Jump to content

Urinstein i toalettsystemet.


Flid

Recommended Posts

Lasse, har du 24 år gamle slanger ?? i tilfelle er det vel lurere å bytte disse en å gjøre dem rene

 

BK

Jeg vurderete det i forb. med skifte av toalett, men valgte å la det være. Slangene er av en kvalitet jeg ikke tror man får tak i idag, og alt er 100% tett. Jeg tror det er bedre å ikke røre det så lenge alt er i orden.

Link to post
Share on other sites

Takk for mange gode innspill. . . . . Dere med lang fartstid i urinsteinsproblematikken.....

Begrenser dette seg bare til slanger, hva med tanken?

<{POST_SNAPBACK}>

Stikker du hånden nedi tanken via inspeksjonsluken, vil du nok kjenne at bunn og vegger er dekket av tykke flak urinstein! :puke: (egen erfaring)

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Løfter denne tråden litt.

I helgen gikk toalettet potte-tett. Jeg har plast septiktank 100liter og membranpumpe til tømming av denne. Toalettet om bord er(var) av typen RM69-elektrisk m/plastkvern. Jegf demonterte pumpa i løpet av helgen, renset og fikk det til å fungere delvis ved å strupe på vann-inntaket. Dette gikk helt til man på søndag ble litt vågal og gjorde større ting med dertil litt mye papirbruk. Potte-tett og ingen rens av pumpa hjalp. Gud bedre for en DRITTJOBB.

Jeg likte ikke prinsippet på denne pumpa da det kun var tre vinger i plastik som gikk rundt i et rifflet plasthus. Ved nøyere sjekk fant jeg ut at TCM nå kommer med metall-kniver. Ett slikt toalett med stor bolle kostet nå 2170,- på Maritim og ble derfor innkjøpt. Montering ble gjort og bollen fylt opp. Her var det mer som var feil. Da jeg sjekket slangene fant jeg ut at slangen fra toalettet til tanken var av en annen type enn slangen til lensing av tanken. Båten er 20 år gammel og med tanke på hva Lars H. har skrevet om urinstein gikk jeg og kjøpte ny slange.

Gjett om jeg gjorde store øyne når jeg fikk av den gammle. Dette er en 38mm slange og hullet i midten hadde jeg knapt fått lillefingeren inn i. :eek:

 

Dette vil jeg bare fortelle for at andre ikke skal gå i fellen å legge all skyld på toalett/kvern. Her er og blir slangene det stoore problemet. Når jeg leser at Bliss X har 24 år gammle slanger, er rådet kun en ting. Skift før det går tett, det gjør det altid på de mest ubeleilige tidspunkt.

 

Jobben er og blir en real drittjobb, men dette er mye enklere enn å stå på hodet i uthavn med 3 ukers ferie i siktet.

Dessuten skal det benyttes 35% Matedikk heretter. Fylles opp hver søndag ettermiddag :smiley:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

God beskrivelse VannTro.

Jeg har selv erfart at de elektriske toilettene ganske hurtig får dannelse av urinstein som reduserer effekten av den roterende kniven i toiletthuset. Bruk av en kopp eddik i uka er nok den beste måten å løse opp urinsteinforbindelsene. Jeg skriver gjerne om dette i flere tråder slik at de som har toilett ombord minnes om gjevnlig å bruke eddik i toilettet ombord. Jeg har vist bilder av dette i en annen tråd.

Link to post
Share on other sites

God beskrivelse VannTro.

Jeg har selv erfart at de elektriske toilettene ganske hurtig får dannelse av urinstein som reduserer effekten av den roterende kniven i toiletthuset. Bruk av en kopp eddik i uka er nok den beste måten å løse opp urinsteinforbindelsene. Jeg skriver gjerne om dette i flere tråder slik at de som har toilett ombord minnes om gjevnlig å bruke eddik i toilettet ombord. Jeg har vist bilder av dette i en annen tråd.

