Båtlykke Startet 20.September.2012 Link til dette innlegget Startet 20.September.2012 (redigert) Vi har akkurat kjøpt en eldre Scand Baltic og er klar for vinterkonservering. Motoren er ferdig konservert, men ferskvannstanker og septik gjenstår. Ble plutselig usikker på hva jeg gjør i forhold til tømmepumpa til septiktanken. Det kunne jo være nærliggende å tenke at en bare fyller frostvæske på tanken og kjører pumpa, men båten står jo på land og fullstendig tom for innhold er vel ikke tanken....... Litt usikker også på om ettgrepsbatterier på vaskene tåler vingterlagring etter bare å ha blitt blåst tomme? Er også veldig takknemlig for andre tips til konserveringsjobben. Er første gang vi skal konservere båten, og det er sikkert en del fallgruber for en amatør? Redigert 20.September.2012 av Båtlykke (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Shiny Svart 20.September.2012 Link til dette innlegget Svart 20.September.2012 Pleier å skylle septiktank med ferskvann og så kjøre litt frostveske igjennom tømmepumpen. Blåser igjennom alle ferskvannsrør med trykkluft og lar kranene stå åpne igjennom vinteren. Husk å drenere varmtvannsbereder og blåse godt gjennom etterpå for å få ut alt. Sitér dette innlegget Sjøblid og ubetinget positiv! Link to post
Båtlykke Svart 20.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.September.2012 Takk, Shiny! Hvordan skyller du tanken da? Pumper du vannet bare inn via toalettet eller fyller du via mannlokket (går ut fra at det er et slik?). Du samler opp utvannet da, eller? Trengs det trykkluft til å blåse gjennom slangene, mener du? Hadde tenkt å bruke munnen bare, jeg men...? Sitér dette innlegget Link to post
Shiny Svart 20.September.2012 Link til dette innlegget Svart 20.September.2012 Tar et par omganger med fylling fra dusjen og tømme før jeg tar opp, og lar det komme ut frostveske etter opptak. Vil anbefale trykkluft, på min båt er det ihvertfall mye enklere og jeg er trygg på at jeg ikke får skader ila vinteren. Sitér dette innlegget Sjøblid og ubetinget positiv! Link to post
kupling Svart 20.September.2012 Link til dette innlegget Svart 20.September.2012 Pleier å helle en bøtte med frostveske blandet med vann(50/50) ned i toalettet, pumper d til septikktank,og pumper d så med septikkpumpa ut fra båten.pleier å sette en bøtte under skråg gjennomføringen på utsiden for å unngå søl på bakken. Hvis du har ett greps kraner i vask/kum,KAN det være lurt å demont. Innmaten i disse. Demont.alle skjøter på slanger/ rør til ferskvanett og blås de tomme.berederenkan tømmes v/ hevrt.(slange fra tappestedet på bereder ut av båt og ned til bakken,sug i slangen til vannet kommer) Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 20.September.2012 Link til dette innlegget Svart 20.September.2012 Frostveske i toalett skåla som spyles ned, har vært standard prosedyre. Har aldri gjort noe med tømme pumpe fra septikktanken, har gått bra, mulig jeg har hatt flaks. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Kjetil1 Svart 20.September.2012 Link til dette innlegget Svart 20.September.2012 Det virker som om noen gjør veldig mye utav dette med tømming og frostsikring. Sist høst åpnet jeg alle kraner, skrudde av dusjhåndtaket ved badeplattformen, åpnet kranen/overtrykksventilen på vv-berederen, skrudde av slange inn og ut på vannpumpa og kjørte den i et par sek for å tømme og var ferdig. Vi hadde frost ombord ila vinteren, men alt var ok til våren igjen. Hadde tømt vanntanken men hadde nok halv tank med septik da jeg ikke hadde fått ut alt før båten gikk på land. Tror ikke jeg ser behov for så mye mer demontering i år heller. Når kraner/blandebatteriet åpnes renner vannet ned til der slangen er av på vannpumpa og blir derfor tørre nok til å tåle vinteren... Kjetil S Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.