Jump to content

Plages båtfolket av vannscootere?

Free Lillehammer

Recommended Posts

Ikke av vannscootere, men av uvettige kjørere... uavhengig av hva de kjører.

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Nei, ikke noe mer en baugpropeller, ankervinsjer, seilbåtmaster, agregat i uthavn, barn i små joller, høylytt festing i nabobåt, og den slags, hehe måtte bare skrive det.

Jeg kan ikke skjønne hvorfor det skal være ulovlig ? Ser ikke noe forskjell på en vannjett og en annen hurtiggående småbåt, så lenge " båten" er sjøklar i henhold til gjeldende regler som riktig lanterneføring, vestbruk, ce merking etc....

lars s

Ikke av vannscootere, men av uvettige kjørere... uavhengig av hva de kjører.

Helt enig med deg. Jeg plages med å se hva som gjør selve vannskuteren værre enn f.eks en liten RIB med stor motor.....

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

Ja, jeg plages av scooterkjøring. Nå sist i sundet utenfor Oscarsborg. Ilter kjøring i 50-60? kn i 5 kn.-sonen. Fram og tilbake, fram og tilbake.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Ja, jeg plages av scooterkjøring. Nå sist i sundet utenfor Oscarsborg. Ilter kjøring i 50-60? kn i 5 kn.-sonen. Fram og tilbake, fram og tilbake.

Det relevante her, er vel om du plages -mer- eller like mye av scooterkjøring over 5 knop, i 5 knop-sonen, enn hva du ville plages av annen farkost som kjører over 5 knop i samme sone. Om en lettbåt kjørte rundt i xx-antall knop i samme sone, ville det plaget deg like mye?

I så fall er det ikke scooteren som er problemet, men generell høy hastighet i 5 knop-sonen :wink:

Høy hastighet i 5 knop-sone, kan vi stoppe med å forby hastigheter over 5 knop... Mens forbud mot vannscooter for å unngå for høy hastighet i 5 knop-sone, krever også forbud mot alt annet som kunne funnet på å kjøre for raskt i f.eks. en 5 knop-sone :giggle:

Nei. I og med at de er forbudt å bruke annet enn på spesielt angitte områder plager de meg ikke.

Spørsmålet er om tilstrekkelig antall mennesker plages nok til å forsvare at Norge som nær sagt eneste land i verden skal ha forbud mot fri bruk av slike farkoster. Heller ikke jeg er glad i unødvendig støy, men i så fall burde andre ting vært forbudt av samme årsak. Skal barns bruk av gummibåter forbys også? Det er ikke alt som bør løses gjennom forbud. Det er noe erketypisk norsk over denne forbudsmentaliteten.....

Nå er det vel ikke akkurat veldig representativt å spørre om dette i Norge, de farkostene har blitt mye mer pop de siste årene enn de var før da de var lovlige (om de noen gang har vært).

Slippes de nå løs med full lovlighet så kommer antallet til å explodere og da får man kanskje noe å synse om.

jeg har jo knapt sett slike i oslofjorden de siste årene, i utlandet derimot så er de populære, men de fleste bråker ikke mye og de fleste kjører pent i havneområder og det finnes ikke hekkbølger av de så for min del så bryr jeg meg ikke om de.

Det som er litt bekymringsverdig er at jeg ikke kan se noen VHF radio eller slikt på de jeg har gått forbi, med tanke på at man møter de 5-10mil av land så kan det ikke være særlig trygt om motoren skulle stoppe.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...