Kaptein13 Startet 25.September.2012 Link til dette innlegget Startet 25.September.2012 Hei, kunne noe forklarer meg på en enkel og grei måte på hvordan man regner ut misvisning og devisjon? får det ikke inn og har eksamen til torsdag! Mvh Sliten leser! Sitér dette innlegget Link to post
Sonata 7 Svart 25.September.2012 Link til dette innlegget Svart 25.September.2012 https://baatplassen.no/i/topic/2855-uklart-med-misvisning-og-deviasjon/ Sitér dette innlegget Link to post
littmild Svart 25.September.2012 Link til dette innlegget Svart 25.September.2012 (redigert) Misvisning representerer forskjellen mellom magnetisk nordpol og geografisk nordpol, for å si det enkelt. Deviasjon kommer av fartøyets egen magnetisme. Antar at du på forhånd har deviasjonstabell og kan lese ut misvisning fra kartet, så du har disse verdiene, da er det bare å regne ut(pluss/minus). Om du går fra KK til RK kan det f.eks. se slik ut: KK 008 Misv +5 Dev. -3 RK 010 Dersom du går andre veien, fra RK(rettvisende kurs/i kartet) til KK(kompasskurs), må fortegnene byttes om på misvisning og deviasjon, da kan det se slik ut: RK 008 Misv +5 Dev. -3 KK 006 En god huskeregel for når man skal bytte fortegn eller ikke er: Fra dårlig til god, hold fortegn i ro. (Der KK er "dårlig"/mest unøyaktig) EDIT: Les Poseidons innlegg i tråden som det ble linket til over. Veldig godt forklart. Redigert 25.September.2012 av littmild (see edit history) Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
Kaptein13 Svart 25.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.September.2012 Retvisende kurs er kartkurs? Sitér dette innlegget Link to post
littmild Svart 25.September.2012 Link til dette innlegget Svart 25.September.2012 Ja. Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
sjöfugelen Svart 25.September.2012 Link til dette innlegget Svart 25.September.2012 Tommelfinger regel fra en som er oppvokst under den kalde krigen. EAST IS LEAST, AND WEST IS BEST! Misvisning og deviasjon er to kjeltringer av samme kaliber, og skal behandles likt. Når du har tatt ut rettvisende kurs fra kartet, og skal gå ut til roret for å styre etter kompasset, så skal östlig misvisning eller östlig deviasjon trekkes fra rettvisende kurs. Da får du kompasskursen du skal styre etter. Omvendt ved vestlig. Da legges den til! Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
sjöfugelen Svart 25.September.2012 Link til dette innlegget Svart 25.September.2012 Glemte å si at hvis du går fra kompasskurs og skal ha rettvisende, da blir alt motsatt!! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.