Jump to content

Urinstein i toalettsystemet.


Flid

Recommended Posts

Hveddings 35% husholdningseddik fåes i hvert fall i vår lokale Meny-butikk. Eddiken er fargeløs på klar plastflaske.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

  • 5 uker senere...

Tenkte berre eg skulle legge inn eit innlegg her i tilfelle nokon med samme problem finn tråden...

Eg hadde ein septikslange som var heilt tett av urinstein. Løysninga var enkelt og greit å skru laus heile den tette slangen og bende og bøye han i alle retningar. Då smuldra urinsteinen opp og eg kunne skylle slangen rein i sjøen. Fungerte fint etterpå.

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Ja, ett år er eller to. Kutt ut denne eddiken. Det er sikkert produkter i handelen som er forebyggende. Jeg har fått tak i slik gugge både i Tyrkia og Hellas og den finnes sikkert hjemme også. Skyll ned rikelig, også med ferskvann nå og da. Har ikke hatt urinstein de siste tre årene og vi bruker båten på ett år som tilsvare 6-8 båtår hjemme.

Link to post
Share on other sites

Men som spurt om før som ingen har svart på: går det bra med aluminiumstank og eddikk?

I en septiktank må en vel regne med at det kommer diverse "sterke saker". Eddik er vel kanskje ikke det verste en må regne med? Septiktank i aluminium høres kanskje ikke bra ut, uansett? I mine båter kommer det ikke noen tanker i aluminium, hverken for vann, diesel eller septik!

 

Har ellers merket meg tipset om å skylle med MYE vann. Heretter vil dassen tømmes rett i sjøen med mye vann når vi er i lovlige områder. Bare tull å fylle septiktanken med urinstein og avleiringer før en lar det gå i sjøen likevel.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Har ikke hatt urinstein de siste tre årene og vi bruker båten på ett år som tilsvare 6-8 båtår hjemme.

 

Ja, det er nok bruken som gjør at du unngår oppbygging av urinstein. Det er i periodene når systemet ikke er i bruk at urinstein bygger seg opp. Man kan redusere/unngå dette ved å skylle gjennom med ferskvann eller tilsette eddik før båten legges i ro for en stund. Hyppig bruk er den beste metoden for å forhindre styggedommen....

 

Vi holder på med utskifting av alle slanger i septikksystemet nå. Mesteparten av disse slangene er 15-16 år gamle og vi ser at noen av slangene virkelig trengte avløsing nå, og er veldig glad for at vi bestemte oss for utskifting før det gikk tett. Noen 1 1/2" slanger var grodd igjen til ca. 1/2" åpning.

 

Nå satser vi på å fortsette å bruke båten mye, og helle i eddik nå og da. I perioder med mindre bruk satser vi på å skylle gjennom med ferskvann og kanskje en dæsj med eddik i tillegg.

Link to post
Share on other sites

Jeg har benyttet 30% saltsyre (saltsyre er en kraftigere syre enn eddiksyre som vel er en av de svakeste)flere ganger-pumper det opp i slangen til septiken slik at noen også blir stående i frittfall slangen fra septik. Har latt det stå i en uke eller to når båten ikke er i bruk-urinstein kalken vil etter noen timer ha blitt ?delvis tært bort og samtidig i denne etseprosessen nøytraliseres syra til Ph 7. Regner med at ved uttynning av vannet i slangen og nederst i do blir syreløsningen ca. 10 % som er effektivt nok til å etse bort urinsteinkalken. Som skrevet blir jo syra nøytralisert av kalken relativt fort slik at det skulle ikke være noe problem å la dette stå over natta eller i to uker for den saks skyld.

Link to post
Share on other sites

I fjor tok jeg ut slangen mellom toalettet og tanken for en liten sjekk. Jeg banket slangen forsiktig med hammeren og det var mer enn nok urinstein som kom ut.

 

Det regnet mye denne dagen og avfallet ble liggende på bakken. Når jeg kom tilbake dagen etterpå hadde regnvannet løst opp all urinsteinen, det var bare noe grått fint pulver igjen.

 

Er det flere med samme erfaringer.....

Link to post
Share on other sites

Hadde ute giveren til septikmåleren denne uken. Etter en natt med systemrens var den gullende ren igjen. Systemrens er atskillig mildere enn de foreslåtte alternativene, og samtidig meget effektivt. Det kan absolutt anbefales. Har tidligere forsøkt maritim sin septikrens, men merket ingenting endring med den

Link to post
Share on other sites

Har ellers merket meg tipset om å skylle med MYE vann.

 

Her Skrev du det..

Ikke spar på skyllevannet.

Har bare et tynt hvitt belegg i mine slanger.

Mener at mange her lar systemet stå full av DRITT, så slangene gror igjen av den grunn.

 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...