Jump to content

Hva vil du lese om i båtmagasiner?

anyway

Recommended Posts

Heisann

Jeg har fulgt med her på båtplassen lenge, men ikke bidratt særlig aktivt før nå.

Med lang seilerfaring og skrivelyst har jeg lyst å gjøre noe freelance for f.eks. Seilas, Seilmagasinet, Båtliv.

Selv har jeg sansen for engelske båtmagasiner som PBO og YM, med lengre og dypere artikler, historier med selvopplevde

erfaringer en kan lære av, humoristiske historier etc.

Ville du ha lest f.eks noveller om båtliv, seiling, langtur?

Eller mer om tekniske ting og "how-to-"-guider?

Andre ting dere vil lese om?

Redigert av anyway (see edit history)

tekniske ting og "how-to-"-guider :)

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Historier fra langtur er blant mine favoritter, jeg har lest utallige bøker om dette. Ellers er alle historier knyttet til turer og livet ombord interessante. DIY saker er også greit, selv om jeg egentlig har god kontroll på det tekniske om bord nå. Tester og sammenligninger av nye båter er vel det minst interessante for meg med gammel båt og inen planer om å kjøpe helt nytt i overskuelig fremtid. Synes som deg at de engelske båtbladene er bedre på reportasjer om interessante tema enn de norske. Her på berget ser det ut til at det bare er stort, raskt og dyrt som gjelder...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Litt rart at blada omtrent berre skriv om splitter nye båtar. Dei aller, aller fleste som kjøper blada har jo allereie ein båt som dei brukar. Eg vil tru fleire vil lese om kva dei kan bruke sin eksisterande båt til enn kva dei kan kjøpe av nytt...?

Seilmagasinet har hatt ein føljetong der dei har pussa opp ein seglbåt frå 80-talet. Det er langt meir spanande å lese om.

Redigert av Steinsvik (see edit history)

Litt rart at blada omtrent berre skriv om splitter nye båtar. Dei aller, aller fleste som kjøper blada har jo allereie ein båt som dei brukar. Eg vil tru fleire vil lese om kva dei kan bruke sin eksisterande båt til enn kva dei kan kjøpe av nytt...?

Ikke noe rart i det hele tatt..... journalister får tilbud om å låne nye båter en stund gratis.... dessuten, hvem er det som finansierer bladene? Annonsører som leverer nye båter.

Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no

Eg synest det er aaalt for mykje om nybåt/testing og regattaresultat frå Austlandet i Seilas og Seilmagasinet.

Historier frå langtursegling og praktiske guidar til korleis ein fiksar ting og tang om bord er langt meir interessant.

Som jeg skulle sagt det selv. Har sagt opp abonnementene av nettopp denne grunn, og kjøper kun bladene sporadisk nå.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Alt for mye stoff om nye svindyre båter man aldri kommer til å få råd til, jeg syns at mange "Båttester" blir mere å betrakte som reklame! DIY stoff og tips til vedlikehold er kjekt. Uthavner bør også få litt mere plass syns nå jeg!

Redigert av Christensen (see edit history)

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Hva med en slags reise langs sørlands/norskekysten, med noen sider reportasje fra havnene i hvert nummer..

Få tak i folk med spesielle båthistorier og lag reportasjer om dem. Alt fra joller til svære livsprosjekt.

Tester er også interessant synes jeg. Ikke bare båter men diverse båtting.

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Seilmagasinet har hatt ein føljetong der dei har pussa opp ein seglbåt frå 80-talet. Det er langt meir spanande å lese om.

Helt enig. Engelske PBO er det eneste jeg kjøper nå, og mener det er mest relevant for oss som har vært båtfolk noen år. Mange nordmenn er interessert i langturseiling sjekk facbook "langturseilrer" og "sorgenfri". Mange båtfolk er også interessert i miljø, og vi ser en dreining mot miljøvennlige motorbåter og seilbåter.

Båttester bør mest gjelde for båter i bruk fra ulike årganger, ref. eng.båtblad. En kan med fordel beskrive det båtlivet som er litt utenfor rammen av helgeturer hvor man "koser" og camper seg på nærmeste brygge. :wink: Lykke til.

Historier fra turer(trenger ikke nødvendigvis være så lang), how-to, diy-forslag, og liknende. Tester av båtprodukter. Kanskje turforslag for de av oss som er litt mindre kreative enn andre. Artikler om andre typer båtliv enn vi selv er vant med hadde kanskje vært artig avogtil(f.eks. kanalbåtliv).

Generellt syns jeg båtblader er altfor snobbete. Men vi som har båtliv med budsjett på noen ti tusen er neppe i målgruppen til annonsørene.

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Nå er jo seilmagasinet og seilas slått sammen og derfor synes jeg de skulle gjort alvor av antydningene deres om å la det ene bladet bære regattadelen og la det andre være turbladet, da kan kjøperen velge selv hvilket blad han skal kjøpe. Nå er det en stund siden jeg leste et slikt i papir men det som slo meg var at det er satt av store deler til regatta i begge.

hvorfor ikke gi regattafolket skikkelig valuta for pengene i ett blad.

Jeg forstår at de må teste nye båter både pågrunn av annonsørene men også siden det heldigvis fortsatt er folk som kjøper nytt, det jeg derimot savner er en sammenligning opp mot tidligere modell slik at de som for eksempel sitter med en 10år gammel bavaria 38 og lurer på om de skal fornye seg til nyheten bavaria 38 kan se om det FAKTISK er en forbedring annet enn det visuelle man kan se på glansede bilder fra salongen og pentryen.

