Erik Startet 21.September.2012 Link til dette innlegget Startet 21.September.2012 Ref en annen tråd så har jeg skrudd opp dørken for å bytte lensepumpe. Men jeg har ett annet generelt problem som er at det er veldig gulvkaldt i båten om vinteren og tidlig vår. Dørken består av selve skroget. Over der er det 13 cm hulrom med 'bjelkelag' som avstandsbygger, og så laminat dørk på noen Cm skrudd oppå der. Når dørken nå først er oppe, lurer jeg på om det har noe for seg å isolere nedi her. Tenker feks å kle skroget mellom bjelkene med å lime på oppklippet liggeunderlag. Da vil luftlaget under dørk ikke være i direkte kontakt med skutesiden. Vil dette ha noe for seg , eller er det bortkastet arbeide ? Vurderer også å kle undersiden av dørk med tilsvarende. det er mer arbeide å få til å passe, men vil kanskje gi mer effekt ? Kan gjør det der vi sitter mest kanskje ? Ett annet alternativ er å stappe hulrommet helt fullt med isolasjon (glava eller tilsvarende), men å ha litt å gå på der under i tilfelle lekkasje, samt ha noe som tåler fukt tror jeg er en fordel, så det har jeg slått fra meg foreløpig. Noen som har tanker, erfaring eller ideer rundt dette ? PS : På sikt tror jeg at jeg vil bytte hele dørken med tredørk, men det blir ikke i denne omgang ! Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Figaro Svart 21.September.2012 Link til dette innlegget Svart 21.September.2012 Vinterstid bruker jeg et tykt ullteppe (persisk) på dørken nede ved pantry, hvor vi også spiser. Det både pynter og hjelper. Sitér dette innlegget Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod. Link to post
Erik Svart 21.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.September.2012 Ja, å isolere mellom fot og kald dørk er metoden jeg og har brukt (kaller det for tøffel metoden ), men spørsmålet er om man kan redusere behovet for dette ved å isolere under dørk. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Free Lillehammer Svart 21.September.2012 Link til dette innlegget Svart 21.September.2012 Synes personlig dørken "tar" temperatur fra vannet også med noe under dørkplatene. Kombinert med at kulda legger seg i bunnen av båten, gir det en veldig kjølig følelse. Tilpasset teppe med antiskliribber under er foretrukket. Sitér dette innlegget Link to post
Lady B Svart 21.September.2012 Link til dette innlegget Svart 21.September.2012 (redigert) Hvis du isolerer huden (skroget) for godt vil du miste den gratis varmen du får fra vannet under båten, med den følge at det kan fryse i bunnen av båten. Bruk heller tøfler, som nevnt over. Redigert 21.September.2012 av Lady B (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 21.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.September.2012 Hvis du isolerer huden (skroget) for godt vil du miste den gratis varmen du får fra vannet under båten, med den følge at det kan fryse i bunnen av båten. Bruk heller tøfler, som nevnt over. Det er ett godt poeng som jeg ikke hadde tenkt på. Men litt isolasjon på undersiden av dørkplankene der vi sitter mest kan vel neppe skade, selv om det kanskje gir begrenset effekt da.... Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Lady B Svart 21.September.2012 Link til dette innlegget Svart 21.September.2012 Det er ett godt poeng som jeg ikke hadde tenkt på. Men litt isolasjon på undersiden av dørkplankene der vi sitter mest kan vel neppe skade, selv om det kanskje gir begrenset effekt da.... Hvis du isolerer dørken blir det nok lettere å holde på varmen ibunnen, men jeg tviler på at det blir mindre gulvkaldt av det... Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 21.September.2012 Link til dette innlegget Svart 21.September.2012 Jeg ville heller isolert undersiden av dørkplatene enn å isolere skroget. NÅR du får fuktighet i kjølsvinet, vil isolasjonmatter holde på fuktigheten og bare produsere lukt og mugg. Evt. kan du jo mekke til en varmluftsdyse inn til mellomrommet mellom skrog og dørkplater med en stengbar ventil. Har fundert litt på det selv, men har heller mekket til et nålfiltsteppe jeg legger på dørken vinterstid. Dessuten er jeg så makelig annlagt, at føttene som regel er oppi sofan eller ligger slengt opp på salongbordet. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Tom Rør Svart 21.September.2012 Link til dette innlegget Svart 21.September.2012 Hva med styrofoamplater som du skjærer til som du vil? De suger ikke vann i hverfall. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 21.