Jump to content

Hva vil du lese om i båtmagasiner?

anyway

Recommended Posts

nei til seilstoff

Jeg tviler sterkt på at ditt ønske blir tatt til følge av redaksjonene i Seilas og Seilmagasinet. Men det må da finnes andre båtblad som først og fremst henvender seg til sånne som deg med bråkende dieseldyr i kjelleren ?

Nå går det veldig lenge mellom hver gang jeg åpner et norsk båtblad, men noe som jeg har sett i amerikanske blader men aldri i norske, er test av bruktbåter. Cruising World tror jeg det var, hadde en serie som het Classic Plastic der de mest populære 70 og 80 tallsbåtene ble gjennomgått. Tror dette er mye mer interessant for båtfolk flest enn ukritiske "tester" av nye båter som bare de færreste har planer om/råd til å kjøpe. Den omtalte serien i CW omtalte bl.a. svake punkter på de forskjellige klassiske båtene og hva man bør være obs på ved besiktigelse og kjøp. Meget matnyttig for folk som er i markedet for bruktbåt.

Det er mange fine ønsker om stoff i bladene her, og det sammenlignes gjerne med PBO og YM. Det er greit å se litt på opplaget til f.eks Seilmagasinet og PBO. PBO har et opplag mange ganger høyere enn det et norsk båtblad kan drømme om. Det selges også i store deler av Europa. Da er det naturlig at de kan bruke mer penger på å få frem de gode artiklene. Siden det er på engelsk, har de også en helt annen tilgang på gode skribenter, og kan velge og vrake i artikler.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Det går vel hånd i hanske, manglende innhold og manglende opplagsmasse.

Jeg har abonnert på de fleste norske båtbladene opp igjennom, men jeg opplever dem først og fremst som nybåt-kjøpsguider, og jeg har tenkt å beholde den skuta jeg har og er derfor ikke lenger blant kundene deres dessverre.

Skal teste PBO neste gang jeg er på Narvesen, takker for tipset :yesnod:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Selv leser jeg Båtmagasinet, og for meg som ikke er så veldig interessert i seilbåt er det greit. For seilere har dem jo så godt som ingenting.. Jeg har lest mang en artikkel av Evind Amble med stor interesse! Jeg liker veldig godt how to artikkler og tekniske artikkler. Jeg leser aldrig bøker og slikt, men derimot Historier om folk som har vært på langtur eller en spessiel tur med egen skute synes jeg er spennde lesning. Ellers er det jo bruktbåttester av relevante båter veldig nyttig! Tester av nye luksusbåter i priskategori 5-10 mill skjønner jeg ikke helt at dem tar med, fordi det er langt unna kundegruppen for de fleste leserne av norske blader! Er man interessert i slike båter Finnes det mange gode utenlandske magasiner som er mye mye bedre på sånne type båter..

For Normenn er det nok folkelige båter som vanlige folk kan ha råd til. Skjergårdsjepper daycruisere, cabincruisere og flybridgebåter opp til 2-3 mill. Klart det er morro å drømme lit, men for de fleste er ikke båter fra 5-10mill relevant

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Båtmagasinet testet nylig Skibsplast 605 Selected med Mariner 115. Er det den testen du tenker på? Er forsåvidt helt enig i at slike brukttester er veldig interesante.

:thumbsup:

redigert:

De testet forsåvidt også en brukt Viknes 880 i årets første nummer (tror jeg).

Håper på mange brukttester av lignende båter de neste årene da jeg liker vestlandsbåter og allerede kjenner 3-forsyken komme snikende :giggle:

Redigert av Kenneth (KAH81) (see edit history)

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

Jeg liker å lese sammenlikningstester, både av motorbåter, motorer og utstyr. Savner tester som sammenlikner litt eldre båter, som for eksempel:

Scand Baltic vs Fjord 880, Riviera 925 vs Viksund 320, Joda 290 vs NorStar 290, Nidelv 24 vs Marex 24. Alle størrelser og aldre for så vidt.. Eller motorer innebords,som Yanmar 107HK vs VP (D3) 110HK og utenbords, som Yamaha 6HK vs Mercury 6HK.. osv.

Worry: Det har vært mange samenlikningstester i Båtmagasinet både av motorsegment og båter av samme segment. Rekner med dem har oversikt på hjemmesidene sine. Det gikk an å bestille papirutgaver av artikklene før i tida ihvertfal! Nidelv 24 har jeg lest ihvertfal to tester om, test mellom gammel og oppgradert verson bl.a. For seilbåtfolk er det lite å finne i BM.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...