Jump to content

Kan jeg stole på transportøren? (båttransport)

jensemann2

Recommended Posts

Har fått en pris på frakt av daycruiser på henger fra en nyopprettet transportselskap (opprettet i mai) Jeg la ut anbud på finn, og de var eneste responsen. det er et enkeltmannsforetak, og har 3 gode referanser på finn anbud. men han har ingen forsikring som dekker båten ved transporten. det måtte jeg ordne selv. Er det noen vanlige båtforsikringer som dekker dette?

og hvordan kan jeg vite at han ikke stikker av med båten?

Vil tro kaskoforsikring tar seg av det, fikk selv beskjed om det da jeg spurte selskapet mitt.

Men det vet nok selskapet ditt :smiley:

Hvor skal du fra/til? Skal du være der når båten dras på henger? Isåfall er det bare å "ligge på hjul" :wink:

Men du burde jo fått en form for skriftlig kontrakt/kvittering på transport fra/til, prisen og navn på foretaket... Med legitimasjon fra transportøren.

Men det er klart; hvis han har 3 gode referanser så bør han jo være seriøs... Hvis ikke er det ganske fort kroken på døra for han hvis det ryktes at han tar med seg kundens båter :giggle:

Redigert av FlyingDutchman (see edit history)

Har selv drevet transport firma i 20 år, med en rekke svært kostbare laster.

Vedrørende forsikring bør transportør ha godsansvar, dersom han utviser stor uaktsomhet. Dette dekker skjelden varens verdi, og derfor må varens eier selv forsikre denne. Det er jo du som båteier som skal ha en eventuell utbetaling, ikke tramsportøren.

Videre vedrørende å overlevere en gjenstand til et transportfirma burde være helt kurant. Bruk normalt fraktbrev, da er det juridiske ivaretatt. Blir varen/båten underslått av transportør blir ko dette en tyveri sak som ditt selskap dekker.

For min del hadde jeg heller stusset på kunden dersom normalt fraktbrev for transporten ikke skulle tilfredstille hans dokumentasjon på avtalen.

Sjøblid og ubetinget positiv!

Tegn egen transportverdi, så er du dekket. Transportøren har ansvar for å dekke 17 SDR pr kg iht veifraktloven. Brukt vanlig norsk fraktbrev, og ikke signer for mottatt før du har sjekket båten for skade som kan ha oppstått under transport. Alternativt kan du kjøpte båten fritt levert ( f.eks DDP "ditt hjemmsted" Incotersm 2010) mså bærer selgeren risiko til dU har signer for mottak :-)

Redigert av onkel_ove (see edit history)

Navigare neccesse est, vivere non est neccesse.

Skulle være transportforsikring. Hvis f.eks båten veier 2000 kg, og transportøren skader båten er de ansvarlige for 17 SDR (1 SDR er ca 10,-) dvs 17x10 = 170,- pr kg x 2000= 340.000,- (men seff ikke over totalverdien av båten)

Derav trenger du ikke egen transportforsikring. Men det er viktig at avsender utfyller en vanlig norsk veifraktbrev, og du merker at ved mottak av båten (på fraktbrevet) at/hvis det er skade, samt sjåføren signerer i tillegg. Det er dette som er reklamasjonen din. Derav er bare å sende krav. (kravet skal sendes til den som har ansvaret, og det avtales i kjøpskontrakten. f.eks å henvise til en transportbetingelse i Incoterms, den som bærer risikoen, skal dekke kravet, og evnt må gå til regress mot transportør..hvis det skal gjøres helt etter boken) Men for god orden skyld, skal en skrive transportforsikring, sørg for at de dekker for A-vilkår, som dekker "alt"

Redigert av onkel_ove (see edit history)

Navigare neccesse est, vivere non est neccesse.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...