Jump to content

Scand Baltic - hvordan finne plass til akterthruster?

Båtlykke

Recommended Posts

Vi er nylig blitt lykkelige eiere av en Baltic, men er amatører og hadde ønsket oss en akterthruster for enklere manøvrering i vind.

Vi har kontaktet en som driver med montering av slike, men han er redd det er for dårlig plass. Vi har trimflaps, samt at ror og ekshaustutgang gjør at det er liten plass, sier han. Han er også noe skeptisk til at båten ikke stikker dypt nok akter.

Er det noen som kjenner problemet, men som kanskje har funnet en løsning? Veeeldig takknemlig for gode råd!

Hei hva med en utenpåliggende hekk truster fra SLEIPNER modell Xturn de har kommet med en ny modell som jeg har vurdert og montere til våren på min P 45.

Denne trusteren er basert på kun en liten gjennomføring ikke større en tror det var 40mm og du får dem i mange størrelser og modeller

Her er en link til Facebook med en del bilder av forskjellige monteringsmuligheter

http://www.facebook.com/media/set/?set=a.100871473287906.264.100866413288412&type=3#!/media/set/?set=a.100871473287906.264.100866413288412&type=3

legger ved en pdf link også

http://www.marinno.c...-compact_en.pdf

Redigert av Bergstad (see edit history)

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Hei Edo hvorfor vil den fungere dårligere skyvekraften er like bra som en vanlig truster enkel montering trenger ikke så mye plass som en vanlig truster som du hadde. kan også monteres under plattform med litt avstivninger i tillegg kan den funger meget bra ved nedsenkning på bare 15cm.

men fungerer best på 30cm

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B

Hei Båtlykke jeg kan ikke gi meg men enklere installasjon finnes ikke

http://www.marinno.c...allation_hq.wmv

Redigert av Bergstad (see edit history)

Så ikke det bilde hvor den var monter på hekken, den vil jo fungere. Var jo en fancy løsning men hvor mye tåler de ved en uønsket landkjenning (baugmontert)??

Løsningen på finn annonsen er den scand leverte på baltic/atlantic med fabrikkmonter hekktruster. Sikkert noen her på BP som har ett bilde fra innsiden hvordan det er montert. Ville tro at scand hadde standard plassering på eksos

Sollux 24 AC

Scand Baltic 29

Scand 360SE

På vår Scand Baltic HT fra 2004 er akterthruster fabrikkmontert slik bildene viser.

Baug og hekkthruster (og ankervinsj) er koblet til startbatterier (AGM 50+105Ah) vi skillediode mot forbruksbank (2X115Ah).

Før satt det kun 1 stk AGM 50Ah (900 cycles) på startsiden. Dette var for lite for begge thrusterene slik at spenningen

fort fallt under 10,5VDC, dette resulterte i at thrusterene stoppet (sikkerhetsanordning for å motvirke at kontaktorene brant seg).

Etter å ha montert inn AGM 105Ah (700 cycles) arbeider begge thrusterene på 100%.

dsc00476.jpg

dsc00477.jpg

dsc00481.jpg

Og en ting til; Akterthrusteren gir meget gode skyveegenskaper, dog litt svakere enn baugthruster. Men dette er fordi

det er mer masse å flytte på akterskroget enn det er i baugen. Såkalt "toppdeksel" til akterthruster er ikke nødvendig

å montere. Thrusteren ligger dypt nok i vannet og suger ikke luft.

Mine thrustere har jeg også koblet mot fjernkontroll som også styrer ankervinsjen. Den grå boksen nederst på øverste bildet

er styringsboksen for fjernkontrollen til akterthruster (og en til baugthruster, samt en til ankervinsj).

Begge thrusteren er 4kW fra Engbo (QL).

Jeg er kjempetakknemlig for alle svar og synspunkter! Jeg bor langt unna båtopplaget, og har ikke fått sjekket plassen under senga enda. Skal nedover nå til helga og vil vurdere muligheten nærmere da. Modellen fra Sleipner kan jo også absolutt være aktuell som et alternativ. Skal dog sjekke prisen. Den er kanskje vesentlig dyrere enn en tradisjonell løsning?

• 3 måneder senere...

Forsøker å gjenopplive denne tråden med ett spørsmål.

Jeg er i ferd med å bli en eier av en Scand Atlantic 35 2005 mod. etter ett år uten fartøy. På denne er d montert en akterthruster (ser ut til å være engbo) men jeg vet ikke om den er original. Se bilde vedlagt.
Motorinstallasjon er VP 365 og fartspotensialet skal etter hva jeg forstår være mellom 24-26 kn maks og marsj på ca 22 ferielastet. Eier opplyser meg om at maks fart på denne er 22.

Men- ut i fra bilder vedlagt i denne tråden fra baltic så kan jeg ikke forstå annet enn at thrusteren på denne atlantic'en er montert for lavt og hindrer / bremser. Det ser ut til å bremse vannstrømmer fra den ene "tunnelen" som man kan se på SB side.

Noen her som har kunnskap / info som støtter dette.

photo_23.04.11_12_30_54.jpg

Mvh Fantasy

Hei Fantasy.

jeg har da ikke montert min hekktruster enda, så jeg får vel basere dette på hva jeg har tenkt. Og jeg syns også denne er montert veldig lavt . Jeg har tenkt til å plassere min høyere enn det som er gjort på din her. Som du sier stikker jo veldig mye av tunnellen ut under båten.

Jeg så hvertfall for meg å montere min ett lite stykke over kanten som går langsetter bak på båten. Så den ikke kommer ut under men samtidig får godt nok grep. Men dette er vel en orginal montasje er det ikke?

Ser du bor i samma by som meg, så kunne vært interresant å sett åssen de har montert denne i din nye båt

Forresten gratulerer med flott båt :thumbsup:

Hei

topa her på forumet har også installert hekkthruster påsin 2006 Baltic. Han er flink til å si fra hva som er viktig å passe på osv. Jeg husker ikke hvilket merke han monterte (kanskje Sleiper). Hvis du trenger mer informasjon, kan det kanskje hjelpe å sende ham en IM.

Uansett om eksosen går ut helt på babord side eller svinger over mot en svanehals i skapet, tror jeg plasseringen helst blir på omtrent samme sted. Tunnellen vil gjerne stikke litt nedenfor kanten, men ikke så mye som på Atlanticen over, og ikke så mye at det er noen grunn til bekymring.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...