Ninjan Startet 19.September.2012 Link til dette innlegget Startet 19.September.2012 (redigert) Hallois godtfolk. Nå befinner vikings on adventure seg i Povoa de varzim. Hittil har vindroret jeg kjøpte før avreise (Windpilot atlantic2) fungert nogenlunde, 2 GANGER..! Så jeg må bestemme meg for hva jeg skal gjøre. I force 5 og oppover liker jeg å ha en mann på roret uansett, så jeg trenger selvstyring for lette forhold + som kan håndtere atlantern.. Jeg har ikke råd til noe over 15000kr... Jeg vurderer faktisk en raymarine spx5, men vet ikke hvor mye strøm denne trekker og hvor holdbar disse er. Eller hva med en ST2000+? holder vel i lette forhold, og det er jo mest unnabakke herfra uansett.. Eller skal jeg slå til med et nytt vindror? Jeg vet at de fleste av dere langturseilere har et nesten ubegrenset budgett i mine øyne og ville ikke seilt en nm uten ALT det "viktige og riktige" utstyret.. men jeg klarer meg med det minimale, så lenge det fungerer.. Redigert 19.September.2012 av Ninjan (see edit history) Sitér dette innlegget www.vikingsonadventure.blogspot.com Link to post
GeirT Svart 19.September.2012 Link til dette innlegget Svart 19.September.2012 (redigert) Forsøk heller å få vindroret til å virke. Kan årsaken til at det ikke viker skyldes at det er feiltrim/ubalanse i seilføringen? Det bør ikke være kontra ror. Er vindroret riktig montert? Stikker det dypt nok, løper linene til rorkulten ledig og lett ? Elektrisk autopilot på en båt på din str. funker det og, men du trenger masse batteri kapasitet og lading. Du må da ha både vindgenerator og solceller for å holde deg med strøm. Geir Redigert 19.September.2012 av GeirT (see edit history) Sitér dette innlegget Geir Link to post
Ask Svart 19.September.2012 Link til dette innlegget Svart 19.September.2012 Hei Kva med å kontakta Windpilot for råd. Fyren er kjent for å vera hjelpsam. Då eg var på langtur var han kjent for å ta seg ein tur til Gran Kanaria før starten på ARC-en. Der hjalp han folk med Windpilot/ og solgt som hakka møkk. Kan det vera at denne modellen er for liten for båten din? Dersom du skal bruka ein rorkultpilot sparar du mykje krefter og straum ved å kopla denne til vindroret. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.