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.September.2012 Evt. kan du jo mekke til en varmluftsdyse inn til mellomrommet mellom skrog og dørkplater med en stengbar ventil. Det er ikke så dumt. Har ett uttak rett over dørken, så en forgrening ned under er nok mulig å få til, selv om denne må ha mindre dimensjon en resten av varmluftannlegget. Når det er for varmt i rommet, så kan jeg bare vende lufta ned under gulvet istedet for å stenge varmeapparatet helt Hva med styrofoamplater som du skjærer til som du vil? De suger ikke vann i hverfall. Usikker på hva styrofoam er, men hadde tenkt å bruke liggeunderlag, og disse trekker ikke vann, så det er kanskje noe av det samme stoffet ? Status nå er at jeg ikke isolerer i første omgang likevel pga frost fare når båten ikke er i bruk, men ser på mulighet for å kjøre varmluft ned under gulvet i steden for, for å få vekk gulvkulden når vi er i båten.. På lenger sikt er planen å bytte til tregulv. Det vil bli lunere, vil det ikke ? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Tom Rør Svart 21.September.2012 Link til dette innlegget Svart 21.September.2012 Hvis du kjører varm luft ned under dørken, og det er kaldt i vannet, vil jeg tro at du blir plaget med kondens. Styrofoam er som isopor, men mindre porøs. Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 21.September.2012 Link til dette innlegget Svart 21.September.2012 Depron er tingen, gjerne under dørkplater. 6mm isolerer som 19cm steinull. Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 21.September.2012 Link til dette innlegget Svart 21.September.2012 Bruk en varmereflekterende isolasjon, her er google din venn. At depron tilsvarer 19cm steinull vil jeg gjerne ha dokumentasjon på BØstrøm det må i beste fall være en vandre historie som har X seg selv opp mange ganger Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
BØstrøm Svart 21.September.2012 Link til dette innlegget Svart 21.September.2012 Beklager, tastefeil, 10cm steinull Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 21.September.2012 Link til dette innlegget Svart 21.September.2012 Maritim har noen kjekke selvklebende isolasjonsplater på 100x50x1cm til rett under hundrelappen. Har brukt disse selv til å isolere under dørkene (hvor mulig) og annen steder som bak innredning og under sengeplatene. Avfettet og klistret de rett på dørken (ja, under dørken, som sagt). Hos meg ga det merkbar bedre komfort, er det kaldt ute er det fremdeles noe gulvkaldt, men aldri så kaldt som det var før isolering. Prøvde meg med liggeunderlag i begynnelsen, men disse var ikke lette å få til å henge godt over tid og prisforskjellen i forhold til den "proffe" isolasjonen var ikke så stor. Så endte opp med skikkelig isolasjon, har ikke angret Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 21.September.2012 Link til dette innlegget Svart 21.September.2012 Nå har jeg tilbrakt 4 av 5 helger i båten de siste tre vintre og kan vel ikke helt skjønne at varmluft under dørken kan skape MER kondens enn det gjør uten å ha inn omluft der. Når jeg legger ned ryggputene i salongen og kjenner på skrogveggen som er uisolert, er der masse kondens. I resten av båten hvor det er omluft, er det tørt så det holder. Jeg har sengetøyet liggende i senga uka igjennom og en vifteovn fra CO til under 200,- som står innstilt på ca 10 grader og 1100w er nok til at tørrballene fra Biltema kjeder seg vinteren igjennom. Som sagt er det kondens der omluft ikke kommer til og om det er enkelt for trådstarter å sluse varmluft innunder dørk, kan jeg ikke se at det er annet enn en god oppvarmingsmetode av dørkplater. Den eneste faren jeg ser ved å sluse varmluft innunder dørkplatene er om han som meg til en hver tid har litt stillestående vann nederst i kjølsvinet. Det har en tendens til å lage litt odør etter en stund og ved å tvinge luft inn under dørkplatene, vill denne odøren med glede spre seg om i salongen. Har man tørt kjølsvin og er uten lekasjer, vil derimot varmluft være med på å tørke opp der nede og forhindre at kondensvann samler seg opp og skaper overnevnte odør. RSL (som ikke kan se at man har noe å tape på i det minste prøve ut løsningen om det ikke medfører store ombygginger og kostnader) Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
