Jump to content

Båtplass og priser for båtboere rundt i landet


Raymond I

Recommended Posts

I forkant av årsmøte i båtforreningen har det kommet opp en debatt om priser for båtboere i havna. Det skal fastsettes priser for fastboende som eier plass, og priser for fastboende som leiger plass.

 

Bor i en havn som har alle fasiliteter som dusj, vaskemaskin/tørketrommel, vann, renovasjon og bredbånd. Strøm betales for etter forbruk.

Vi er flere som bor i båt i havna, i begge kategorier, og lurer på hvilke ordninger som eksisterer rundt om kring.

Ønsker å prøve å få en oversikt over hvilke løsninger som praktiseres andre steder. Kjenner selv til

2-3 andre foreninger med fastboende som ikke har noen form for ekstra betaling.

Er dette en ordning som eksisterer mange plasser? Evt. hvilke andre løsninger er brukt?

 

Ønsker meningsytringer fra alle som måtte ha en mening om dette.

Redigert av Raymond I (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I Grimstad har vi wc, dusj, vaskemaskin, tørketrommel, lager-rom, trådløst wlan, strøm.

 

Strøm betales etterskuddsvis etter forbruk (båtene har målere fra Claes).

 

Havnebetjent stikker innom innimellom for å påse at alt er i orden.

 

Per i dag er der kun èn båt som er bebodd, mens ytterligere 4 båter overvintrer der, deriblant min egen.

 

Vi har fått signaler om at der neste år kommer flere bebodde båter, da tilbudet er nytt og det tar litt tid å innarbeide og markedsføre tilbud.

 

Jeg betaler Kr 550 per måned, pluss strøm. Dette er for 40 fots båt.

 

Der beregnes etter det jeg kjenner til litt høyere takster for dem som bor i båt, ring Grimstad gjestehavn så får du svar på det du lurer på.

 

For båter i vinteropplag, har vi anledning til å bruke plassen utenom sesong, dvs fra August til utgangen av mai.

Link to post
Share on other sites

På Herbern Marina (Aker Brygge) betaler vi for hele vintersesongen (ca 6 mnd):

 

180,- per fot båt (+ 50% for flerskrog)

 

5000 pr. person ombord. Inkluderer vann og strøm på brygga, posttjeneste, tilgang til sliten do/dusj på land, adgang til betal vaskemaskin (for tiden er flere av betalingsboksene ødelagt, så de er i praksis gratis)

 

Tilkobling og vedlikehold strømmåler: 600

 

Leie av adgang kabel-TV: 2300

 

Tilkobling / leie av kabel for kabel-TV: 600 (Usikker på hva dette er, har besørget både kabel og "tilkobling" selv)

 

Strøm pr. kWh, markedsvarierende, p.t.: 0,87

 

wlan: Avtale særskilt med Telenor

 

Norges dyreste parkering

 

Det er dyrt, men så har vi også beste tomta i by'n.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Et spørsmål ut av ren nysgjerrighet.

Er Alo'en din isolert?

<{POST_SNAPBACK}>

Vel, det er sandwich i dekk, og så har jeg lagt inn 10 mm celleplast langs skrogsida der jeg kom til. Dvs i salongen, og i forpiggen. Men isolert, nei kan vel ikke si det. Blir det kaldt legger jeg noen Glava vintermatter på dekk. Foreløpig har jeg ikke sett behovet for å anskaffe det. De er jo ikke helt gratis.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

På Herbern Marina (Aker Brygge) betaler vi for hele vintersesongen (ca 6 mnd):

 

180,- per fot båt (+ 50% for flerskrog)

 

5000 pr. person ombord. Inkluderer vann og strøm på brygga, posttjeneste, tilgang til sliten do/dusj på land, adgang til betal vaskemaskin (for tiden er flere av betalingsboksene ødelagt, så de er i praksis gratis)

 

Tilkobling og vedlikehold strømmåler: 600

 

Leie av adgang kabel-TV: 2300

 

Tilkobling / leie av kabel for kabel-TV: 600 (Usikker på hva dette er, har besørget både kabel og "tilkobling" selv)

 

Strøm pr. kWh, markedsvarierende, p.t.: 0,87

 

wlan: Avtale særskilt med Telenor

 

Norges dyreste parkering

 

Det er dyrt, men så har vi også beste tomta i by'n.

<{POST_SNAPBACK}>

Dette er plasser som dere leier går jeg ut ifra.

Er det forskjell på vinter og sommer-takster?

Link to post
Share on other sites

Dette er plasser som dere leier går jeg ut ifra.

Er det forskjell på vinter og sommer-takster?

<{POST_SNAPBACK}>

Dette er plasser vi leier ja. Vil gjette på at de kunne bli solgt for en 4-5 hundre tusen kanskje. Men de er såvidt jeg vet ikke tilsalgs. Like greit det.

 

Ja, det er STOR forskjell på vinter og sommertakst. Om sommeren utregnes leien på timebasis!

Om sommeren er jeg litt usikker. Fant formelen ((B+0,8)*5600 + L*700)/2, men jeg vet ikke hvordan botillegg, kabel TV, strøm osv fungerer. I formelen er B = båtens bredde i meter, og L = lengde i fot. For kortere tid, se priser på http://www.herbern.no/gjestehavn.htm

Redigert av Lars_Herman (see edit history)

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Mange flytter vel fra Aker Brygge om sommeren til andre og billigere steder, har jeg forstått. Både pga. prisen og for å frigjøre plasser til gjestehavnen.

<{POST_SNAPBACK}>

Vi flytter også fordi følelsen av å bo i et kjøpesenter blir litt sterk om sommeren. Jeg opplevde en varm vårlørdag at jeg plutselig stod i unniken ansikt til ansikt med hele den samlede kaffe-latte generasjonen i Oslo. Der satt de på rekka og rad, mens jeg banna fordi dassen var tett og jeg måtte gå på do på land. Da er det enklere å lure den over rekka i en bortgjemt havn uti fjorden.

 

Forøvrig flytter vi ikke for å frigjøre plasser. Vi flytter fordi marinaen setter opp prisene (for å frigjøre plasser)

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

I Grimstad har vi wc, dusj, vaskemaskin, tørketrommel, lager-rom, trådløst wlan, strøm.

 

<{POST_SNAPBACK}>

 

Står litt i Agderposten om dette.

 

Ser ut til at jeg skal ha bolig/jobb i Arendal det neste året. Kanskje noe å tenke på?

 

 

(Hvis noen Baatplassenfolk skal leie ut en leilighet eller lite hus i Arendal kan de sende meg en IM...)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...