Tom Rør Svart 22.September.2012 Link til dette innlegget Svart 22.September.2012 men noen stor katastrofe er det vel ikke om det ikke funker 100% RSL Sant nok Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 22.September.2012 Link til dette innlegget Svart 22.September.2012 Utfordringen i en seilbåt er jo det faktum at salongen er en gigantisk kuldegrop for cockpit. På kveldstid henger jeg et tykt gammelt ullteppe over dørplata, som er av plexi, opp til cockpit. og jeg merker en veldig forskjell på oppvarmingstit og varmetap. Dette er et fenomen jeg kjenner igjen fra egen båt, der både horisontale og vertikale dørplater er i plexiglass. For en del år tilbake lærte min mor å sy gardiner på kurs i England, der dobbeltglass og andre nyvinninger er sjelden kost, det kompenseres med ekstremt tykke gardiner med flere lag isolasjon og lodd i bunnen for å holde på varmen. Når jeg bare fikk sydd et egnet eksemplar til båten trenger jeg egentlig ikke mer enn varmen fra en oljelampe for å få grei innetemp for tiden. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 22.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.September.2012 Tror jeg tar sjansen på å teste dette. Investeringen er kun noen hundrelapper og minimalt med arbeid, og med spjeld er det jo bare å la det være stengt hvis det blir helt mislykket. Ser flere fordeler med dette. En bi effekt er at når salongen blir for varm, kan jeg regulere noe eller all varme ned under gulv, og slippe å reise meg å gå på lugaren for å stenge varmeaparatet, for bryteren til det har jeg flyttet dit etter tips fra Haraune her på Bp, og det er ett veldig bra tips for kalde morgener . Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Bitteliten Svart 22.September.2012 Link til dette innlegget Svart 22.September.2012 (redigert) En søsterbåt av vår skrudde opp dørkene og monterte lavtbyggende varmekabler, type varmefolie. Koblet til 220v sentralen ombord. Har fundert på det samme selv. http://www.elektroimportoren.no/?Article=5410621 Redigert 22.September.2012 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 22.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.September.2012 Jeg har og tenkt tanken, men vil ha ett system som funker i uthavn også. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Bitteliten Svart 22.September.2012 Link til dette innlegget Svart 22.September.2012 Inverter, stor batteribank og generator løser jo det Sitér dette innlegget Link to post
Free Lillehammer Svart 22.September.2012 Link til dette innlegget Svart 22.September.2012 Inverter, stor batteribank og generator løser jo det Vær så snill - nevn ikke generator! Tråden kommer til å spore av. Vi er nettopp ferdig med én generator-tråd på BP. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 22.September.2012 Link til dette innlegget Svart 22.September.2012 Generator blir snart like vanlig som baugpropell. Sitér dette innlegget Link to post
Free Lillehammer Svart 22.September.2012 Link til dette innlegget Svart 22.September.2012 Generator blir snart like vanlig som baugpropell. Here we go... Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 22.September.2012 Link til dette innlegget Svart 22.September.2012 Hakkannen, om du tenker på de sorte skrogisolasjonsplatene så koster de 139... men om du vet om en plass hvor de selges for under 100kr så rop ut, for jeg skal straks begynne på isoleringsjobben i båten.. Da har de sannelig steget med 40 kroner på bare et år! Kjøpte inn isolasjon tidlig i fjor høst (flyttet inn i båten i fjor sommer), da fikk jeg de for 99kr plata her hos Maritim i Stavanger. Mulig det var et tilbud de kjørte, men fikk påfyll til samme pris i januar/februar, så da må det i såfall være et langdrygt tilbud.. Kjøpte også noen liggeunderlag fra Biltema, i samme farge, men litt mer grovboblet struktur enn isolasjonen fra Maritim. Liggeunderlagene var som nevnt ikke gode å få til å henge over tid. Brukte kontaktlim, men spenningen i materialet fikk dem til å løsne etter en stund. Som løs isolasjon for kun vintersbruk fungerer liggeunderlagene godt, typisk til å dekke til vinduer i skrogsiden og lignende. Hindrer både varmetap og innsyn fra misunnelige folk som har lyst å gi opp et kjedelig liv på land og flytte i båt Maritims isolasjon er såpass lett å jobbe med (isolerer godt også), så blir det mer isolering til vinteren tror jeg at jeg på tross av (den nærmest ekstreme) prisstigningen vil kjøpe isolasjonen der. Enkelt og behagelig å jobbe med, er også rimelig mykt så det er lett å isolere buede overflater. Litt snitting med tapetkniven må til der buene er krappe, men fungerer det også Sitér dette innlegget Link to post