 

For meg høres "Eddik" svært brutalt ut; hva med tæring i aluminiumstank, tæring av slanger?

Link to post
Share on other sites

Hvis den gamle slangen min fremdeles ligger i containeren på båthavna skal jeg ta bilde av den. Belegget som har bygd seg opp og nesten tettet 38mm slange, er hardt som stein og høres slik ut også. Jeg fikk litt i porselensvasken da jeg vasket og det hørtes ut som stål da det traff porselenet.

 

Når det gjelder edikk og agressiviteten kan vel kanskje Lars H. og roaldbj si noe om dette ? (da jeg har forstått at dere har benyttet dette jevnlig)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Skal gjøre et forsøk i morgen. Finner jeg den skal jeg skjære av en bit og legge den i edikk.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Hadde dette problemet da båten var to år. Byttet slanger.

Tok vare på en del urinstein som jeg la i forskjellige kreative blandinger, også eddik.

Ingen av blandingene gjorde noe som helst med urinsteinen.

Jeg heller nå en bøtte med ferskvann i toalettet etter hver tur, og pumper inn i slangene.

Om det vil hjelpe noe, kan jeg vel svare på om ett års tid...

Link to post
Share on other sites

Hvor sterk var den eddiken du brukte som ikke løste opp urinsteinen? Ellers var det en som spurte om 35% eddikk kunne skade noe i toalettsystemet. Det har i hvert fall ikke jeg hørt om, og å bruke eddik er etter hvert svært utbredt.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Avløp , fx . fra urinaler går ofte tett også på land selv om det der brukes ferskvann .

Den vanligste måten å fikkse dette på er å spyle avløpet med varmvann.

Den vanligste måten å prøve å unngå dette på er å kjøpe urinaltabletter (rørleggerbutikkker) som hjelper till å forhindre dette , men om disse kan brukes til doen er kanskje vanskelig.

Når du ser noen store tabbletter som ligger nedi urinalrenna på puben , så er di der for å unngå att avløpet går tett av nyresten som avleires i røret når pisset blir kalt.

Link to post
Share on other sites

På flytoaletter med vacuum er det preventive vedlikeholdet ved sitronsyre og knust is,dette kan også brukes på båttoaletter. Sitronsyre løser opp urinstein og isen drar med seg partiklene . Fordelen er at hvis det er sterke fortetninger i slanger/rør så tetter ikke isen slangene, sitronsyreoppløsningen bør ligge i slangene en time. Etter at sitronsyreoppløsningen har ligget i potta og rørene helles knust is i og pumpes ut på vanlig måte.

Link to post
Share on other sites

Nå vet jeg ikke hva nyrestein består av, men på pissoarer er det vel mye rart som kan tette systemet. Urinstein er imidlertid en KALK-forbindelse som dannes av urin og saltvann. Og for å løse opp kalk, er det syre av en eller annen sort som er tingen. Dette på samme måte som at syre løser opp rur som også er kalk.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hvor sterk var den eddiken du brukte som ikke løste opp urinsteinen? Ellers var det en som spurte om 35% eddikk kunne skade noe i toalettsystemet. Det har i hvert fall ikke jeg hørt om, og å bruke eddik er etter hvert svært utbredt.

 

Lars H.

Styrkern vet jeg faktisk ikke, men jeg fant den i kjøkkenskapet til mor.

Urinsteinen ble lagt i ren eddik.

Mulig eddik kan hindre danning av urinstein, men den løste ikke opp steinen, ikke antydning.

 

At dette er et kjent problem også i ferskvann har jeg liten eller ingen tro på, rørleggerene jeg pratet med om problemet, ante ikke om at det eksisterte i båter heller.

 

En annen ting med dette. Vår forrige båt hadde vi i 13 år og hadde aldrig noe problem. Der var det manuel pumpe, nå har vi elektrisk, med kvern. En sammenheng?

Link to post
Share on other sites

Jeg orket ikke mer møkkajobb med kapping av slange og bløtlegging i edikk, men jeg tok i hvert fall et bilde av den gamle slangen.

