Jump to content

Hvordan vinterkonservere tømmepumpa til septiktanken

Båtlykke

Recommended Posts

Vi har akkurat kjøpt en eldre Scand Baltic og er klar for vinterkonservering. Motoren er ferdig konservert, men ferskvannstanker og septik gjenstår. Ble plutselig usikker på hva jeg gjør i forhold til tømmepumpa til septiktanken. Det kunne jo være nærliggende å tenke at en bare fyller frostvæske på tanken og kjører pumpa, men båten står jo på land og fullstendig tom for innhold er vel ikke tanken.......

Litt usikker også på om ettgrepsbatterier på vaskene tåler vingterlagring etter bare å ha blitt blåst tomme? Er også veldig takknemlig for andre tips til konserveringsjobben. Er første gang vi skal konservere båten, og det er sikkert en del fallgruber for en amatør?

Redigert av Båtlykke (see edit history)

Pleier å helle en bøtte med frostveske blandet med vann(50/50) ned i toalettet, pumper d til septikktank,og pumper d så med septikkpumpa ut fra båten.pleier å sette en bøtte under skråg gjennomføringen på utsiden for å unngå søl på bakken. Hvis du har ett greps kraner i vask/kum,KAN det være lurt å demont. Innmaten i disse. Demont.alle skjøter på slanger/ rør til ferskvanett og blås de tomme.berederenkan tømmes v/ hevrt.(slange fra tappestedet på bereder ut av båt og ned til bakken,sug i slangen til vannet kommer)

Det virker som om noen gjør veldig mye utav dette med tømming og frostsikring. Sist høst åpnet jeg alle kraner, skrudde av dusjhåndtaket ved badeplattformen, åpnet kranen/overtrykksventilen på vv-berederen, skrudde av slange inn og ut på vannpumpa og kjørte den i et par sek for å tømme og var ferdig. Vi hadde frost ombord ila vinteren, men alt var ok til våren igjen. Hadde tømt vanntanken men hadde nok halv tank med septik da jeg ikke hadde fått ut alt før båten gikk på land. Tror ikke jeg ser behov for så mye mer demontering i år heller. Når kraner/blandebatteriet åpnes renner vannet ned til der slangen er av på vannpumpa og blir derfor tørre nok til å tåle vinteren...

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...