Tor Arild Svart 22.September.2012 Link til dette innlegget Svart 22.September.2012 Har varmeuttak under dørk selv. Fantastisk behagelig. Ville forsøkt det først, siden det ikke medfører mange Kr om det skulle vise å være en feilinvestering. Sa jeg at det var fantastisk behagelig? Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 22.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.September.2012 Brennceller står på ønskelista, men det blir ikke i år, og klarer uansett ikke å se at varmekabler skulle gi mindre kondens enn varmluft ? Tor Arild :hvordan har du løst luftspredning under dørken, og hvordan arter kondens problemet seg i praksis hos deg ? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Kristian_H Svart 22.September.2012 Link til dette innlegget Svart 22.September.2012 De som selger varmekabler og folie som jeg har vært i kontakt med liker dårlig at dette brukes i båt, dette gjelder også ting som brukes på oljerigger og supplybåter. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 22.September.2012 Link til dette innlegget Svart 22.September.2012 Hvorfor? På grunn av sikkerheten ved elektriske installasjoner i fuktig miljø? Hadde jo vært genialt med varmekabler under dørken på badet Det finnes kjekkere ting enn å stå barbeint i iskald dusj om morgenen, så har vært inne på tanken flere ganger.. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 22.September.2012 Link til dette innlegget Svart 22.September.2012 Blir litt ot dette, men Hakkannen, når det nærmer seg isoleringsarbeid på meg, så hører du fra meg. Trenger noen synspunkter på hvordan jeg skal gjøre det. Var innom lokal best marin butikk i dag og de har sluttet å ta inn armaflex som er det jeg hadde tenkt til å bruke. Årsaken er at prisene hadde skutt i været. Vet du noe om produktmerke på det du kjøpte hos maritim? Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 23.September.2012 Link til dette innlegget Svart 23.September.2012 Det er bare å ta kontakt, har tatt noen bilder underveis, gjerne de kan være til hjelp Såvidt jeg kan se er det ikke noe produktmerke på de platene jeg har liggende i båten, verken på selve platene eller på papiret som dekker limen. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 23.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.September.2012 iDet finnes kjekkere ting enn å stå barbeint i iskald dusj om morgenen. Tips : på Living har de noen teak spile baderoms matter i to størrelser som i tillegg er lette å skjære til. Badet vårt ble veldig mye lunere av dette, og den lille iskalde vannskvetten som liggercigjen en stund etter dusjinga slipper mann nå nærkontakt med. Oversiden tørker utrolig fort, man kan gå på badet i strømpelesten 10 min etter dusjing. Har vært en egent tråd om dette tipset her på BP tidligere. Men har ikke erfaring med det fra vinterstid enda da.... Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Free Lillehammer Svart 23.September.2012 Link til dette innlegget Svart 23.September.2012 Mulig dette er en turn-off, men solide ullsokker feiler aldri! Sitér dette innlegget Link to post