Hvis den aldri har vær skiftet så er den 20 år, men jeg kjenner ikke historikken.

 

tett_septikkslange_1.jpg

 

Er ikke lett å få noe igjennom her.....

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Jeg orket ikke mer møkkajobb med kapping av slange og bløtlegging i edikk, men jeg tok i hvert fall et bilde av den gamle slangen.

Hvis den aldri har vær skiftet så er den 20 år, men jeg kjenner ikke historikken.

 

Er ikke lett å få noe igjennom her.....

Slik så min slange ut også, kun etter 2 år, atpåtil var min slange grovere dim. Har du el.toalett?

Link to post
Share on other sites

Her er det el-toalett ja.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Finner jeg den skal jeg skjære av en bit og legge den i edikk.

Eddik vil aldri kunne løse opp forkalket urinstein uten samtidig mekanisk bearbeiding. Til det er kalken alt for hard. jevnlig bruk kan allikevel redusere dannelsen. Men lik viktig/viktigere er det å sørge for at det ikke ligger stillestående urin i systemet. Skyll gjennom med mye vann etter hver bruk.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Styrkern vet jeg faktisk ikke, men jeg fant den i kjøkkenskapet til mor.

Urinsteinen ble lagt i ren eddik.

Mulig eddik kan hindre danning av urinstein, men den løste ikke opp steinen, ikke antydning.

 

At dette er et kjent problem også i ferskvann har jeg liten eller ingen tro på, rørleggerene jeg pratet med om problemet, ante ikke om at det eksisterte i båter heller.

En annen ting med dette. Vår forrige båt hadde vi i 13 år og hadde aldrig noe problem. Der var det manuel pumpe, nå har vi elektrisk, med kvern. En sammenheng?

 

Problemet med slike avleiringer er stort både på lann og vann , på innstallasjoner der det brukes lite vann noe rørleggere flest hvet om.

 

Det virker som problemet blir større ved bruk av saltvann .

På en båt som fraktet passasjerer gikk ett 100 mm rør tett av slikt belegg.

 

Dette er Intra`s anbefalingr for å holde slike rør open :

 

Sure rengjøringsmidler kan for eksempel være Sactif toalettrens

(Ph = 1-2, fra Lilleborg).

Basiske rengjøringsmidler kan være Sanitol A ( Ph = 9,9, fra Euroclean).

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Løfter denne tråden att.

 

Denne gongen var det visst min tur å oppleve fenomenet urinstein i slangen. :puke:

Eg har eit TMC-toalett med elektrisk kvern. Septiktanken er plassert om lag ein meter over toalettet. Slangen er 50 mm tjukk.

 

Etter eit nachspiel i båten i går la eg merke til at toalettet ikkje lenger tok unna vatnet når eg trykte på brytaren. Først mistenkte eg dei kvinnelege gjestene for å ha vore litt vel rause med toalettpapiret (eller å ha putta i ting som ikkje skal i eit båttoalett). Heile toalettet vart difor demontert bit for bit, men eg fann ikkje noko gale... Før eg sjekka slangen opp til septiktanken! Der var det omtrent potte tett. Eg staka litt opp i slangen med ei gamal fiskestang og fekk løyst opp ein del av urinsteinen. No kan eg skylle ned dersom eg reduserer vasstilførselen ved å lage ein knekk på inntaksslangen.

 

Det eg lurer på er om det fins eit middel å fjerne urinstein i slangar på, og ikkje berre forebygge det. Eg kan sjølvsagt kjøpe ny slange, men det er eit sant helvete å få han laus frå septiktanken. Eg lurer på korleis dei forrige eigarane fekk slangen på tanken, så innebygd som han er...

Eg kan sjølvsagt peise på nokre liter 35% eddik, men slik som eg har forstått det her er det lite hjelp i for å fjerne allereie fastgrodd urinstein...

 

Hjelp? :wflag:

Redigert av Steinsvik (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...