Jump to content

Urinstein i toalettsystemet.


Flid

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg tok en liten vintersjekk av toalettsystemet ombord og ble overrasket over at det allerede etter et drøyt år var betydelige avleiringer av urinstein i slangene.

Ikke noe problem i dag, men når dette belegget vokser seg større og begynner å

løsne, da er h.......løs.

Man kan ta ut slangene og svinebanke dem i fjellet, da løsner dritten, men i dette tilfellet er slangen lang og vanskelig å demontere.

Har noen av dere en kjemisk løsning som ikke tar knekken på slanger pumper og aluminiumstank??

 

mvh

jan-h

Redigert av Flid (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Urinstein er en kalgforbindelse og løses opp av syre. Du kan f.eks bruke sitronsyre, pulver kjøpes på apoteket, eller en svak saltsyreoppløsning. Det finnes også ferdige maritime produkter ala Systemrens for kjølevannsystemet.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Åssen syre man benytter er uinteressant. Styrken på syren derimot, er interessant. Eddik ( 35% ) eller MI syre ( til å vaske vekk kalk i melkeanlegg ) bør duge bra. ( om den er sterk nok )

 

Hjemme fjernet vi kalbelegg på kyllingfarmen, ved bruk av maursyre.

Friske saker..

 

Gjorde susen med kalk, rammet ikke plast, men betongen fikk gjennomgå så det suste.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Åssen syre man benytter er uinteressant. Styrken på syren derimot, er interessant. Eddik ( 35% ) eller MI syre ( til å vaske vekk kalk i melkeanlegg ) bør duge bra. ( om den er sterk nok )

Som X-melkebonde kan jeg bekrefte at MI- syre er bra saker, benyttet akkurat denne syra i toalettet på en Hanto 24 som jeg hadde for lenge siden (1990). Brukte forholdsvis mye pulver (fås også som flytende) ca 2 dl i 5 l vann i ca 90 grader varmt vann. Alle avleiringene i slangen fra toalettet løste seg opp. Dette fås kjøpt i stoooore kvanta hos Felleskjøpet. Kjenner du en melkebonde kan du spørre han om å få "kjøpe" litt i stedet.

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Som X-melkebonde kan jeg bekrefte at MI- syre er bra saker, benyttet akkurat denne syra i toalettet på en Hanto 24 som jeg hadde for lenge siden (1990).

 

Hva med utstyret i hver ende av slangen ved bruk av dette middelet?

 

jan-h

Metaller er vel ikke særlig glad i syre, så hva med septik, gjennomføring o.l? Hvordan gjør man dette? Det må vel stå en stund i systemet og kan man risikere at alt samler seg i et bend og så tetter det seg?

Link to post
Share on other sites

Metaller er vel ikke særlig glad i syre, så hva med septik, gjennomføring o.l? Hvordan gjør man dette? Det må vel stå en stund i systemet og kan man risikere at alt samler seg i et bend og så tetter det seg?

Melkeanlegget (røropplegget) som jeg hadde var i hovedsak av rustfritt stål (Et Effektiv-anlegg), men det er mye slanger av gummi også. Jeg benytter MI- syre hver morgen ved vask av anlegget, og MI-combi (basisk) om kvelden. Anlegget tok ikke skade av denne tøffe behandlinga og den er også i bruk på "alle" melkebruk i dag. Skal vi få kjøpt melk med lavt bakterieinhold i butikken er krav til renhold et must og det også på "produksjonstedet".

 

Jeg hadde ikke septiktank på Hanto`n, det var "rett ut" i sjø`n. Tenker jeg hadde blandinga inn i dass`n og slangen ca 1 time og så bare pumpa jeg vann igjennom etterpå for å få skyllt ut de avleiringene som hadde løstnet. Når jeg skrudde opp å kontrolerte etterpå så var det fritt for kalkavleiringer.

 

Hadde jeg hatt septiktank så hadde jeg også hatt dette "vaskemiddlet" ned på den for å få gjort rent der.

Redigert av Hebbe (see edit history)

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Dummy spørsmål: Snakker vi om vanlig eddik?