Kristian_H Svart 23.September.2012 Link til dette innlegget Svart 23.September.2012 De mente det var for sror fare pga det fuktige miljøet, men de visste om flere som hadde lagt varmefolie i båter. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 26.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.September.2012 Monterte spjeld og en slange under dørk i går. Total kostnad inkl. slangeklemmer : 223,- Test kjørte 15-20 minutter, og du så lunt og godt det ble i gulvet Det er tidlig å trekke noen endelig konklusjon, det er fortsatt varmt i vannet, så ikke sikker effekten er like stor når det blir kaldere, og kondensproblemene er det for tidlig å si om kommer, men du så deilig det var å ha føttene på det varme gulvet etter å ha stått i sokkelesten inne på kaldt gulv inne i forpigen en stund Gulvet var godt og lunt nesten en time etter at varmeapparatet var skrudd av også Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
RSL Svart 26.September.2012 Link til dette innlegget Svart 26.September.2012 Perfekt :-) Jeg tror som sagt før at du får mindre problemer med kondens enn du frykter. Du pumper inn varmluft og det vil etter min teori bare tørke opp under der. At det kondenseres litt, slik at den relative fuktigheten i båten totalt sett kanskje øker med et par prosent, er mulig. Når det er varme i båten, vil det uansett kondensere fra uisolerte flater som har vinterkald luft eller vann på motsatt side, Med å tilføre varm luft, er jeg temmelig sikker på at dette problemet blir mindre så lenge du kjører varmeren. Kom tilbake med rapport når du har testet dette en stund. Dette kan være et kjempebra tips til båtbuerar rundt om. Jeg har de siste vintrene hatt 4 av 5 helger ombord og da er det gjerne gulvkaldt til godt utpå lørdagen. Jeg ser ikke helt hvordan jeg skal få sluset varmluft fra dieselvarmeren innunder i min båt uten å gjøre store inngrep, men varmeren skal/må byttes om ikke alt for lenge. R$L Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Euklid Svart 18.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2012 http://biltema.no/no/Bygg/VVS/Radiator-og-varme/Frostbeskyttelse/Frostsikringskabel-46365/ Bare en ide...? Installerte en slik for noen dager siden – 10 meter (100W) kabel kveilet frem og tilbake et par ganger under dørken i store deler av salongen. Disse frostsikringskablene har en styring som er litt for intelligent for min del: jeg har det såpass varmt i båten at den ikke bruker mer enn ca. 20-30W, men selv dette gir en langt lunere følelse i dørken enn de områdene jeg ikke fikk lagt kabel under. Vel verdt et forsøk! Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 5.November.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.November.2012 Monterte spjeld og en slange under dørk i går. Total kostnad inkl. slangeklemmer : 223,- Har hatt noen overnattinger i båten i det siste, sist nå i helga, og må si meg meget fornøyd med løsningen Bånnfyrer først ut i salongen for å få opp inne temp, og snur så spjeldet slik at varmlufta går under dørk. Etter kort tid forsvinner gulvkulden, og varmeapparatet kan da stå og putre uten at det blir for varmt og måtte skrus av og på hele tiden. Får en jevn og behagelig varme i båten, og en inne komfort vi ikke har hatt før om vinteren . Virker foreløpig ikke som om kondens er ett fremtredende problem, men vann (og ute) temperatur kommer til å synke ytterligere, så det er nok fortsatt for tidlig å konkludere helt bastant på akkurat det. Men om så skulle være at det danner kondens etterhvert , så er det fremdeles verdt det pga komforten Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
RSL Svart 5.November.2012 Link til dette innlegget Svart 5.November.2012 Flotte saker. Jeg kommer til å gjennomføre det samme etter hvert når tid og penger strekker til. Det du har gjort, koster ikke så mye, men det er mulig jeg må ha ny varmer og da koster det langt mer. Denne løsningen blir da en del av det nye opplegget for oppvarming av båten. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Erik Svart 20.November.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.November.2012 Bekymring : Jeg har postet denne løsningen på ett annet forum (Hanse forum) og der er det uttrykt bekymring for om dette blir så varmt på glassfiberen at denne svekkes. Jeg stiller meg tvilende til at dette er ett faktisk problem , men jeg skal få målt reelle temperaturer ved bruk og legge ut, men inntil da : Jeg påtar meg ingen ansvar for denne løsningen (hos andre enn meg selv)... Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.