m/s draugen Svart 21.September.2012 Link til dette innlegget Svart 21.September.2012 http://biltema.no/no/Bygg/VVS/Radiator-og-varme/Frostbeskyttelse/Frostsikringskabel-46365/ Bare en ide...? Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 21.September.2012 Link til dette innlegget Svart 21.September.2012 http://biltema.no/no...ngskabel-46365/ Bare en ide...? God idé mens man ligger på landstrøm. Varmelaken under filleryer eller tepper funker også da. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Eureka Svart 21.September.2012 Link til dette innlegget Svart 21.September.2012 Hakkannen, om du tenker på de sorte skrogisolasjonsplatene så koster de 139... men om du vet om en plass hvor de selges for under 100kr så rop ut, for jeg skal straks begynne på isoleringsjobben i båten. Til stråstarter så kan jeg anbefale å legge teppe. La det i sommer her i seilbåten. Heldekkende vegg til vegg. Meget behagelig. Jeg går alltid med store tykke ullsokker ombord. Nå skal det sies at jeg bor ombord. Det første jeg gjør når jeg kommer "hjem" fra jobb, er det av med dongeri og på med ei behagelig fjellbukse og ullsokker, dernest ullgenser til varmen kommer. ( er gnien på strømbruken :)) Kom hjem for 30 minutter siden, og da var det 6 grader i båten. Kjører på med vifteovn og snart er det av med ullgenseren. Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 21.September.2012 Link til dette innlegget Svart 21.September.2012 Jeg går alltid med store tykke ullsokker ombord. Nå er vel det allerede den metoden trådstarter benytter i dag og vil bort ifra. Han kaller det å isolere mellom fot og dørk for "tøffelmetoden" og vil heller har varm dørk. (Ref: innlegg #3) RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Barbaria Svart 22.September.2012 Link til dette innlegget Svart 22.September.2012 (redigert) Etter å ha bodd båten noen mnd. har jeg oppdaget at mesteparten av varmen blir utlignet av kulde fra gulvet. Det er ihverfall min teori så langt. Det er ikke lange avstanden fra dørken til skroget i min båt og jeg nekter å dra ombord glava eller annen skit som smuldrer bort og samler på fuktighet. Tepper hjelper betraktelig men er litt kostbart dersom du skal ha skreddersøm. Ryer og matter er ok løsninger som er enkle og rimelige å bytte ut. Så jeg har gått til innkjøp av Astrofoil http://www.astrofoil.no/astrofoil.htm Den tåler vann og kan settes fast enkelt med teip om nødvendig under dørkplatene, ideelt skal det være et par cm spalte, jeg får se om jeg finner på noe. Det er i prinsippet kun to sider med alufolie med et bobleplast lag i mellom. Du kan også legge den under mattene dersom de har litt tykkelse. Den kan også legges under madrasser osv. Jeg har tenkt å sette i gang med dette nå som det blir kaldere utover, jeg har ikke så mye utstyr til å måle før og etter virkningen med så det får bli på øyemålet. Redigert 22.September.2012 av Sothis (see edit history) Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Erik Svart 22.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.September.2012 Jeg har sjekka litt, og det viser seg at "bjelke" laget under dørk er hul, forgrener seg under dørk, har dreneringshuller mellom hver seksjon + diverse andre huller til ledninger etc. Enden på en tverbjelke kommer ut rett ved der jeg har ett uttak fra før, og dimmensjonen er perfekt. Jeg kan mao uten å borre ett eneste hull sette en varmluft slange rett i bjelkelaget, så har jeg et "sprede nett" under hele dørken i salongen. Vil koste meg en forgrening + ett spjeld + noen cm slange. Spørsmålet er altså om det er lurt med tanke på kondens. Forskjellen på oppvarmet skuteside, som ikke er våt hos hos deg RSL, og oppvarmet bunn, er at bunnen er i kaldt vann og dermed aldri blir like varm, vil jeg tro. Er i tvil nå, fikk veldig lyst til å forsøke. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Tom Rør Svart 22.September.2012 Link til dette innlegget Svart 22.September.2012 Det er jo bare å prøve, men jeg tror fremdeles at det vil bli kondens med en iskald skuteside, og varm luft, hvis det ikke er skikkelig ventilert. Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 22.September.2012 Link til dette innlegget Svart 22.September.2012 Det er jo bare å prøve, men jeg tror fremdeles at det vil bli kondens med en iskald skuteside, og varm luft, hvis det ikke er skikkelig ventilert. Med å bruke varmluft, ER det jo skikkelig ventilert. Dørkplatene er ikke så tette at den varme luften som blir pumpet inn ikke finner veien ut et sted. Hos meg er det slik at det er huller ned til kjølsvinet fra alle skott i hele båten i tilfelle det ligger vann noe sted. Feks er det dreneringshull inne i skapet under vasken på do. Om det skulle sive litt varmluft ut av dette dreneringshullet, ville det bare vært av det gode slik jeg ser det- Som Erik sier, koster det ikke mye å prøve og det kan bli skikkelig bra, eller ikke fullt så vellykket som han håper, men noen stor katastrofe er det vel ikke om det ikke funker 100% RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Eureka Svart 22.September.2012 Link til dette innlegget Svart 22.September.2012 Utfordringen i en seilbåt er jo det faktum at salongen er en gigantisk kuldegrop for cockpit. På kveldstid henger jeg et tykt gammelt ullteppe over dørplata, som er av plexi, opp til cockpit. og jeg merker en veldig forskjell på oppvarmingstit og varmetap. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.