Iguana1702 Startet 22.September.2012 Link til dette innlegget Startet 22.September.2012 Hei, no har eg endelig kjøpt første båten min. Ein Norman 20 fot. Men no er eg litt bekymra fordi frosten kjem. Båten står på ein sjølv laga båtkrybbe lignande konstrukjon med litt fall bakover. Eg har åpnet bunnpluggen slik at vann kann renne ut. Men må eg demontere lensepumpa? Trur det er ein enkelt pumpe fra biltema. Har ikkje funnet rett svar på søkefunksjonen. Er det meir eg må ta hensyn til for vinterlagring ute? Har planer å bygge ein telt over båten slik at det ikkje bli fullt med snø. Puter og kapteinstoenl er fjernet og bli lagret i kjellaren. Tåler egentlig skroget å ligge på krybben til neste år? Virker om det buer seg litt innover. Håper det går tilbake i utgangsform når det ligger på sjøen. Eg er svært takknemlig for svar Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 22.September.2012 Link til dette innlegget Svart 22.September.2012 Hvis skroget buler, ville jeg fordelt belastningen sånn at det ikke buler. Jeg hadde ikke likt at det var så stor belastning på en plass ihvertfall. Sitér dette innlegget Link to post
Gamle Dampen Svart 22.September.2012 Link til dette innlegget Svart 22.September.2012 You dont need to remove the bilgepump. Depending on what kind of cooling you have, you should consider checking the levels of frostvæske in the cooling system. Even though you have removed the bunnplugg, you should make sure that the keel is empty of water too, if the boat is not high enough at the front, water will collect in the keel. Welcome to boat life and congrats on the new boat Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 23.September.2012 Link til dette innlegget Svart 23.September.2012 Hvis skroget buler, ville jeg fordelt belastningen sånn at det ikke buler. Jeg hadde ikke likt at det var så stor belastning på en plass ihvertfall. Vekten bør ligge på kjølen bortover, andre støtter bør kun ta belastningen med å holde båten oppreist. Ellers er det spørsmål om det er vann og septik i båten, i såfall må dette også konserveres. Toalett/septik konserveres ved å tømme, ha frostvvæske i toalettskåla og pumpe gjennom. Verskvannstank, rør, pumper og kraner kan bli utsatt for frostspregning. Her kan man enten tømme for vann og blåse ut restene med kompressor (lurt å demontere slanger). Har man varmtvannsbereder må man være helt sikker på at også denne er tømt ordentlig .Man kan også konservere med giftfri frostvæske/næringsmiddelglykol. Viktig å pumpe gjennom til man ser det kommer ut blanding av alle kraner, særlig varmtvannskrana hvis man har varmtvannsbereder. Sitér dette innlegget Link to post
Iguana1702 Svart 23.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.September.2012 Hei, takk for svarene så langt. Siden båten skal ha påhengsmotor er det ikkje noke kjølevatn med glycol eller lignande. Lurte egentlig mest på lensepumpa som skal tømme båten for regenvatn osv. Siden det er plast må eg sikkert demontere ho. Ser ikkje noke poeng å fylle utløpsslange med glycol, vatn vil jo da renne gjennom pumpa. Alt annen vvs opplegg er fjernet. Eg skal prøve å få hovedvekt på kjølen og bruke lastestropper til å holde balansen til båten. Kanskje burde eg få tak i nokre kjølruller som du bruker på båthengeren. Men hvis noken har ein rimelig 20fot båthenger til sals så er vel dette ein bedre løsning . Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 23.September.2012 Link til dette innlegget Svart 23.September.2012 Et par tørrboller i cabinen kan være veldig praktisk. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.