Jump to content

Isolere under dørk i gulvkald båt, Hvordan ?

Erik

Recommended Posts

For noe tull.

Nå er ikke jeg noen ekspert på glassfiber, men hvem har ikke en eller annen gang opplevet en så varm sommer at det er for varmt å trå på en flate med glassfiber som er lakkert i en mørk farge.

Det er ikke mange hundre grader i den luften du pumper inn under dørken , så det tror jeg du skal ta knusende med ro. Om litt lunken luft som ble pumpet inn under dørkplatene til et gjennomkaldt kjølsvin skulle svekke båtkonstruksjonen i noen som helst grad, finner jeg rett og slett utenkelig.

Min båtvarmer er montert 2cm fra glassfiber originalt fra fabrikk og der er det langt varmere enn det blir innunder dørken din.

RSL

(Som fortsatt ligger halvvåken om natten for å finne en smidig løsning for å få til det samme eller tilsvarende)

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Jeg er ikke kjempe bekymret selv, men vil nå teste det for sikkerhets skyld da, og tenkte det måtte nevnes nå når det først var bragt på banen...

Røret rundt spjedet (som nok er det varmeste punktet i løsningen), er så varmt at jeg ikke kan holde hånda på over lengre tid, så noe varme er det her...

PS : Nå er skuta på land for bytte av drev, så får ikke målt på en stund :sad:

Redigert av Erik (see edit history)

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

• 8 år senere...
On 10/18/2012 at 10:42 PM, Euklid said:

Installerte en slik for noen dager siden – 10 meter (100W) kabel kveilet frem og tilbake et par ganger under dørken i store deler av salongen. Disse frostsikringskablene har en styring som er litt for intelligent for min del: jeg har det såpass varmt i båten at den ikke bruker mer enn ca. 20-30W, men selv dette gir en langt lunere følelse i dørken enn de områdene jeg ikke fikk lagt kabel under. Vel verdt et forsøk!

Hei,

funket dette OK over tid?
1 Brukte du det kun når du var koblet til landstrøm?

2 modifiserte du termostaten på noen måte?  (Tror de slår seg på ved 3 grader og av ved 10 brder...)

mvh

Jeg har lagt liggeunderlag, fra Biltema, under alle puter i salongen foran. Det hjelper på tidlig i sesongen da vannet er kaldt. Nå har den blitt permanent seng, så da har jeg lagt dette på salongbordet også. Ble natt og dag da vi gjorde dette på en lørdag, så natt til søndag ble bra. Natt til lørdag var iskald nedenifra og opp. Så ja, jeg har trua på din ide. Da vil gulvet bli mer påvirket av temperaturen i lufta og ikke fra vannet.

Redigert av Torsen67
Skriveleif (see edit history)

Ser at min gamle tråd om gulvvarme er dukket opp, og tenkte bare å melde at patentet med å føre litt av varmluften fra varmeapparat inn under dørken har fungert utmerket, i da 9 år nå.

Kaldt gulv er ikke lengre en issue ombord hos oss. Det er kanskje litt kaldt gulv i byssa på vinteren fortsatt, da dette er langt fra der luften blåses inn, men rundt der vi sitter i salongen er det helt nydelig å sitte i strømpelesten, og har vært det i alle disse år :yesnod:.

Redigert av Erik (see edit history)

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...