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, har alltid en flaske vanlig eddik, 35% stående på dass i båten. Hver helg vi er ute heller jeg nedi en "dasj" for forebygging.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ja, har alltid en flaske vanlig eddik, 35% stående på dass i båten. Hver helg vi er ute heller jeg nedi en "dasj" for forebygging.

Samme her. Bruker litt eddik en gang i blant, etter at jeg fikk dette tipset her på baatplassen for et års tid siden. Har ikke sjekket om det hjelper noe, men det har vel andre gjort....... :rolleyes:
Link to post
Share on other sites

Bare ikke gjør som jeg gjorde. Jeg banka og slo på slangen for å løse avleiringer. Det var uten at jeg visste det ganske mye av det, og alt lagret seg nede i et bend. Et par timer senere skulle en besøkende på potta. Stakkaren gjorde sitt fornødne (stor middag, og mye godt drikke må vite), begynte å spyle - potte tett! Etter 15 minutter måtte det krypes til korset, og slaget ansees som tapt; Skipperen måtte tilkalles (meg) Jeg vet ikke hvem av oss som var mest flaue. Skipperen som hadde sendt en uskyldig lavlandsbonde inn på et toalett som ikke virker, eller eieren av ubåtene som duppet lystig rundt i skåla :cryin:

 

Et par :drink: senere fikk vi orden på dævelskapen, men jeg har ikke hatt besøk av vedkommende siden...

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Nettopp slike ting jeg frykter vil skje hvis jeg går for hardt til verks her  :cryin:

<{POST_SNAPBACK}>

Ja her har du to valg.

1. Vente til det er helt tett, og så gå løs på drittjobben. Gjerne midt i ferien.

2. Ta drittjobben når det passer DEG, og ha tilgjengelig passende klær, vaskemidler, balje til delene

osv osv.

 

Generelt er utsagnet "don`t fix it, if it ain`t broken" bra, men i dette tilfellet, er det kun snakk om tid..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Ja her har du to valg.

1. Vente til det er helt tett, og så gå løs på drittjobben. Gjerne midt i ferien.

2. Ta drittjobben når det passer DEG, og ha tilgjengelig passende klær, vaskemidler, balje til delene

    osv osv.

<{POST_SNAPBACK}>

Har vært med på alternativ 1. Grebbestad, 25grader+, doskålen full av .... og hele slangen fra dassen til tanken helt grodd igjen. :puke:

Lars H.

(som nå har lært og bruker 35%eddik)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Nå er jeg forvirret. Er dette et stort problem?

<{POST_SNAPBACK}>

Faktum er at urin og saltvann danner såkalt urinstein. Men:

1 Spyler du ned med ferskvann har du ikke noe problem.

2 Bruker du myyye vann, er problemer heller lite.

 

En annen sak er at en kan tro at alt er OK helt til det plutselig er helt tett. Spesielt med elektrisk tømming av dassen der det er en kvern som finfordeler dritten :puke: , skal det ikke til store åpningen i slangen før det fyker igjennom, blyanttykk åpning kan være nok. Men så fulgte det plutselig med en utygget peanøtt, - bråstopp!

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Nå er jeg forvirret.

Er dette et stort problem?

Jeg har aldri hørt om dette før denne tråden.

Nå har jeg riktignok ikke en eneste slange i anlegget, kun rør.

Skal det "eddiktreatment" til her også?

<{POST_SNAPBACK}>

Om dette er ett problem, kommer an på anlegget ditt. Faste rør eller slange har ingenting å si. Hvis anlegget er laget med kontinuerlig fall fra toalett til septiktank, og fra septiktank til skroggjennomføring (eventuelt omvendt) vil du ikke få problemer. Problemet oppstår gjerne i den første knekken ut fra toalettet. Der samler det seg litt slagg, og det bygger seg opp over tid. Hvis det er fall hele veien til septik vil du unngå stillestående vann/urin i slangene, og du får problemet i tanken isteden. Den er så stor at det ikke utgjør noe problem med noen cm3 urinstein. Tilsvarende blir det med slangen ut av båten.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...