Gjør som yachting montly og test en god gammel bestselger i hvert nummer, og bruk flere sider og gjør det skikkelig, oppussingsartikler finner man også mer og bedre kvalitet på i utenlandske magasiner.

Og hvorfor ikke se litt lenger enn indre oslofjord når båtbrands til test og omtaler skal skrives, hvorfor ikke skrive litt om andre merker også og da snakker jeg ikke om siste surfbrettet fra italia som skal konkurrere med landmark/Open40blabla men turbåter som folk her hjemme går glipp av.

kan ikke huske å ha lest om Island packet, en skikkelig artikkel om Amel, Contest,oyster,morris,southerly osv.... skriver de aldri om de virkelig fine tingene vi ikke vet eksisterer så sitter vi her med såpestykkene våre for ingen tør kjøpe noe som ingen har hørt om

Og når de tester ny båt only, hvorfor ikke gjør det skikkelig slik jeg ihvertfall har sett i bl.a tyske blader, støymåling for motor, fortelle litt om vitale viktige mål. Tørre gi litt stabilitetsdata, la en person som har peiling på havseilas og sikkerhet komme med sine betraktninger, se på hvilke tekniske installasjoner som er valgt, la leseren få en oppfatning av om det er vannavkjølt kjøleboksaggregat til 15000.- i en båt og vifteubrukeligstøydrit til 2000.- i en annen, slike ting skriver de jo ikke en millimeter om.

Redigert av Enzo (see edit history)

BM har naturligvis dummet seg ut siden de fleste på forumer er gamle gubber og kun interessert i gamle ting :giggle:

Store, dyre båter slik de har gjort det frem til i dag er riktig markedsmessig etter mitt syn. :yesnod: :yesnod: Alternativet er at de går konkurs. :yesnod:

Vi må også huske at båtprodusentene er ingenting i likhet med Bm dersom intet blir omsatt. :wink:

Redigert av Contraband (see edit history)

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Husker tilbake til det glade 90-tallet, da var det et magasin i salg som het "Praktisk Småbåtliv". Dette var drevet av en kar fra Bergen. Bladet inneholdt flere gjør det selv-artikler. Både reperasjoner, oppussing og nybygg av blant annet kajakk, kano, "microcruiser" og annet i kryssfiner og epoksy. Det var ungdomsskolelæreren min som introduserte meg for bladet, og dette inspirerte meg til å ta utdanningen som trebåtbygger. Det hadde aldri dagens BM klart. Mulig Praktisk Småbåtliv var vel farget av redaktørens meninger, men likevel, det var et interessant og fint blad å lese seg gjennom.

Vet ikke hvordan det har gått med bladet, mulig det har blitt kjøpt opp? Finner det ikke i handelen lengre. Det var i alle fall ikke like glanset og prostituert som de fleste andre norske båtbladene er. Kjøper kun BM, Seilas og Seilmagasinet hvis jeg vet de har en interessant artikkel eller to. Resten av artiklene er som flere andre har vært inne på, stort sett mye overfladisk reklame for uoppnåelige båter man gjerne skulle hatt. For å ta litt hardt i :wink:

Nå må vi huske at 90 tallet er for oss gamlinger :yesnod:

Det fungerer ikke slik nu :nonod:

Dog kunne de gjøre bladet litt fyldigere samt vie over et større spekter. Hovedproblemet er at markedsføring og reklame er i fokus samt internet og det er en dårlig kombinasjon, økonomisk og krone messig.

Vi ser selv, hvorfor abonnere på aftenposten så lenge en får det gratis på nettet og slipper med å finsortere til søppelkassen ?

Om en er noe oppegående da :giggle:

Redigert av Contraband (see edit history)

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Vi ser selv, hvorfor abonnere på aftenposten så lenge en får det gratis på nettet og slipper med å finsortere til søppelkassen ?

Jeg storkoser meg med det lille min-kryssordet på nest siste side i Kultur-delen til frokost, leser resten av avisa også, men det lille kryssordet er en av grunnene til at jeg abbonerer. Dessuten er det vanskelig å bruke en nettavis som fluesmekker, maleunderlag, eller fyre opp i peisen med den.

Ja, papir er snart bare for toa, det har selv jeg, gamle mann forstått. Men så er spørsmålet, skal en skrive for kundene=båtfolk eller skal en skrive for å digge produsenter og skaffe reklame? Ut fra det siste er ei båtblekke, papir eller elektronisk, nokså nokså uinteressant for meg. Kan dagens bladprodusenter leve av det siste så gjerne for meg.

Jeg har forresten lest det meste tror jeg :wink:

Det er jo selvfølgelig en balanse mellom interessant stoff for leserne og "reklame" for annonsørene, ingen lesere gir heller ingen annonsører. Tror det er mange som abbonerer på båtblader litt for å gjøre det, og det er ikke akkurat typisk norsk å klage over noe eller kreve et bedre produkt, så lenge abbonentene ikke sier ifra, eller sier opp abbonomentet på et produkt som åpenbart kunne vært bedre, så er det fritt frem for å legge hovedvekten på å blidgjøre annonsørene.

Jeg liker svært godt å lese tester av både båter og utstyr.

Det jeg savner mest på den fronten er skikkelige langtester. Gjerne en uke eller mer for å få testet bofasiliteter skikkelig, og for å øke sjangsen for å få testet båten under varierende forhold. Bruktbåttester/langtester er også noe jeg kunne tenkt meg å lese mere av.

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...