig da. så hvis jeg kaskoforsikrer båten så dekker jo det transport på vei. om jeg sier opp forsikringen senere kan vel ingen nekte meg det? Sitér dette innlegget Link to post
tom-ass Svart 19.September.2012 Link til dette innlegget Svart 19.September.2012 Det kan du. Mener bestemmt det ikke er bindingstid på forsikring. Dog er jeg redd noen får et problem om uhellet er ute, altså transportøren. Han vil garantert få regress. Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.